Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aparatura procesowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-AP-INZ
Kod Erasmus / ISCED: 06.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0719) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aparatura procesowa
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

•poznanie rodzajów maszyn i aparatów

•poznanie wiedzy z zakresu doboru materiałów i elementów aparatów

•poznanie wiedzy z zakresu magazynowania i transportu ciał stałych, cieczy i gazów

•poznanie wiedzy z zakresu mieszania i granulowania.

•poznanie wiedzy z zakresu projektowania wymienników ciepła

•poznanie wiedzy z zakresu projektowania aparatów kolumnowych

•umiejętność stosowania wiedzy z aparatów procesowych w projektowaniu instalacji biotechnologicznych

Pełny opis:

A.Problematyka wykładu

Wprowadzenie. Podział na maszyny i aparaty. Rodzaje maszyn i aparatów. Elementy konstrukcyjne. Materiały konstrukcyjne. Magazynowanie ciał stałych, cieczy i gazów. Aparaty zbiornikowe. Transport cieczy i ciekłych układów niejednorodnych. Pompy. Przesyłanie gazu. Sprężarki. Rozdrabniarki i młyny. Klasyfikatory, przesiewacze i separatory. Mieszalniki i mieszar-ki. Aparatura do procesów granulacji. Wymienniki ciepła. Aparaty kolumnowe Analiza zagrożeń i ocena ryzyka związanego z eksploatacją aparatów. Przepisy dotyczące budowy i eksploatacji aparatów.

B.Problematyka ćwiczeń projektowych

Zajęcia wprowadzające. Omówienie tematyki ćwiczeń oraz formy zaliczenia. Ćwiczenia z korzystania z tablic, wykresów i nomogramów. Przeliczanie jednostek. Obliczenia wytrzymałościowe elementów aparatów. Obliczanie aparatów zbiorniko-wych. Obliczanie rurociągów. Dobór pomp. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie aparatów kolumnowych.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

•Nizielski M., Urbaniec K., Aparatura przemysłowa. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.

•Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

•Zieliński A., Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wro-cław 2011.

B. Literatura uzupełniająca

•Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, War-szawa 1992.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1– rozpoznaje i objaśnia budowę podstawowych aparatów procesowych

W2 – wybiera odpowiedni typ aparatu dla założonego procesu technologicznego

Umiejętności

U1 – wykorzystuje tablice, wykresy i nomogramy do obliczeń projektowych

U2 – stosuje teorię poznaną na wykładach do zaprojektowania elementów instalacji biotechnologicznych

U3 - prezentuje, objaśnia wyniki i wyciąga wnioski z wykonanych projektów.

Kompetencje społeczne (postawy)

K1- potrafi pracować indywidualnie i w zespole

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

•W – zaliczenie wykładów: kolokwium z całości materiału

•P – ćwiczenia projektowe: zaliczenie projektów na ocenę.

C. Podstawowe kryteria

•W: ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na pisemnym zaliczeniu wykładów, sprawdzający założone cele i efekty kształcenia

•P: ocena umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy podczas projektowania wybranych aparatów bądź ich elementów (w trakcie ćwiczeń student na zaliczenie wykonuje samodzielnie 4 projekty). Ocena końcowa będzie średnią z ocen uzyskanych z oddanych projektów.

Ocena z poszczególnych form zajęć ustalana jest w oparciu o ilość uzyskanych punktów:

•ocena dostateczna od 50% ogólnej liczby punktów,

•ocena dobra od 70% ogólnej liczby punktów,

•ocena bardzo dobra od 90% ogólnej liczby punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)