Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15.BTI-FO
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia ogólna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Kopcewicz J., Lewak S. (red.). 2009. Fizjologia roślin - Wprowadzenie. PWN. Warszawa

Domański R. 2020. Fizjologia roślin z elementami biochemii. Wyd. Akademii Rolniczej w Poznaniu. Poznań.

Michejda J., Rsatajczak. 1986. Ćwiczenia z fizjologii roślin. PWN. Warszawa

Schmidt-Nielsen K. 1992. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN. Warszawa.

Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1995. Podstawy cytofizjologii. PWN. Warszawa.


Skrócony opis:

poznanie podstawowych procesów życiowych zachodzących w organizmach.

zapoznanie się z metodami pomiaru podstawowych procesów fizjologicznych roślin oraz oceny wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na przebieg tych procesów.

zapoznanie się z poszczególnymi układami zwierzęcymi (nerwowym, dokrewnym, krwionośnym, oddychania, wydalniczym, pokarmowym).

Pełny opis:

Fizjologia roślin

Istota i mechanizmy regulacji podstawowych procesów życiowych roślin. Gospodarka wodna. Dystrybucja związków odżywczych w roślinach (Rola składników mineralnych w roślinie; Gospodarka azotowa; pobieranie i dystrybucja jonów).Przemiany związków organicznych i energii u roślin (Fotosynteza i chemosynteza; Procesy anaboliczne; Procesy oddechowe). Wzrost i rozwój roślin (Kiełkowanie nasion. Rozwój wegetatywny i generatywny. Spoczynek i starzenie).Reakcje roślin na stresy. Interakcje: roślina-środowisko. Praktyczne zastosowanie osiągnięć fizjologii roślin.

Fizjologia zwierząt

Homeostaza. Układ nerwowy (potencjał czynnościowy, kanały jonowe, receptory, organizacja czynnościowa układu nerwowego) Receptory zmysłów. Ogólna charakterystyka układu dokrewnego. Budowa i funkcje układów krwionośnych. Oddychanie (regulacja oddychania, oddychanie komórkowe). Układ pokarmowy (regulacja przyjmowania pokarmu, trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym). Rodzaje narządów wydalniczych. Wydalanie zbędnych produktów przemiany azotowej.

Laboratorium

L01 Skład chemiczny substancji roślinnej: Wykrywanie C, O, H, N i S w materiale roślinnym w drodze suchej destylacji.

L02 Skład chemiczny substancji roślinnej: Otrzymywanie olejków eterycznych

L03 Barwniki roślinne: Oznaczanie chlorofilu a i b oraz karotenoidów w tkankach roślinnych.

L04 Gospodarka wodna. Pęcznienie: Zmiany masy i objętości nasion przy pęcznieniu. Wpływ temperatury i pH na pęcznienie. Osmoza.

L05. Przepuszczalność żywej i martwej cytoplazmy komórkowej. Przepuszczalność błon plazmatycznych dla barwników kwaśnych i zasadowych. L06 Budowa i funkcje aparatów szparkowych roślin jedno- i dwuliściennych

L08 Transpiracja. Gutacja. Pobieranie wody w postaci pary przez porosty

L09 Fotosynteza: Oznaczanie intensywności fotosyntezy metodą wagową.

L10 Oddychanie: Wpływ temperatury na intensywność oddychania.

L11 Wzrost i ruchy roślin: Geotropizm pędu i korzenia.

L 12 Zdolność kiełkowania nasion. Naturalne inhibitory kiełkowania nasion. L13 Wykazanie spoczynku nasion spowodowanego przez nieprzepuszczalne okrywy nasienne

L 14 Regulacje wzrostu i rozwoju: Wpływ światła na szybkość wzrostu rośliny.

L 15 Reakcje roślin na bodźce zewnętrzne i niekorzystne czynniki środowiska.

Literatura:

Kopcewicz J., Lewak S. 2007. Fizjologia roślin. PWN. Warszawa.

Szweykowska A. 1997. Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.

Bandurska H. i inni. 2004. Ćwiczenia z fizjologii roślin dla kierunków: Rolnictwo, Leśnictwo, Biotechnologia, Ochrona Środowiska. Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu. Poznań.

Krzymowski T., Przała J. (red). 2005. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa

Konturek S. 2000. Fizjologia człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.

Efekty uczenia się:

EUW1 Opisuje i wyjaśnia procesy fizjologiczne na poziomie komórkowym, tkankowym i całego organizmu oraz tłumaczy powiązania między tymi procesami

EUW2 wykazuje znajomość podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych w badaniach z zakresu fizjologii.

EUU1 posługuje się metodami pomiaru parametrów oraz intensywności podstawowych procesów fizjologicznych

EUU2 potrafi przeprowadzić podstawowe badania z fizjologii

EUU3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną

EUU4 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych

EUK1 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

EUK2 potrafi współdziałać i pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

ćwiczenia laboratoryjne: wykonywanie doświadczeń (praca w grupach dwuosobowych)

Konsultacje (dot. zagadnień wykładów i laboratoriów)

Ocenianie:

Wykład: poprawna odpowiedź na pytania zadane w formie testu z obszaru programu (próg zaliczeniowy 60%)

Laboratoria: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów (70% składowej oceny końcowej, próg zaliczeniowy 50%), oraz sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń (30% składowej oceny końcowej, próg zaliczeniowy 100%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sporek, Sławomir Wierzba, Andrzej Wolski
Prowadzący grup: Monika Sporek, Andrzej Wolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)