Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-GO
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Genetyka ogólna
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Poznanie mechanizmów i zasad przekazywania informacji genetycznej, rodzajów i mechanizmów zmienności genetycznej i wpływu genów na cechy organizmów;

Poznanie roli genetyki we współczesnym świecie – w naukach biologicznych, medycynie i rolnictwie.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Genetyka klasyczna (Prawa Mendla i odstępstwa od praw Mendla); Genetyczna determinacja płci, cechy sprzężone, związane i zależne od płci; Budowa chromosomu (stopnie organizacji chromatyny, zaburzenia budowy i liczby chromosomów); Rekombinacja genetyczna; Mutacje (przyczyny powstawania, rodzaje i efekty).

B. Problematyka laboratorium: Genetyka mendlowska, dziedziczenie cech uwarunkowanych jedną i dwoma parami genów; Współdziałanie genów nieallelicznych; Dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią; Dziedziczenie cech ilościowych; Drosophila melanogaster jako obiekt badań genetycznych; Genetyka drożdży Saccharomyces cerevisiae (cykl życiowy, dziedziczenie cech w tetradach, mutacje oddechowe i auksotroficzne); Genetyka populacji.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Sadakierska-Chudy, G. Dąbrowska, A.Goc: Genetyka ogólna, Wyd. UMK Toruń 2004

• T.A. Brown: Genomy, PWN 2009

• P.C. Winter, G.I.Hickley, H.L.Fletcher: Genetyka, Krótkie wykłady, PWN 2006

• G. Drewa: Podstawy Genetyki dla studentów medycyny i lekarzy, U&P 2008 lub starsze

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Jw.

B. Literatura uzupełniająca

Publikacje polecane przez wykładowcę, pochodzące z Postępów Biochemii, Postępów Biologii Komórki, Postępów Higieny i Medycyny Doświadczalnej

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 opisuje mechanizmy przepływu informacji genetycznej

W2 objaśnia reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym

W3 przedstawia źródła zmienności genetycznej organizmów

W4 zna organizację materiału genetycznego w komórkach

W5 objaśnia reguły determinacji płci organizmów

Umiejętności

U1 przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w laboratorium proste pomiary biologiczne

U2 dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski

U3 pracuje samodzielnie i zespołowo w rozwiązywaniu problemów

U4 uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biotechnologicznymi

K2 jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych

K3 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia

• W – egzamin pisemny: test z pytaniami otwartymi,

• L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru

C. Podstawowe kryteria

W: wykazanie się wiedzą: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach;

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, poprawności wykonania sprawozdań oraz aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)