Gleboznawstwo - wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.11-GWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo - wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska II stopnia, stacjonarna, semestr 03 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Gleba i jej funkcje w ekosystemie.Wykorzystanie glebowych zasobów świata. Presja czynnika antropogenicznego na środowisko glebowe. Zagrożenia środowiska: odwet ekologiczny, kryzys i katastrofa ekologiczna. B. Problematyka konwersatorium: Główne prawidłowości rozmieszczenia gleb na Ziemi. Procesy glebotwórcze, procesy wietrzenia i diagenezy. Strefowość wietrzenia i zwietrzelin. Typy zwietrzelin. Epipedony i endopedony oraz ich charakterystyka. Systematyka gleb wg WRB. Budowa profilowa gleb świata. Gleby Opolszczyzny – zajęcia w terenie. Interpretacja i sporządzanie map glebowych. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1.Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno- gleboznawcze. PWN, Warszawa, 2005. 2. Drozd J., Licznar M., Pisarek I.: Gleboznawstwo – skrypt. WSP Opole 1992. 3. Mocek A, Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR Poznań, 1997. 4. Systematyka gleb Polski. Roczniki Glebozn.,62, 3, ss.193, 2011. 5. Mocek A.: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa 2015. 6. Źródła elektroniczne B. Literatura uzupełniająca 1. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą powstawania i budowy morfologicznej gleb; rozumie i interpretuje procesy zachodzące w litosferze pod wpływem zróżnicowanych czynników i procesów glebotwórczych; operuje fachowym słownictwem naukowym, wykazuje świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji. Umiejętności: wykazuje umiejętność posługiwania się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z literatury naukowej; samodzielnie opracowuje i planuje zadania badawcze w oparci o materiały źródłowe; wykazuje umiejętność napisania opracowania naukowego; potrafi przygotować i przedstawić krótkie wystąpienie w formie multimedialnej z wykorzystaniem literatury naukowej. Kompetencje społeczne (postawy): wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac, pracę własna i innych; wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej; wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i kolegów. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • egzamin: W • zaliczenie z oceną: K B. Formy zaliczenia • W: egzamin pisemny: testowy • K: prezentacja multimedialna C. Podstawowe kryteria W:50%+1 poprawnych odpowiedzi K: prezentacja multimedialna + udział w dyskusjach tematycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kusza | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kusza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.