Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-FO
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia ogólna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Poznanie podstawowych procesów życiowych zachodzących w organizmach żywych. Zapoznanie się z poszczególnymi układami zwierzęcymi (nerwowym, dokrewnycm, krwionośnym, oddychania, wydalniczym, pokarmowym).

Wpływ czynników endo- i egzogennych na przebieg procesów fizjologicznych prezentowany jest na różnych poziomach organizacji rośliny od molekularnego przez komórkowy aż do poziomu całej rośliny. Znajomość przebiegu procesów życiowych roślin w zmiennych warunkach środowiskowych oraz współzależności pomiędzy procesami fizjologicznymi, umożliwi poznanie potencjalnych możliwości roślin do wytworzenia wysokich ilościowo i jakościowo plonów. Ćwiczenia laboratoryjne pozwolą na połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną, których celem jest zapoznanie studentów z metodami pomiaru podstawowych procesów fizjologicznych oraz oceny wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na przebieg tych procesów.

Pełny opis:

Problematyka wykładu

Fizjologia zwierząt:

Homeostaza. Definicja homeostazy, fizjologiczne parametry homeostazy, płyny ustrojowe, homeostatyczne systemy regulacji. Układ nerwowy. Podział układu nerwowego człowieka. Klasyfikacja receptorów zmysłów, chemorecepcja, węch, mechanoreceptory, receptory dźwięku i położenia ciała, termorecepcja, fotorecepcja. Ruchy wewnątrzkomórkowe, rodzaje ruchu, rodzaje mięśni, mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Ogólna charakterystyka układu dokrewnego. Charakterystyka endotermów i ekzotermów. Mechanizmy termoregulacyjne. Charakterystyka termoreceptorów. Ośrodek termoregulacji. Budowa i funkcje układów krwionośnych, komórki krwi, grupy krwi. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Oddychanie, regulacja oddychania, oddychanie komórkowe. Układ pokarmowy: regulacja przyjmowania pokarmu, trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym. Rodzaje narządów wydalniczych. Funkcja i budowa nefronu. Wydalanie zbędnych produktów przemiany azotowej.

Fizjologia roślin:

Istota i mechanizmy regulacji podstawowych procesów życiowych roślin. Dystrybucja związków odżywczych w roślinach. Gospodarka wodna. Przemiany związków organicznych i energii u roślin.. Wzrost i rozwój roślin. Spoczynek i starzenie. Reakcje roślin na stresy. Interakcje: roślina-środowisko. Praktyczne zastosowanie osiągnięć fizjologii roślin.

B. Problematyka laboratorium

Fizjologia roślin:

Skład chemiczny substancji roślinnej. Pęcznienie. Osmoza. Pobieranie i transport wody. Transpiracja. Fotosynteza. Oddychanie. Wzrost i ruchy roślin. Regulacje wzrostu i rozwoju. Reakcje roślin na bodźce zewnętrzne i niekorzystne czynniki środowiska.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Krzymowski T., Przała J. (red). 2005. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa

• Kopcewicz J., Lewak S. 2007. Fizjologia roślin. PWN. Warszawa.

• KopcewiczJ., Lewak S. (red.). 2009. Fizjologia roślin - Wprowadzenie. PWN. Warszawa

• Bandurska H., Floryszczak-Wieczorek J., Gniazdowska-Skoczek H., Kozłowska M., Kubiś J., Politycka B., Rybuś-Zając M., Stroiński A. 2004. Ćwiczenia z fizjologii roślin dla kierunków: Rolnictwo, Leśnictwo, Biotechnologia, Ochrona Środowiska. Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu. Poznań.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Włostowski T. 2006. Wykłady z fizjologii zwierząt

• Konturek S. 2000. Fizjologia człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.

• korzystanie z baz danych bibliotek

B. Literatura uzupełniająca

• Schmidt-Nielsen K. 1992. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN. Warszawa.

• Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1995. Podstawy cytofizjologii. PWN. Warszawa.

• Stryer L. 1997. Biochemia. PWN. Warszawa.

• Kozłowska M. (red). Fizjologia roślin. PWRiL. Poznań.

• Szweykowska A. 1997. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 Opisuje budowę i wyjaśnia mechanizmy procesów fizjologicznych i ich regulacji na poziomie komórkowym, tkankowym i całego organizmu oraz tłumaczy powiązania między tymi procesami

W2 wykazuje znajomość podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych w badaniach z zakresu fizjologii.

W3 posługuje się podstawowym słownictwem stosowanym w tej dyscyplinie.

Umiejętności

U1 posługuje się metodami pomiaru parametrów gospodarki wodnej oraz intensywności podstawowych procesów fizjologicznych

U2 potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe badania z fizjologii

U3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną

U4 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych

U5 potrafi korzystać z naukowej literatury

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 wykazuje zainteresowanie podstawowymi procesami z zakresu fizjologii

K2 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie fizjologii zwierząt i roślin

K3 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia

• W: zaliczenie ustne

• L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i sprawozdań

Podstawowe kryteria

W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)