Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo i rekultywacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.12-GR
Kod Erasmus / ISCED: 06.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0719) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo i rekultywacja
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Gleboznawstwo jest nauką przyrodniczą powiązaną z innymi naukami zajmującymi się przyrodą nieożywioną i ożywioną.W ramach gleboznawstwa badane są gleby, analizuje się ich powstawanie, budowę, właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne. Opisuje ich systematykę oraz możliwości użytkowania oraz rozmieszczenie na Ziemi. Pojęcie rekultywacji odnosi się do wszystkich komponentów środowiska. Rekultywację i zagospodarowanie prowadzi się na zdegradowanych: gruntach, glebach, wodach, krajobrazie, roślinności.

Pełny opis:

WYKŁADY: Powstawanie gleb i ich właściwości. Pojęcie gleby, czynniki i procesy glebotwórcze. Gleba jako środowisko biologiczne. Pojęcie zasobności, żyzności i urodzajności gleby. Rola próchnicy i zagrożenia wynikające z jej ubytku. Rodzaje użytkowe gleb i bonitacja. Zdegradowane i zdewastowane środowisko przyrodnicze oraz jego rekultywacja. Zjawiska degradujące grunty i glebę. Pojęcie rekultywacji i restrukturyzacji. Rodzaje rekultywacji, zasady rekultywacji, fazy zagospodarowania terenów. Przykłady gleb antropogenicznych, w tym industrioziemnych, ich charakterystyka oraz rekultywacja. Zanieczyszczenie gleb substancjami ropopochodnymi i ich rewitalizacja. Wykorzystanie ścieków i osadów do rekultywacji i nawożenia. Badania pokrywy glebowo-roślinnej oraz rodzaje badań terenowych gleb zdegradowanych.

KONWERSATORIA: Fizyczne właściwości gleb - faza ciekła gleby, faza gazowa gleby. Właściwości chemiczne gleb. Właściwości fizykochemiczne gleb. Bonitacja gleb w Polsce. Systematyka i charakterystyka gleb w Polsce. Gleby świata. Tereny zdegradowane przez: górnictwo węgla kamiennego i brunatnego oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne i odkrywkowe. Tereny zdegradowane przez górnictwo rud (żelaza, cynkowo-ołowiowych, miedzi) oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo rud. Tereny zdegradowane przez górnictwo siarki oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo siarki. Tereny zdegradowane przez górnictwo surowców skalnych (piasku, żwiru, gliny, wapieni) oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo surowców skalnych (piasku, żwiru, gliny, wapieni). Tereny zdegradowane przez górnictwo kopalnictwo torfu oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo kopalnictwo torfu. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energetyczne i imisje zanieczyszczeń chemicznych oraz rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energetyczne i imisje zanieczyszczeń chemicznych.

Literatura:

Maciak F. : - „Ochrona i rekultywacja środowiska“ SGGW, W-wa 1996

Bieszczad St. : Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo - rolniczego. Wydawnictwo Akademii Rolniczej - Wrocław 1999

Siuta J. : Gleba - diagnozowanie stanu i zagrożenia. 1995

Dobrzański B. : Gleboznawstwo

Trybała M. : Gospodarka wodna w rolnictwie. PWRiL, 1996

Kajak Z. : Hydrobiologia - limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. PWN 1998

J. David Allan : Ekologia wód płynących. PWN 1998

Wiąckowski S. : Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska. 2000

Kucowski J. : Energetyka a ochrona środowiska. 1994

Graczyk T. : Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami" Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej 2001

Chełmicki : Woda. Zasoby, degradacja...

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności i obecności na zajęciach, kolokwium, przygotowania i prezentowania zagadnień, udziału w dyskusji, pokazie oraz ćwiczeniach przedmiotowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)