Genetyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.15.BTM-GO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Genetyka ogólna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z historią odkryć genetycznych, w tym praw Mendla i chromosomowej teorii dziedziczności. Poznanie mechanizmów i zasad przekazywania informacji genetycznej oraz wpływu genów na cechy organizmów. Zapoznanie z rodzajami i mechanizmami zmienności genetycznej. Poznanie typów mutacji oraz chorób przez nie wywoływanych. Wykształcenie umiejętności planowania, przeprowadzenia i analizy wyników doświadczeń genetycznych z zachowaniem odpowiedzialności za bezpieczeństwo, powierzany sprzęt oraz własną pracę. |
Pełny opis: |
wykład Podstawy genetyki - historia i podstawowe pojęcia. Informacja genetyczna a kod genetyczny. Genetyka klasyczna (Prawa Mendla i odstępstwa od praw Mendla). Definicja genu i jego budowa u Prokaryota i Eukaryota. Rekombinacja genetyczna. Chromosomy – budowa i funkcje w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych. Chromosomowa teoria dziedziczności. Mutacje chromosomowe (strukturalne i niestrukturalne). Mutacje i choroby mitochondrialne. Mutacje w ujęciu funkcjonalnym. Powstanie i ewolucja płci. Determinacja płci u Prokaryota i Eukaryota. Genetyczna determinacja płci u człowieka. Cechy sprzężone z płcią. Genetyka człowieka – podstawy. Odziedziczalność. Laboratorium: Genetyka klasyczna (mendlowska) Podstawowe pojęcia genetyczne. Prawa Mendla i odstępstwa od praw Mendla. Współdziałanie genów nieallelicznych. Dziedziczenie cech ilościowych. Dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią. Obliczanie frekwencji rekombinacji oraz zasady sporządzania mapy genetycznej. Drosophila melanogaster jako obiekt badań genetycznych. Zasady hodowli D. melanogaster Rozróżnianie płci D.melanogaster, formy dzikiej oraz mutanów. |
Literatura: |
Bal J. Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Drewa G. Podstawy genetyki dla studentów medycyny i lekarzy. Edra Urban & Partner, 2008 Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Edra Urban & Partner, 2011. Fletcher H., Winter P.C., Hickley G.I. Genetyka. Seria: Krótkie wykłady. Wyd. 3, 2019. Lewandowska Ronnegren A. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. MedPharm, 2018. Sadakierska-Chudy A., Dąbrowska G., Goc A. Genetyka ogólna. Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo UMK Toruń, 2004. Węgleński P. (red.). Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. |
Efekty uczenia się: |
K_W01_Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze K_W06_Zna i rozumie podstawowe procesy biologiczne (w warunkach fizjologicznych i patologicznych) na poziomie molekularnym, komórkowym, tkankowym i organizmu istotne w biotechnologii oraz pokrewnych dziedzinach i dyscyplinach naukowych K_W08_Objaśnia reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym oraz uwarunkowania różnorodności biologicznej K-W16_Zna podstawę metodologii pracy doświadczalnej, formułuje hipotezy, planuje eksperymenty, optymalizuje techniki doświadczalne, opracowuje i prezentuje dane doświadczalne K_W19_Zna zasady organizacji pracy laboratorium oraz procesu akredytacji laboratoriów badawczych i zasady walidacji procedur analitycznych K_U01_Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody, techniki oraz narzędzia badawcze właściwe dla biotechnologii i nauk pokrewnych K_U04_Zdobywa, analizuje i syntetyzuje informacje naukowe w języku polskim i j. angielskim z różnych źródeł, w tym elektronicznych z zakresu biotechnologii i nauk pokrewnych K_U07_Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł K_U11_Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany K_K01_Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu biotechnologii i nauk pokrewnych K_K02_Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: pisemny test zaliczeniowy (test wyboru oraz z pytaniami otwartymi), uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi Laboratorium: Kolokwium zaliczeniowe z zakresu genetyki mendlowskiej (klasycznej) – uzyskanie 51% punktów [35% oceny końcowej]; Kolokwium zaliczeniowe z pozostałych tematów – uzyskanie 51% punktów [35% oceny końcowej]; Przygotowanie sprawozdań (kart pracy) z hodowli D. melanogaster [25 % oceny końcowej] Aktywność na zajęciach [5% oceny końcowej]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Jerzy Lis, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Paweł Domagała, Jerzy Lis, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Domagała, Jerzy Lis | |
Prowadzący grup: | Jerzy Lis, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.