Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka w biotechnologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15.BTM-SB
Kod Erasmus / ISCED: 11.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka w biotechnologii
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć I roku Biotechnologii medycznej, stacjonarne, semestr 01 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie kursantów podstawowymi pojęciami i metodami wykorzystywanymi w statystyce. Wskazanie zastosowań metod statystycznych w naukach przyrodniczych, a zwłaszcza w biotechnologii. Wykształcenie umiejętności interpretacji wyników podsumowań danych, badania relacji pomiędzy zmiennymi oraz doboru testów do weryfikacji hipotez statystycznych.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

Rodzaje zmiennych w statystyce, populacje i próby statystyczne, relacji pomiędzy właściwościami populacji i próby statystycznej, rozkłady zmiennych losowych, cechy charakterystyczne rozkładów zmiennych, estymacja punktowa, elementy statystyki opisowej, estymacja przedziałowa, testy statystyczne, bąd I i II rodzaju, testowanie hipotez statystycznych (test t, Wilcoxona/Mann-Whitneya, test wariancji), badanie relacji liniowych pomiędzy dwiema zmiennymi, współczynnik korelacji liniowej, linearyzacja współrzędnych, podstawy analizy danych wielowymiarowych

Tematyka konwersatoriów:

Język R jako narzędzie komputerowe do obliczeń statystycznych, pakiet Rcmdr i jego funkcje, badanie cech charakterystycznych oraz parametrów ciągłych i dyskretnych rozkładów zmiennych losowych, wprowadzanie danych i ich import z arkuszy kalkulacyjnych, modyfikacja danych, tworzenie podsumowań danych, metody graficznego przedstawienie danych, przybliżona ocena cech charakterystycznych zbiorów danych, testy statystyczne i interpretacja ich wyników, regresja liniowa, wykorzystanie metody ANOVA do analizy danych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. A. Łomnicki. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

2. J. Koronacki i J. Mielniczuk. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 2006

3. W. Krysicki i in. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Cz. 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998

4. A. Plucińska, E.Pluciński, Probabilistyka, WN-T, 2000

Efekty uczenia się:

Znajomość podstawowych pojęć i metod wykorzystywanych w statystycznej analizie danych.

Umiejętność interpretacji podstawowych parametrów charakteryzujących analizowane wyniki.

Umiejętność doboru metod i interpretacji wyników graficznej reprezentacji danych

Umiejętność doboru testów statystycznych do weryfikacji hipotez i prawidłowej interpretacji ich wyników .i

Umiejętność posługiwania się pakietem Rcmdr w środowisku języka R.

Metody i kryteria oceniania:

wykład zaliczenie z oceną Kolokwium zaliczeniowe

konwersatorium zaliczenie z oceną ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz kolokwium zaliczeniowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Ziembik
Prowadzący grup: Zbigniew Ziembik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Ziembik
Prowadzący grup: Zbigniew Ziembik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Ziembik
Prowadzący grup: Zbigniew Ziembik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)