Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologiczne aspekty w biotechnologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.15.Z.BTM-EAB
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologiczne aspekty w biotechnologii
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć I rok Biotechnologia medyczna I stopnia, niestacjonarne, semestr 01 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Założenia:

C1 poznanie organizacji materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych;

C2 pogłębienie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem;

C3 zainteresowanie problematyką współczesnej ekologii jako analizą funkcjonowania ekosystemów;

C4 poznanie nowoczesnych metod i narzędzi badawczych stosowanych w ekologii;

C5 umiejętność wykorzystywania wiedzy w konkretnych sytuacjach;

C6 umiejętność analizy oraz dostrzegania powiązań pomiędzy Homo sapiens a ich środowiskiem.


Pełny opis:

W01 Ekologia jako dyscyplina naukowa i jej przedmiot badań.

W02 Środowisko Homo sapiens. Osobnik w środowisku – ekologia organizmów (strategie metaboliczne organizmów, związek organizmu ze środowiskiem; środowisko życia organizmów; nisza ekologiczna)

W03 Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Woda jako podstawowy czynnik decydujący o przetrwaniu populacji ludzkiej. Tolerancja ekologiczna organizmów.

W04 Organizmy wskaźnikowe i ich rola bioindykacyjna.

W05 Populacje (koncepcja i właściwości populacji; liczebność i zagęszczenie; struktura przestrzenna, genetyczna, wiekowa, płciowa i socjalna; dynamika, strategie rozwoju)

W06 Konkurencja wewnątrzgatunkowa Homo sapiens.

W07 Ekosystem. Gospodarka w ekosystemach.

W08 Synantropizacja – aglomeracje miejskie – istotna część biosfery człowieka.

W09 Człowiek w systemach ekologicznych (eksploatacja gatunków, walka ze szkodnikami, zmiany zachodzące w ekosystemach naturalnych)

W10 Zagrożenia biotopów. Konkurencja o zasoby naturalne (kryzys zasobów odnawialnych, konkurencja o dostęp do wody, deficyt żywności, wyeksploatowane łowiska)

W11 Wpływ skażeń chemicznych na populację ludzką – biologiczne skutki chemii stosowanej w agroekosystemach.

W12 Monitoring zanieczyszczeń wprowadzanych do ekosystemów.

Konwersatorium

K01 Zjawiska i układy ekologiczne.

K02 Tolerancja organizmów wobec czynników abiotycznych.

K03 Strategie przystosowania do środowiska (oszczędność energii, masowego rozrodu, inwestycji indywidualnej).

K04 Dynamika populacji. Sporządzenie tabeli przeżywalności i modelu demograficznego populacji wybranych gatunków. Sporządzenie graficznego modelu przeżywalności. Typy przeżywalności.

K05 Metody określania liczebności populacji. Zadania

K06 Wpływ zagęszczenia na wzrost i śmiertelność osobników w populacji na przykładzie populacji przegęszczonych (Chiny, Indie)

K07 Interakcje międzygatunkowe i wewnątrzgatunkowe. Matematyczne modele opisujące procesy konkurencji.

K08 Piramida troficzna. Budżet energetyczny.

K09 Gospodarka materią i energią w ekosystemie.

K10 Produktywność różnych typów ekosystemów.

K11 Zmiany w ekosystemach naturalnych powodowane przez człowieka i ich skutki.

Literatura:

Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń

Wolański N. 2006. Ekologia Człowieka. Tom 1 i 2 Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2006;

Campbell B. 1995. Ekologia człowieka, Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Fox J., Rindfuss R.R., Walsh S.J., Mishra V., 2008. People and Environment. Springer.

Sporek K., Sporek M. 2016. Doświadczalnictwo ekologiczne - metody wybrane. wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole.

Efekty uczenia się:

EKW1 wykazuje znajomość praw i zasad ekologicznych

EKW2 ma wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między człowiekiem a biotopem

EKW3 zna problematykę ekologii populacji i ekologii zespołów

EKW4 wykazuje znajomość matematyki w tym statystyki na poziomie pozwalającym opisać zjawiska ekologiczne i wyciągnąć wyniki.

EKU1 potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia matematyczne do opisu zjawisk ekologicznych

EKU2 posiada umiejętność prezentacji materiału, posługując się właściwym słownictwem

EKU3 potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z literatury

EKK1 rozumie potrzebę stałego pogłębiania i aktualizowania wiedzy

EKK2 potrafi współdziałać i pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

M1 wykład informacyjno – problemowy z prezentacją multimedialną

M2 konwersatorium: dyskusja podparta notami problemowymi

M3 konwersatorium: dyskusja podparta prezentacją multimedialną (na zadany temat)

M4 Konsultacje

Sposoby oceny

OP1 zaliczenie pisemne test próg zaliczeniowy 60%

OP2 średnia ważona ocen formujących

OF1 odpowiedź ustna

OF2 kolokwium

OF3 wykonanie not problemowych i prezentacji

OF4 Aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sporek
Prowadzący grup: Monika Sporek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sporek
Prowadzący grup: Monika Sporek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sporek
Prowadzący grup: Monika Sporek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)