Podstawy projektowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15-PP |
Kod Erasmus / ISCED: |
06.9
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami niezbędnymi do projektowania urządzeń inżynierii środowiska. Przedstawienie kolejnych etapów projektowania od powstania idei, poprzez poszukiwanie rozwiązań alternatywnych do opracowania dokumentacjitechnicznej. Poznanie i dobór odpowiednich materiałów i zastosowanie właściwych technik łączenia. |
Pełny opis: |
Wykład: 1- Powstawanie idei projektu, określenie założeń projektowych, poszukiwanie rozwiązań alternatywnych. Określenie kon-cepcji projektu, koncepcji technologicznej, wstępne uzasadnienie ekonomiczne. Praca w zespole projektowym, techniki generowania pomysłów oraz wprowadzania innowacji. 2- Zasady tworzenia i opracowywania projektu. Komunikacja techniczna: sposoby prezentacji, opis techniczny 3- Właściwości i podstawy obróbki materiałów stosowanych w konstrukcjach urządzeń inżynierii środowiska. Żeliwa, stale konstrukcyjne, stopowe, stale nierdzewne, metale nieżelazne, tworzywa sztuczne. Oferta handlowa, nomenklatura, aktual-ne normy. 4- Podstawy budowy urządzeń, wymagania eksploatacyjne, konstrukcyjne, elementy ergonomii i optymalizacji. Zasady technologiczne. 5- Połączenia rozłączne, klasyfikacja, normy, zastosowanie, rozwiązania szczególnego przeznaczenia. 6- Połączenia nierozłączne, klasyfikacja, normy, zastosowanie. 7- Przekładnie – pasowe, zębate, cierne, specjalne. Koła zębate. 8- Łożyska – ślizgowe, toczne. Zasady doboru i montażu, normy. Tolerancje i pasowania. 9 - Inne elementy konstrukcyjne: osie i wały, elementy sprężyste, 10 - Wybrane zagadnienia technologii produkcji – obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, nacinanie gwintów, produk-cja kół zębatych, wykańczanie powierzchni, 11 - Wybrane elementy metrologii: pomiary długości, analiza błędów, pomiary twardości, tłoczności, ścinania, udarności.. Zajęcia projektowe: 1. Zadania projektowe obejmujące treści realizowane na wykładzie, 2. Obliczenia elementów urządzeń, spawów, przekładni, dobór łożysk, materiałów konstrukcyjnych itp. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1 wykorzystywana podczas zajęć •W. Juchnikowski, J. Żółtowski: Podstawy Konstrukcji Maszyn – pomoce do projektowania z atlasem. Wyd. Politechni-ki Warszawskiej, W-wa 1999 •J. Witkowski: Zbiór zadań projektowych z podstaw konstrukcji maszyn. Wyd. Polit. Warszawskiej, W-wa 1990 •A.Heim, B.Kochański, K.W. Pyć, E. Rzyski: Projektowanie aparatury chemicznej i spożywczej. Wyd. Polit. Łódzkiej •4 pod red. Marka Dietricha."Podstawy konstrukcji maszyn", WNT 1999 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta •Pahl G.,Beitz W., Nauka konstruowania., WNT., Warszawa 1984. •Praca zb.: Poradnik mechanika. Wyd REA, Warszawa 2008 •Katalog Polskich Norm 2003. Polski Komitet Normalizacyjny, Biuro PKN, Warszawa 2003. B. Literatura uzupełniająca •Oferty handlowe dostawców materiałów i części – pozyskiwane z sieci WWW i jako źródła drukowane |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 Student poznał podstawowe zagadnienia niezbędne do podjęcia procesu projektowania W2 Student potrafi przenieść na papier swoje idee, zna zasady opracowania i przedstawienia dokumentacji technicznej. W3 Student zapoznał się z najważniejszymi normami w przedmiocie i potrafi z nich korzystać W4 Student zna budowę i zastosowanie poszczególnych elementów konstrukcji W5 Zna metody obróbki, przez co potrafi ocenić technologiczność konstrukcji Umiejętności U1 Student potrafi wykonać obliczenia, opracować dokumentację. U2 Potrafi dobrać elementy urządzeń, metody połączeń na podstawie własnoręcznie wykonanych obliczeń, posługując się katalogami oraz polskimi normami. U3 Potrafi dobrać właściwe materiały do opracowania konstrukcji i metody ich pomiaru Kompetencje społeczne (postawy) K1 Student potrafi pracować indywidualnie, zebrać materiały do projektu oraz wykonać zadanie projektowe.. K2 Student potrafi współpracować w grupie nad realizacją zadania projektowego, przedstawiać pomysły i koncepcje. |
Metody i kryteria oceniania: |
A.Sposób zaliczenia •P - zaliczenie z oceną •W - zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: W: kolokwium z pytaniami otwartymi / dłuższa wypowiedź pisemna opis zagadnień P : kolokwium z zadaniami – zajęcia projektowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.