Rekultywacja terenów zdegradowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.12-RTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja terenów zdegradowanych |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Analiza zagrożeń środowiska , procesy sorpcji i desorpcji zanieczyszczeń w glebach, dobór metod i technik w celu oczyszczenia zdegradowanych gleb, dobór metod i technik w celu renaturyzacji i rewitalizacji zbiorników wodnych i cieków |
Pełny opis: |
Wykłady: Pojęcie rekultywacji i restrukturyzacji – regulacje prawne. Klasyfikacja i rozmieszczenie gleb, wód oraz biomów na Ziemi. Układy biologiczne w przyrodzie, funkcjonowanie podstawowych ekosystemów. Cechy krajobrazu, jego ochrona i kształtowanie. Zjawiska degradacyjne w przyrodzie. Zanieczyszczenia chemiczne środowiska. Źródła, rodzaje i skutki zagrożeń wód, zjawisko eutrofizacji. Wpływ zabudowy hydrotechnicznej cieków na środowisko. Postulaty rekultywacyjne. Fazy i metody rekultywacji. Rola roślinności w rekultywacji. Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów. Rekultywacja terenów zdegradowanych. Metody poprawy jakości wód podziemnych. Zasady ochrony oraz metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych. Techniczne i ekologiczne działania umożliwiające renaturyzację wód. Zajęcia projektowe: Zasady rekultywacji terenów, wytyczne do sporządzania projektu rekultywacji i zagospodarowania (dokumentacja). Prognozowanie zmian w środowisku przyrodniczym w wyniku działalności gospodarczej. Dobór drzew i krzewów do jakości gruntu i funkcji w strukturze użytkowania ziemi. Dobór drzew i krzewów do jakości gruntu i funkcji w strukturze użytkowania ziemi. Rekultywacja gruntów zniekształconych przez składowanie odpadów i zdegradowanych chemicznie. Rekultywacja gruntów i restrukturyzacja użytkowania terenów popowodziowych. Rewitalizacja gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnistwo podziemne, odkrywkowe, eksploatację surowców skalnych. |
Literatura: |
1. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa 2003 2. Kowalik P.: Ochrona środowiska glebowego, PWN, Warszawa 2001 3. Siuta J.: Gleba – diagnozowanie stanu i zagrożenia, Warszawa 1995 4. pod red. Siuty J.: Ochrona i rekultywacja gruntów w gminie, PTIE, Warszawa 1999 5. Kowal A., Świderska Bróż M.: Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa 2005 6. Wiąckowski S.: Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, 2000 7. Bieszczad St.: Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrosław 1999 |
Efekty uczenia się: |
EK 1- Określa przyczyny dewastacji gleb EK 2- Dobiera zabiegi chroniące gleby przed erozją EK 3- Planuje zadrzewienia śródpolne EK 4- Dobiera sposoby przeciwdziałania chemicznej degradacji gleb EK 5- Planuje zagospodarowanie zdewastowanego terenu EK 6- Dobiera metody rekultywacji gleb, zbiorników wodnych i cieków EK 7- Posługuje się aktami prawnymi w zakresie ochrony gleb i wód |
Metody i kryteria oceniania: |
F1. Aktywność na zajęciach. P1. Zaliczenie pisemne treści wykładów P2. Wykonanie projektu rekultywacji dowolnego obszaru zdegradowanego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.