Aparatura procesowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15-AP |
Kod Erasmus / ISCED: |
06.9
|
Nazwa przedmiotu: | Aparatura procesowa |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
• poznanie budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia płynów • poznanie budowy i zasady działania bioreaktorów stosowanych w procesach przemysłowych • poznanie budowy i zasady działania aparatów stosowanych w procesie oddzielania i oczyszczania produktu reakcji bioche-micznej |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Urządzenia do tłoczenia cieczy; pompy tłokowe, wirowe, perystaltyczne, membranowe. Urządzenia do tłoczenia gazów. Bio-reaktory –budowa, zasada działania (reaktory zbiornikowe z mieszadłem, kolumny barbotażowe, reaktory typu airlift, ze zło-żem fluidalnym i upakowanym). Elementy konstrukcyjne bioreaktorów. Napowietrzanie i mieszanie zawiesin drobnoustro-jów. Dezintegratory biomasy, aparaty do klarowania zawiesiny (wirowanie, filtracja). Aparaty do zatężania roztworów –wyparki. Procesy oczyszczania – ekstrakcja, ultra oczyszczanie. B. Problematyka laboratorium Zajęcia wprowadzające. Omówienie tematyki ćwiczeń oraz formy zaliczenia. Analiza wzoru sprawozdania. Badanie pojedyn-czej pompy. Wyznaczanie charakterystyki sieci. Badanie układu pomp połączonych szeregowo i równolegle. Pomiar oporów przepływu na wypełnieniu suchym. Zachłystywanie się skruberów. Pomiar ilości cieczy zawieszonej na wypełnieniu. Hydro-dynamika współprądowych kolumn wypełnionych. Hydrodynamika złoża fluidalnego. Pomiar parametrów pracy komory osadczej. Pomiar parametrów pracy odpylacza cyklonowego. Bilans wymiennika ciepła. Zjawisko barbotażu w kolumnach. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, War-szawa 1992. • Leung W.; Centrifugal separation in biotechnology, Elsevier,2007 • Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W.; Bioreaktory, WNT, Warszawa,1990 • Ratledge C., Kristiansen B.; Podstawy biotechnologii; PWN, W-wa, 2011 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • j.w. B. Literatura uzupełniająca • Ratledge C., Kristiansen B.; Podstawy biotechnologii; PWN, W-wa, 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia cieczy W2 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do tłoczenia gazów W3 – znajomość budowy i zasady działania bioreaktorów W4 – znajomość budowy i zasady działania urządzeń do wydzielania i oczyszczania produktów bioprocesów Umiejętności U1 – prezentuje, objaśnia wyniki i wyciąga wnioski z doświadczeń. Kompetencje społeczne (postawy) K1- potrafi pracować indywidualnie i w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: • W – zaliczenie wykładów: kolokwium z całości materiału • L – kolokwium; ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru. C. Podstawowe kryteria W: ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na pisemnym zaliczeniu wykładów, sprawdzający założone cele i efekty kształcenia L: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych oraz ocena umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych – ocena sprawozdania przygotowywanego częściowo w trakcie zajęć, a częściowo po ich zakończeniu; ocena ta obejmuje także umiejętność pracy w zespole Ocena z poszczególnych form zajęć ustalana jest w oparciu o ilość uzyskanych punktów: • ocena dostateczna od 50% ogólnej liczby punktów, • ocena dobra od 70% ogólnej liczby punktów, • ocena bardzo dobra od 90% ogólnej liczby punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.