Biochemia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTI-BCHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia ogólna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych procesów biochemicznych zachodzących w komórkach żywych. Zapoznanie się z budową, właściwościami i funkcji głównych grup związków chemicznych budujących organizmy oraz podstawowych zasad rządzących przemianą materii. Poznanie metod jakościowego i ilościowego oznaczania związków chemicznych budujących organizmy. |
Pełny opis: |
Wykład: Formy i przepływ energii. Struktura i współzależność metaboliczna organelli komórek pro- i eukariotycznych. Pierwiastki biogenne i woda w strukturze i metabolizmie organizmów. Aminokwasy - struktura i właściwości fizykochemiczne. Niebiałkowe aminokwasy i ich rola biologiczna. Aminy biogenne. Białka - budowa, klasyfikacja i funkcje. Enzymy - specyficzność i struktura miejsca aktywnego, funkcje i zastosowanie, klasyfikacja, mechanizm działania enzymów na przykładzie proteaz. Koenzymy - struktura, rodzaje, funkcje biologiczne i metaboliczne. Kinetyka reakcji enzymatycznych. Czynniki wpływające na aktywność enzymów. Węglowodany – struktura i funkcje. Kwasy nukleinowe - struktura, rodzaje i funkcje. Związki makroergiczne - struktura, rodzaje i funkcje. Lipidy - struktura, właściwości i transport. Fosfo- i sfingolipidy. Struktura chemiczna i nomenklatura steroidów. Budowa i funkcje błony komórkowej. Typy transportu. Ogólny schemat metabolizmu: katabolizm i anabolizm. Trawienie pokarmów. Metabolizm węglowodanów: glikoliza, glukoneogeneza i cykl pentozofosforanowy. Metabolizm lipidów: -oksydacja i biosynteza kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych. Metabolizm białek, aminokwasów, cykl mocznikowy. Utlenianie biologiczne: oksydacyjna i nieoksydacyjna dekarboksylacja pirogronianu, cykl Krebsa i łańcuch oddechowy. Mechanizmy regulacji procesów metabolizmu. Laboratorium: Struktura i właściwości aminokwasów, białek, węglowodanów i lipidów. Badanie aktywności enzymów na przykładzie amylazy, lipazy i dehydrogenazy bursztynianowej. Ilościowe oznaczanie witamin w produktach żywnościowych. Ilościowe oznaczanie białka w materiale biologicznym. Ilościowe i jakościowe oznaczanie barwników roślinnych. Markery stresu oksydacyjnego. |
Literatura: |
Hames B. D., Hooper N. M. - Biochemia. Krótkie Wykłady. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2005. Murray R. i współpr. - Biochemia Harpera. Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. - Biochemia. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2011. Kączkowski J. - Podstawy biochemii. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004. Kędryna T. i współpr.- Wybrane zagadnienia z biochemii ogólnej z ćwiczeniami. Wydawnictwo UJ, Kraków 2001 Kłyszejko-Stefanowicz L. – Ćwiczenia z biochemii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Objaśnia współzależności pomiędzy strukturami składników komórki i ich funkcjami. Charakteryzuje najważniejsze związki chemiczne budujące organizmy- aminokwasy, białka, węglowodany, enzymy, lipidy, kwasy nukleinowe. Wyjaśnia biologiczne znaczenie najważniejszych związków chemicznych budujących organizmy- aminokwasów, białek, węglowodanów, enzymów, lipidów, kwasów nukleinowych. Zna nowoczesne metody oznaczania budowy i właściwości związków chemicznych budujących organizmy. Umiejętności: Korzysta z naukowej literatury. Wnioskuje na podstawie danych z różnych źródeł, w tym uzyskanych podczas wykonywania doświadczeń na zajęciach laboratoryjnych. Planuje i wykonuje proste doświadczenie. Prezentuje i dyskutuje wyniki doświadczeń. Opracowuje wyniki doświadczenia – przeprowadza obliczenia, sporządza wykresy zależności w oparciu o dane źródłowe lub uzyskane podczas wykonywania doświadczeń. Kompetencje społeczne: Wykazuje otwartość na aktualizowanie wiedzy z zakresu praw kierujących procesami biochemicznymi w komórkach żywych. Wykazuje postawę dbałości o bezpieczeństwo innych osób podczas pracy w laboratorium; wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt laboratoryjny. Jest otwarty na pracę indywidualną i w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenie obliczeń matematycznych Kryteria oceniania: wykład - egzamin pisemny - próg zaliczeniowy 50%, 100% oceny końcowej laboratorium- zaliczenie z oceną- zaliczenie teoretyczne ćwiczeń, kolokwium– próg zaliczeniowy 60%, 40% oceny końcowej; aktywność na zajęciach - próg zaliczeniowy 100%, 10% oceny końcowej; sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego - próg zaliczeniowy 60%, 50% oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.