Ochrona atmosfery - wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.11-OAWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona atmosfery - wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska II stopnia, stacjonarna, semestr 02 (2024/25-Z) |
Strona przedmiotu: | http://www.kopz.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Nakład pracy studenta: | 15 godzin wykładów, 15 godzin konwersatorium, 10 godzin zajęć terenowych, 30 godzin pracy własnej studenta |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami: - fizyko-chemiczne właściwości atmosfery; - przyczyny, mechanizmy i skutki antropogenicznego zanieczyszczenia atmosfery; - niepożądane zjawiska i procesy wywołane zanieczyszczeniem atmosfery; - rozwiązania służące ochronie atmosfery; - współpraca międzynarodowa w zakresie monitoringu, identyfikacji, inwentaryzacji, analizy i redukcji emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego; - związki przyczynowo-skutkowe między stopniem czystości atmosfery a stanem pozostałych komponentów środowiska, w tym wpływ na zdrowie i życie człowieka, flory i fauny oraz środowiska przyrodniczego. |
Pełny opis: |
Czynniki kształtujące skład chemiczny powietrza atmosferycznego; Współzależności przyczynowo-skutkowe między jakością powietrza a występującymi formami antropopresji; oddziaływanie przemysłu i jego skutki dla jakości powietrza atmosferycznego; podstawowe zasady i procesy technologiczne; Zagrożenia atmosfery wynikające ze spalania paliw kopalnych; środowiskowy cykl życia produktu; środowiskowa krzywa Kuznetsa; pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery – sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń; procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych; Zasada działania odpylaczy; Regionalne i lokalne programy ochrony powietrza; normy administracyjno-prawne i dobre praktyki w działalności prewencyjno-naprawczej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Juda-Rezler K. 2000: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Warszawa 2. Konieczyński J. 2004: Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wyd. PŚ., Katowice 3. Musialik-Piotrowska A., Rutkowski J.(red.) 2008: Aktualne problemy w ochronie powietrza, Wyd. PWr., Wrocław 4. Warych J. 1998: Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 5. Janka R., Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, PWN, Warszawa 2014, 6. Jeż M., Technologie ochrony środowiska. Ochrona atmosfery, WSEiZ, Warszawa 2009, 7. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz.U. z 2020 r., poz. 1860). Literatura uzupełniająca: 1. GIOŚ 2007: Poradnik metodyczny w zakresie PRTR dla instalacji spalania paliw, Warszawa 2. Konieczyński J., Kopyczyńska J. 2008: Zastosowanie BAT i MECT do ograniczania uciążliwości źródeł energetycznych, IPIŚ, PAN Zabrze 3. Sarbak Z. 2004: Kataliza w ochronie środowiska, wyd. UAM, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia związane z budową atmosfery i zachodzącymi w niej procesami oraz emisją, źródłami, rodzajami i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń; - rozpoznaje i opisuje związki przyczynowo-skutkowe między stopniem zanieczyszczenia atmosfery a zmianami klimatycznymi i innymi niekorzystnymi zjawiskami, stanem pozostałych komponentów środowiska i zdrowiem człowieka; - rozpoznaje, wymienia i definiuje zasady, metody kontroli i oceny oraz ograniczania zagrożeń czystości atmosfery (w tym technologie stosowane w ochronie powietrza i procedury monitoringowe), a także przesłanki polityki ochrony atmosfery w Polsce. Umiejętności: - swobodnie posługuje się aktualnym aparatem pojęciowym i terminologią przedmiotu, charakteryzuje budowę i funkcje atmosfery, występujące w niej zjawiska i procesy fizyko-chemiczne, pierwiastki i związki chemiczne (wraz z ich pochodzeniem i zawartością), wymienia i klasyfikuje (wg różnych kryteriów) źródła oraz rodzaje zanieczyszczeń powietrza, szacuje wielkość emisji pyłowo-gazowej; - charakteryzuje i porównuje przyczyny niekorzystnych zmian parametrów fizycznych i składu chemicznego atmosfery oraz wynikające stąd problemy, diagnozuje i prognozuje ich następstwa (w skali globalnej, regionalnej i lokalnej) dla środowiska i zdrowia człowieka, - użytkuje i interpretuje wyniki monitoringu powietrza, formułuje opinie i wnioski odnośnie stosowania określonych metod i działań zapobiegawczo-ochronnych i funkcjonowania w naszym kraju programu ochrony powietrza, - przekształca tekst pisany w prezentację multimedialną i ją prowadzi. Kompetencje społeczne (postawy): - ma świadomość twórczego i destrukcyjnego wpływu działalności człowieka na jakość powietrza; środowiskowych, zdrowotnych i społeczno-ekonomicznych skutków zanieczyszczenia atmosfery, własnej odpowiedzialności i konieczności czynnego udziału w zapobieganiu wzrostowi koncentracji szczególnie szkodliwych zanieczyszczeń; - wykorzystuje logiczne argumenty w dyskusji, - ma świadomość ograniczeń (prawa autorskie) w użytkowaniu informacji naukowej oraz konieczności ostrożnego i krytycznego korzystania z informacji w Internecie i mass-mediach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: ocena uwarunkowana procentowym (bądź punktowym) udziałem poprawnych odpowiedzi w kolokwium, kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematyki poruszanej na wykładzie - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 60% pytań. Konwersatorium: ocena końcowa stanowi sumę ocen cząstkowych; w tym 60% oceny za wystąpienie z prezentacją; za pozostałe aktywności 40%: aktywny udział w dyskusji, umiejętność argumentowania, udział w aktywnościach typu "burza mózgów", współpraca w zespole. Zajęcia terenowe: ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych wynikających ze sporządzenia sprawozdania z zajęć oraz aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kolasa-Więcek | |
Prowadzący grup: | Alicja Kolasa-Więcek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KT
CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kolasa-Więcek | |
Prowadzący grup: | Alicja Kolasa-Więcek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.