Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15-OP-12
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ochrona przyrody
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Poznanie i zrozumienie przyczyn i skutków niszczenia przyrody; nabycie praktycznych umiejętności korzystania z wybranych działów ekologii w ochronie przyrody; przyswojenie sobie zasad naukowej metodologii w zakresie zachowania różnorodności biotycznej lokalnych krajobrazów i całych zgrupowań biocenoz.

Pełny opis:

Problematyka wykładu

Ochrona przyrody i środowiska – podstawy prawne. Stan środowiska a wzrost gospodarczy. Różnorodność biologiczna. Główne ekosystemy świata. Wpływ człowieka na wymieranie gatunków. Skutki niszczenia siedlisk. Skutki zaburzeń siedliskowych. Użytkowanie nietrwałe. Rozwój naukowej ochrony przyrody. Ochrona gatunkowa in situ i ex situ. Reintrodukcja. Ochrona przyrody w skali krajobrazu. Ochrona procesu ewolucji. Restytucja ekologiczna.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Pulin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN. Warszawa.

Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z dnia 30 kwietnia 2004r.)

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

korzystanie z baz danych bibliotek

B. Literatura uzupełniająca

Kapuściński R. 2009. Ochrona przyrody w lasach. PWRiL. Warszawa.

Olaczek R. 1998. Przyroda Polski pod ochrona. Wyd. Zarząd Główny LOP. Warszawa

Pawlaczyk P. (red.). 2002. Zasady ochrony przyrody w lasach gospodarczych. Wyd. Lubuski Klub Przyrodników. Świebodzin

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 168, poz. 1764) w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 168, poz. 1765) w sprawie gatunków dziko występujących grzybów objętych ochroną

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 229, poz. 2313) w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004r. (Dz. U. Nr 220, poz. 2237 w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 maja 2005r. (Dz. U. Nr 94, poz. 795) w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt wymagających ochrony w formie wyznaczania obszarów Natura 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 wykazuje znajomość podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie

W 2 dobiera odpowiednie metody badawcze,

W 3 potrafi zidentyfikować realne zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i opisać jego skutki.

Umiejętności

U 1 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych,

U 2 potrafi wiązać ze sobą zjawiska przyrodnicze, przeprowadza podstawowe badania z zakresu ochrony przyrody,

U 3 wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych z różnych źródeł,

U 4 wykazuje umiejętność ustnego prezentowania wybranego problemu w zakresie badań środowiskowych,

Kompetencje społeczne (postawy)

K 1 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie ochrony przyrody,

K 2 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach,

mających odniesienie do zagadnień przyrodniczych

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia

• W - zaliczenie ustne

Podstawowe kryteria

W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z programu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)