Operacje i procesy jednostkowe w inżynierii środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.13-OPJIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
06.9
|
Nazwa przedmiotu: | Operacje i procesy jednostkowe w inżynierii środowiska |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć I roku Inżynieria Środowiska II stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-L) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi metodami i sposobami ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych , budową i optymalizacją systemów oczyszczających gazy pod kątem minimalizacji oddziaływać zanieczyszczeń na środowisko. Przedstawienie obowiązujących wymogów, budowy i wyposażenia instalacji oczyszczających gazy przeznaczonych do eksploatacji w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Opis najnowszych metod, jak i sorbentów stosowanych do oczyszczania gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych (np.SO2, NOx, CO2, związków fluorowych, chlorowych, bromu, LZO), oraz metod kontroli ich emisji. Opis metod membranowych i urządzeń stosowanych do usuwania zanieczyszczeń gazowych . Opis zasady działania i doboru aparatów oraz najnowszych metod wykorzystywanych w inżynierii środowiska np. fluidyzacji cieczowej, metod rozpyłowych, filtracji osadów. Zapoznanie studentów z metodami opracowywania, wykonywania obliczeń i projektów technicznych wybranych urządzeń i aparatów. |
Pełny opis: |
Forma zajęć - wykłady W1 – Procesy podstawowe i jednostkowe oraz technologiczne. Wielostopniowe systemy oczyszczanie gazów oraz zasady doboru urządzeń oczyszczających. W2 – Pyły i gazy wybuchowe – strefy i kategorie zagrożeń, dyrektywy ATEX. W3 – Budowa, wyposażenie i działanie instalacji oczyszczających gazy pracujących w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. W4 – Absorpcja. Wykorzystanie barbotażu oraz rozpylaczy do usuwania zanieczyszczeń gazowych. W5 – Metody sodowe stosowane do usuwania SO2 - podwójnie alkaliczna i alkaliczne oraz amoniakalna. W6 –Rozpylanie cieczy – ruch kropel, parametry strugi i pomiar rozpylania. Rozpylacze W7 – Usuwanie fluoru, chloru i ich związków, bromu oraz lotnych związków rtęci z gazów odlotowych. W8 – Jednoczesnego usuwanie SO2 i NOx - metody mokre i suche oraz techniki kombinowane. W9 – Dezodoryzacja gazów odlotowych – ocena uciążliwości zapachowej oraz metody usuwania zanieczyszczeń i budowa wybranych instalacji przemysłowych W10 – Zastosowanie procesów adsorpcji do usuwania LZO – metody, aparatura i podstawowe obliczenia technologiczne. W11 – Metody spalania LZO oraz metody i technologie kontroli emisji niezorganizowanej LZO. W12 – Proces fluidyzacji - opis matematyczny i jego zastosowanie. Odsiarczanie gazów w złożu fluidalnym - budowa instalacji. W13 – Usuwanie zanieczyszczeń gazowych technikami membranowymi - membranowe absorbery gazu.. W14 – Budowa instalacji do separacji gazów i par - przykłady ich praktycznego zastosowania. W15 – Technologie kombinowane stosowane do usuwania CO2 - absorpcyjne i membranowe (metody MEA, DEA i Benfielda) W16 – Czystość powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych - metody usuwania zanieczyszczeń W17 – Sedymentacja – istota sedymentacji i wirówki sedymentacyjne. W 18- Filtracja - podstawy procesu oraz filtracja osadów i jej praktyczne zastosowanie. W19 – Mieszanie - opis procesu, stosowana aparatura i jej zastosowanie. |
Literatura: |
1 Warych J.: Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura. WNT, Warszawa 1998. 2 Warych J.: Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe. Oficyna wyd. PW, Warszawa 1999. 3 Konieczyński J.: Ochrona przed szkodliwymi gazami. Metody, aparatura i instalacje. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2004. 4 Kuropka J.: Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych. Oficyna Wyd. PWr, Wrocław 1991 5 Praca zb. pod red. Janoszy-Rajczyk: Wybrane procesy jednostkowe w inżynierii środowiska. Wyd. P.Cz., Częstochowa, 2000. 6 Rautenbach R.: Procesy membranowe. Podstawy projektowania modułów i instalacji. WNT, Warszawa 1996. 7 Orzechowski Z., Prywer J., Zarzycki R., Mechanika płynów w inżynierii środowiska. WNT, Warszawa 1997. 8 Filipczak G., Troniewski L., Witczak St.: Tablice do obliczeń projektowo -konstrukcyjnych aparatury procesowej. Wyd. PO, Opole 2004. 9 Orzechowski Z., Prywer J., Zarzycki R.: Mechanika płynów w inżynierii środowiska. WNT, Warszawa 1997 10 Publikacje naukowe w czasopismach i materiałach konferencyjnych. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA EK 1 Student potrafi dobrać metody i sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, wyjaśnić, wytłumaczyć i zinterpretować zjawiskami i procesy wykorzystywane do usuwania zanieczyszczeń pyłowych i gazowych ze strumienia gazów odlotowych, przestawić budowę i dokonać optymalizacji budowy systemów oczyszczających gazy, a także dobrać technologię usuwania zanieczyszczeń pod kątem minimalizacji ich wpływu na środowisko. EK 2 Student potrafi opisać i przedstawić zgodnie obowiązującymi wymogami budowę i wyposażeniem instalacji oczyszczających gazy przeznaczone do eksploatacji w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, a także stosowane do usuwaniem zanieczyszczeń z powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych. EK 3 Student potrafi objaśnić budowę, zasadę działania oraz dobrać aparaty i metody, technologie i typy urządzeń, jak i sorbenty stosowane do oczyszczania gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych (SO2,NOx, CO2, CO, związków fluorowych, chlorowych, bromu, lotnych związków rtęci, LZO). EK 4 Student potrafi zidentyfikować oraz scharakteryzować i opisać metody i technologie stosowane do dezodoryzacji gazów odlotowych oraz metody kontroli ich emisji. EK 5 Student potrafi opisać i dobrać metody membranowe i membrany stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych lub ich rozdzielania oraz przedstawić budowę instalacji do separacji gazów i par. EK 6 Student potrafi objaśnić i opisać zjawiska wykorzystywane w inżynierii środowiska, a mianowicie: fluidyzację cieczową, rozpylanie cieczy, procesy filtracji, sedymentacyjne, koagulację i mieszanie oraz zna budowę i zasadę działania aparatów i urządzeń, w których wykorzystuje się te zjawiska, a także potrafi zastosować je w praktyce. EK 7 Student potrafi opracować koncepcję, wykonać obliczenia i wstępny projekt techniczny wybranych urządzeń i aparatów. EK 8 Student potrafi pracować w zespole i dyskutować na temat analizowanego zagadnienia. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY OCENY (F - FORMUJĄCA, P - PODSUMOWUJĄCA) F1 Ocena stopnia przygotowania studentów do zagadnień rozpatrywanych na zajęciach projektowych F2 Ocena przedstawianych referatów. F3 Ocena aktywności na zajęciach projektowych i wykładzie problemowym. P1 Egzamin pisemny – pytania typu otwartego i rozwiązywanie zadanych problemów. P2 Ocena opracowywanego projektu. P3 Ocena średnia z projektów, referatów i aktywności na zajęciach projektowych. FORMY OCENY – SZCZEGÓŁY Efekt kształcenia (EK) Na ocenę 2 , na ocenę 3, na ocenę 4, na ocenę 5 EK 1 Na ocenę 2. Nie zna procesów podstawowych i jednostkowe oraz technologicznych, wielostopniowych systemów oczyszczania gazów oraz zasad doboru urządzeń oczyszczających gazy. Na ocenę 3. Zna i potrafi dobrać procesy podstawowe i jednostkowe oraz wielostopniowe systemy oczyszczania gazów oraz wykazuje znajomość zasad doboru urządzeń. Na ocenę 4. Znajomość podstawowych, jednostkowych i technologicznych procesów, wielostopniowych systemów oczyszczania ga-zów oraz potrafi zastosować w praktyce zasady doboru urządzeń. Na ocenę 5. Potrafi dobrać pod-stawowe i jednostkowe procesy, opisać technologię, skonfigurować system oczyszczania i dokonać jego optymalizacji wraz z uzasadnieniem. EK 2 Na ocenę 2. Nie rodzajów pyłów i gazów wybuchowych, kategorii zagrożeń, budowy i wyposażenia instalacji oczyszczających gazy pracujących w przestrzeniach zagrożonych wybuchem oraz wymogów i metod usu-wania zanieczyszczeń z powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych. Na ocenę 3. Potrafi wymienić rodzaje pyłów i ga-zów wybuchowych, kategorie zagrożeń oraz wymagane elementy wyposażenia przeciwwybuchowego oraz wymogi dotyczące jakości powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych. Na ocenę 4. Zna kategorie za-grożeń, umie do-brać elementy wyposażenia przeciwwybuchowego, potrafi naszkicować budowę instalacji pracującej w przestrzeniach zagrożonych wybuchem oraz zna wymogi i me-tody usuwania zanieczyszczeń z powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych. Na ocenę 5. Zna i umie dobrać elementy wyposażenia przeciwwybu-chowego oraz opracować koncepcję budowy instalacji pracującej w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, a także usuwania zanieczyszczeń z powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych . EK 3 Na ocenę 2. Nie zna metod ab-sorpcji, adsorpcji, spalania, fluidyzacji i sorbentów stosowanych do usuwania np. SO2, NOx, CO2, fluoru, chloru i ich związków, bromu i LZO. Na ocenę 3. Zna metody absorpcja, adsorpcji, spalania, fluidyzacji i sorbenty stosowane do usuwania SO2, NOx, CO2, fluoru, chloru i ich związków, bromu i LZO. Na ocenę 4. Zna metody ab-sorpcji, adsorpcji, spalania, fluidyzacji i sorbenty stosowane do usuwania poprzednio podanych związ-ków, ich zakres zastosowania i efektywność dzia-łania. Na ocenę 5 . Potrafi dobrać metody usuwania poprzednio podanych związków, podać ich zastosowanie i efektywność działania, przeprowadzić odpowiednie obliczenia i naszkicować budowę aparatu i instalacji. EK 4 Na ocenę 2. Nie zna metod i technologii stoso-wanych do dezodoryzacji gazów odlotowych. Na ocenę 3. Zna i potrafi opisać metody i technologie stosowane do dezodoryzacji gazów odlotowych oraz budowę podstawowych instalacji stosowanych do usuwania LZO. Na ocenę 4. Zna i potrafi omówić metody, do-brać technologie stosowane do dezodoryzacji gazów odlotowych, zna budowę kilku instalacji i podstawy kontroli LZO. Na ocenę 5. Zna i potrafi omówić metody, dobrać technologie stosowane do dezodoryzacji gazów odlotowych, zna budowę kilku instalacji oraz metody kontroli i obl. emisji LZO. EK 5 Na ocenę 2. Nie zna metod membranowych stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych i ich rozdzielania oraz nie potrafi przedstawić budowę instalacji do separacji gazów i par. Na ocenę 3. Zna metody membranowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń i rozdzielania zanieczyszczeń gazowych, rodzaje membran potrafi przedstawić budowę instalacji do separacji gazów i par oraz podać podstawowe zależności opisujące proces. Na ocenę 4. Zna metody membranowe stosowane do usuwania i rozdzielania gazów, rodzaje membran, budowę instalacji, ich charakterystykę i przykład ich prak-tycznego zastoso-wania oraz podstawy obliczeń projektowych. Na ocenę 5. Potrafi omówić metody membranowe stosowane do usu-wania i rozdzielania gazów, rodzaje membran, budowę instalacji, ich charakterystykę, zna przykłady ich praktycznego zastosowania, nowości techniczne, potrafi wykonać obliczenia emisyjne. EK 6 Na ocenę 2. Nie zna zjawisk i procesów fluidyzacyjnych, filtracyjnych, rozpylania cieczy, sedymentacyjnych, koagulacyjnych, jak i mieszania oraz budowy odpowiednich aparatów stosowanych w inżynierii środowiska. Na ocenę 3. Zna istotę przebiegu zjawisk i procesów fluidyzacyjnych, filtracyjnych, rozpylania cieczy, sedymentacyjnych, koagulacyjnych i mieszania oraz budowę podstawowych aparat stosowanych w inżynierii środowi-ska. Na ocenę 4. Zna istotę przebiegu zjawisk i procesów wymienionych poprzednio, budowę odpowiednich aparatów i zakres ich zastosowania oraz potrafi podać podstawowe zależności matematyczne i określić efektywność ich działania. Na ocenę 5. Potrafi dobrać metody i procesy jakie należy zastosować do danego procesu, zna ich praktyczne zastosowanie, efektywność działania oraz nowości technologiczne, a także umie przeprowadzić odpowiednie obliczenia. EK 7 Na ocenę 2. Nie potrafi wykonać obliczeń, szkiców technicznych i dokonać założeń technicznych dla analizowanych i omawianych na zajęciach urządzeń i aparatów. Na ocenę 3. Potrafi wykonać najprostsze obliczenia projektowe oraz opracować koncepcję projektu technicznego danego aparatu lub urządzenia. Na ocenę 4. Potrafi wykonać pełne obliczenia projektowe i wy-konać projekt techniczny aparatu oraz dokonać jego uzasadnienia. Na ocenę 5. Potrafi wykonać pełne obliczenia projektowe i wykonać projekt techniczny aparatu oraz zaproponować jego różne wersje wraz z uzasadnieniem. EK 8 Na ocenę 2. Nie uczestniczy w dyskusjach i nie angażuje się w pracę zespołową. Na ocenę 3. Ma fragmentaryczne wiadomości na dyskutowane zagadnienia i cechuje się bardzo małym udziałem w pracy zespołowej Na ocenę 4. Potrafi przedstawiać rozwiązania dla dyskutowanych zagadnień i jest aktywny w pracach wykonywanych zespołowo. Na ocenę 5. Wykazuje inicjatywę oprócz dużego wkładu w prowadzone dyskusje, ma duże wiadomości na dany temat oraz jest aktywny w pracach wykonywanych zespołowo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW-A
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Włodarczyk | |
Prowadzący grup: | Barbara Włodarczyk, Paweł Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.