Warunki glebowe uprawy roślin w mieście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-WGUR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warunki glebowe uprawy roślin w mieście |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć III roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 05 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | Ochrona środowiska |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: geologia, gleboznawstwo, geomorfologia, B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień (procesów) z fizyki, biologii i chemii, umiejętność czytania ze zrozumieniem instrukcji do ćwiczeń |
Literatura uzupełniająca: | Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe - udział w wykładach: 15 godz. - udział w zajęciach konwersatoryjnych: 15 godz. - udział w zajęciach terenowych: 10 godz. Konsultacje: 1 godz. Razem: 41 godz. - 1,5 p.ECTS Praca własna studenta - przygotowanie do kolokwiów z konwersatoriów: 6 godz. - przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń do konwersatorium i zajęć terenowych: 12 godz. - korzystanie z literatury specjalistycznej: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia z wykładu i obecność na zaliczeniu: 15 godz. Razem 43 godz.- 1,5 p.ECTS Suma: 84 godz.- 3 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z wiedzą na temat gleby –składnika obszarów zurbanizowanych oraz zrozumienia zachodzących w niej procesów i modyfikacji pod wpływem różnych czynników antropogenicznych. Wykształcenie umiejętności praktycznego określenia w terenie podstawowych symptomów zmian w środowisku glebowym wyrażonych w stanie zdrowotnym roślinności na terenach urbanizowanych, przeprowadzenia wstępnej jej charakterystyki. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładów: Charakterystyka gleb występujących w miastach w tym urbanoziemy, gleby ekranowe. Wpływ czynników fizycznych, fizyko-chemicznych i chemicznych kształtujących procesy pedogeniczne, w tym mechaniczne przemieszanie poziomów genetycznych, wprowadzenie środków chemicznych (sól w czasie akcji zima), uszkodzenia spowodowane nieszczelnością instalacji gazowych itp. Podstawowe źródła zanieczyszczeń gleb miejskich. Gleba jako siedlisko wzrostu i uprawy roślin w mieście. Czynniki ograniczające wzrost roślin na obszarach miejskich. B. Problematyka konwersatoriów: Ocena stanu zachowania gleb na obszarach o różnym stopniu antropopresji. Identyfikacja zanieczyszczeń w środowisku glebowym. Zasady monitoringu gleb w zależności od struktury ich użytkowania. Metody pobierania próbek z warstwy powierzchniowej oraz profilu glebowego (z uwzględnieniem poszczególnych poziomów genetycznych na obszarach miejskich). Wprowadzanie nowych parametrów w analityce laboratoryjnej. Analiza fizyko-chemiczna poszczególnych parametrów mających wpływ na mobilność zanieczyszczeń oraz dostępność makro i mikro elementów dla roślin w glebie. Identyfikacja błędów w analizie materiału glebowego. Interpretacja uzyskanych wyników w oparciu o analizę statystyczną. C. Problematyka zajęć terenowych: Praktyczne zapoznanie studentów z formami degradacji gleb na skutek działalności człowieka na obszarach miejskich, funkcjonowanie roślin na glebach miejskich, czynniki antropogeniczne wpływające na procesy glebotwórcze w środowisku miejskim. Charakterystyka gleb ekranowych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2. Siuta J. (red.) 1999. Ochrona i rekultywacja gruntów w gminie, Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej, Warszawa. 3. Siuta J. 1995. Gleba diagnozowanie stanu i zagrożenia, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa 4. Siuta J. 1982. Ochrona gleb, Materiały do planowania przestrzennego, zeszyt 2, Instytut Kształtowania Środowiska, Warszawa 5. Turski R., Baran S. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. Akad. Rolniczej, Lublin 6. Zadroga B., Oleńczuk-Neyman K. 2001. Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Po ukończeniu studiów student/studentka: Wiedza: - rozumie procesy zachodzące w środowisku glebowym, powiąże podstawowe procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w glebie z możliwością wzrostu roślin OŚ1A_W01, OŚ1A_W02, OŚ1A_W03 - rozumie procesy transportu makro i mikroelementów zachodzące w interakcji drzewo gleba OŚ1A_W02, OŚ1A_W03 - wskaże czynniki stresogenne dla roślin w środowisku miejskim OŚ1A_W04 Umiejętności: - stosuje podstawowe techniki laboratoryjne przydatne w diagnostyce gleb; - wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem specjalistycznej literatury geologicznej i gleboznawczej oraz potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych; - potrafi zróżnicować istniejące formy degradacji zarówno o charakterze naturalnym, jak też antropogenicznym. - rozpozna symptomy uszkodzeń drzew wynikające z nadmiernego zasolenia gleb, przesuszenia innych czynników stresogennych dla roślin. OŚ1A_U06, OŚ1A_U21 Kompetencje społeczne (postawy): - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium; - efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych; - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów. OŚ1A_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • wykład: zaliczenie z oceną • konwersatorium: zaliczenie z oceną • zajęcia terenowe: zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • W: praca pisemna • K: dwa kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń; • T: sprawozdania z ćwiczeń C. Podstawowe kryteria W: zaliczenie pracy pisemnej K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.