Zagrożenia cywilizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-ZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia cywilizacyjne |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć III roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 06 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I st. |
Kierunek studiów: | Ochrona Środowiska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 06 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość zagadnień związanych z ochroną środowiska i naukami społecznymi. Umiejętność analitycznego myślenia i pracy z literaturą naukową. Gotowość do pracy zespołowej i udziału w dyskusjach. Wymagania zaliczeniowe: Aktywny udział w zajęciach (wykłady, konwersatoria, konsultacje). Przygotowanie prezentacji lub eseju na temat wybranego zagrożenia cywilizacyjnego. Zaliczenie testu końcowego sprawdzającego wiedzę teoretyczną i umiejętność analizy zagrożeń. Samodzielne przygotowanie analizy przypadku dotyczącej wybranego problemu środowiskowego lub społecznego. |
Literatura uzupełniająca: | strony internetowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 45h Wykłady: 30h Konwersatoria: 15h Konsultacje + egzamin: 10h B. Praca własna studenta: 45h Przygotowanie do zajęć: 25h Przygotowanie do egzaminu: 20h Łączny nakład pracy studenta: 90h (3 ECTS) |
Założenia: | Cel kursu – Zapoznanie studentów z kluczowymi zagrożeniami cywilizacyjnymi, ich przyczynami, skutkami oraz sposobami przeciwdziałania. Zakres tematyczny – Analiza zagrożeń środowiskowych, społecznych, technologicznych i ekonomicznych w kontekście współczesnych wyzwań globalnych. Podejście interdyscyplinarne – Łączenie wiedzy z zakresu ekologii, nauk społecznych, gospodarki i technologii dla kompleksowego zrozumienia problematyki. Rozwijanie umiejętności analitycznych – Kształcenie krytycznego myślenia, identyfikacji zagrożeń i oceny ich skutków na różnych poziomach. Praktyczne zastosowanie wiedzy – Omówienie metod oceny zagrożeń i strategii ich ograniczania, analiza rzeczywistych przypadków oraz prognozowanie przyszłych zmian. Efektem kursu będzie świadomość studentów na temat globalnych wyzwań oraz umiejętność proponowania działań zapobiegawczych i adaptacyjnych. |
Skrócony opis: |
Kurs analizuje globalne zagrożenia środowiskowe i społeczne, ich przyczyny oraz skutki. Studenci poznają klasyfikację zagrożeń, degradację ekosystemów, modele społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego oraz historyczne i współczesne kryzysy. Omówione zostaną prognozy zmian środowiskowych oraz metody ich oceny i waloryzacji. Celem kursu jest rozwój krytycznego myślenia i poszukiwanie rozwiązań dla przyszłości. |
Pełny opis: |
Współczesny świat stoi w obliczu wielu wyzwań, które mogą zagrozić stabilności społeczeństw i przyszłości naszej planety. Kurs "Zagrożenia Cywilizacyjne" ma na celu przedstawienie kluczowych problemów, takich jak zmiany klimatyczne, degradacja środowiska, rozwój sztucznej inteligencji, globalne konflikty czy kryzysy zdrowotne. Studenci poznają przyczyny tych zagrożeń oraz ich potencjalne skutki dla polityki, gospodarki i życia codziennego. Podczas zajęć będziemy analizować możliwe scenariusze rozwoju sytuacji oraz sposoby przeciwdziałania negatywnym trendom. Wykorzystamy interdyscyplinarne podejście, łącząc wiedzę z zakresu nauk społecznych, technologii i ekologii. Celem kursu jest nie tylko zrozumienie współczesnych wyzwań, ale także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które mogą przyczynić się do budowania bezpieczniejszej przyszłości. |
Literatura: |
- Matuszkiewicz W.: Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa, 2001, - Olaczek R.: Przyroda Polski pod ochroną. Wyd. Zarząd Główny LOP, Warszawa, 1998, - Spellerberg I. F.:Evaluation and Assessment for Conservation. Conservation Biology Series, Chapman & Hall, London, 1992, - Szafer W., Zarzycki K. (red.): Szata roślinna Polski. T. I, II. PWN, Warszawa, 1972. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna klasyfikację i rodzaje zagrożeń. 2. Charakteryzuje przyczyny i skutki zagrożeń. 3. Posiada wiedzę na temat wpływu rozwoju cywilizacyjnego na zmiany w środowisku. Umiejętności: 4. Opracowuje i prezentuje wybrany temat. 5.Znajduje i analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł. Kompetencje: 6. Przejawia krytyczne podejście do analizowanego materiału źródłowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady (W): Egzamin pisemny. Konwersatoria (K): Zaliczenie na podstawie aktywności i pracy własnej. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Kalinichenko | |
Prowadzący grup: | Antonina Kalinichenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.