Fizjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15-FO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych procesów życiowych zachodzących w organizmach żywych. Zapoznanie się z poszczególnymi układami zwierzęcymi (nerwowym, dokrewnycm, krwionośnym, oddychania, wydalniczym, pokarmowym). Wpływ czynników endo- i egzogennych na przebieg procesów fizjologicznych prezentowany jest na różnych poziomach organizacji rośliny od molekularnego przez komórkowy aż do poziomu całej rośliny. Znajomość przebiegu procesów życiowych roślin w zmiennych warunkach środowiskowych oraz współzależności pomiędzy procesami fizjologicznymi, umożliwi poznanie potencjalnych możliwości roślin do wytworzenia wysokich ilościowo i jakościowo plonów. Ćwiczenia laboratoryjne pozwolą na połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną, których celem jest zapoznanie studentów z metodami pomiaru podstawowych procesów fizjologicznych oraz oceny wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na przebieg tych procesów. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu Fizjologia zwierząt: Homeostaza. Definicja homeostazy, fizjologiczne parametry homeostazy, płyny ustrojowe, homeostatyczne systemy regulacji. Układ nerwowy. Podział układu nerwowego człowieka. Klasyfikacja receptorów zmysłów, chemorecepcja, węch, mechanoreceptory, receptory dźwięku i położenia ciała, termorecepcja, fotorecepcja. Ruchy wewnątrzkomórkowe, rodzaje ruchu, rodzaje mięśni, mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Ogólna charakterystyka układu dokrewnego. Charakterystyka endotermów i ekzotermów. Mechanizmy termoregulacyjne. Charakterystyka termoreceptorów. Ośrodek termoregulacji. Budowa i funkcje układów krwionośnych, komórki krwi, grupy krwi. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Oddychanie, regulacja oddychania, oddychanie komórkowe. Układ pokarmowy: regulacja przyjmowania pokarmu, trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym. Rodzaje narządów wydalniczych. Funkcja i budowa nefronu. Wydalanie zbędnych produktów przemiany azotowej. Fizjologia roślin: Istota i mechanizmy regulacji podstawowych procesów życiowych roślin. Dystrybucja związków odżywczych w roślinach. Gospodarka wodna. Przemiany związków organicznych i energii u roślin.. Wzrost i rozwój roślin. Spoczynek i starzenie. Reakcje roślin na stresy. Interakcje: roślina-środowisko. Praktyczne zastosowanie osiągnięć fizjologii roślin. B. Problematyka laboratorium Fizjologia roślin: Skład chemiczny substancji roślinnej. Pęcznienie. Osmoza. Pobieranie i transport wody. Transpiracja. Fotosynteza. Oddychanie. Wzrost i ruchy roślin. Regulacje wzrostu i rozwoju. Reakcje roślin na bodźce zewnętrzne i niekorzystne czynniki środowiska. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Krzymowski T., Przała J. (red). 2005. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa • Kopcewicz J., Lewak S. 2007. Fizjologia roślin. PWN. Warszawa. • KopcewiczJ., Lewak S. (red.). 2009. Fizjologia roślin - Wprowadzenie. PWN. Warszawa • Bandurska H., Floryszczak-Wieczorek J., Gniazdowska-Skoczek H., Kozłowska M., Kubiś J., Politycka B., Rybuś-Zając M., Stroiński A. 2004. Ćwiczenia z fizjologii roślin dla kierunków: Rolnictwo, Leśnictwo, Biotechnologia, Ochrona Środowiska. Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu. Poznań. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Włostowski T. 2006. Wykłady z fizjologii zwierząt • Konturek S. 2000. Fizjologia człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. • korzystanie z baz danych bibliotek B. Literatura uzupełniająca • Schmidt-Nielsen K. 1992. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN. Warszawa. • Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1995. Podstawy cytofizjologii. PWN. Warszawa. • Stryer L. 1997. Biochemia. PWN. Warszawa. • Kozłowska M. (red). Fizjologia roślin. PWRiL. Poznań. • Szweykowska A. 1997. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 Opisuje budowę i wyjaśnia mechanizmy procesów fizjologicznych i ich regulacji na poziomie komórkowym, tkankowym i całego organizmu oraz tłumaczy powiązania między tymi procesami W2 wykazuje znajomość podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych w badaniach z zakresu fizjologii. W3 posługuje się podstawowym słownictwem stosowanym w tej dyscyplinie. Umiejętności U1 posługuje się metodami pomiaru parametrów gospodarki wodnej oraz intensywności podstawowych procesów fizjologicznych U2 potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe badania z fizjologii U3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną U4 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych U5 potrafi korzystać z naukowej literatury Kompetencje społeczne (postawy) K1 wykazuje zainteresowanie podstawowymi procesami z zakresu fizjologii K2 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie fizjologii zwierząt i roślin K3 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia • W: zaliczenie ustne • L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i sprawozdań Podstawowe kryteria W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.