Rewitalizacja i bioremediacja gruntów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.11-RBG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewitalizacja i bioremediacja gruntów |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska II stopnia, stacjonarna, semestr 03 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
zapoznanie studentek/studentów z wiedzą na temat technologii umożliwiających efektywną bioremediację gleb i gruntów zanieczyszczonych produktami destylacji ropy naftowej oraz metalami ciężkimi |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu Podział zanieczyszczeń organicznych oraz charakterystyka ich zachowania w środowisku gruntowo-glebowym. Efektywność technologii remediacji gruntów, Analiza możliwych dróg degradacji związków organicznych w warunkach tlenowych oraz bez-tlenowych. B. Problematyka zajęć konwersatoryjnych Techniki izolowania znacznych ilości substancji ropopochodnych z gruntów i zwierciadła wód gruntowych oraz eliminacja związków zabsorbowanych w glebie. Ekonomika proponowanych technologii. Środowiskowe i społeczne aspekty procesów bioremediacyjnych. |
Literatura: |
1. Rosik-Dulewska Cz.: Podstawy Gospodarki Odpadami wyd. PWN 2010 2. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A.: Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystanie modelowania i technik informatycznych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, ISBN: 83-7143-451-0 3. Błaszczyk M. Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. PWN 2007 4. Praca zbiorowa red. Malina G. Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. Poznań 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technologii pozwalających na szybką i ekonomicznie uzasadnioną bioremediację gruntów, a w szczególności wykazuje znajomość technologii wykorzystujących naturalne procesy przywracania wysokiej kultury gleb. Wykazuje znajomość przebiegu oczyszczania gleb i gruntów zarówno pod względem detali technologicznych jak i chemicznych aspektów remediacji. Umiejętności studentka/student: potrafi wybrać właściwą technologię bioremediacyjną w zależności od typu i miejsca wystąpienia zanieczyszczenia. Samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe techniki obliczeniowe, umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań projektowych; wykazuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia; potrafi analizować i obrabiać przedstawione dane; potrafi unikać błędów lub minimalizować ich skutki Kompetencje społeczne (postawy) studentka/student jest wykazuje odpowiedzialność na zajęciach; efektywnie i samodzielnie realizuje powierzone zadania, a także jest przydatny w pracy zespołowej w ramach zajęć konwersatoryjnych; wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo w czasie zajęć; wykazuje podwyższony poziom wrażliwości społecznej i ekologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • wykład z prezentacją multimedialną • zajęcia konwersatoryjne • zadania projektowe Podstawowe kryteria oceniania Wykład:50%+1 poprawnych odpowiedzi Konwersatorium: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kusza | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kusza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.