Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16-E-KF |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z organizacją materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych; pogłębienie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem; zainteresowanie problematyką współczesnej ekologii jako analizą funkcjonowania ekosystemów; zapoznanie z nowoczesnymi metodami i narzędziami badawczymi stosowanymi w ekologii; wykształcenie umiejętności wykorzystywania wiedzy w konkretnych sytuacjach; wykształcenie umiejętności analizy oraz dostrzegania powiązań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Ekologia jako nauka i jej przedmiot. Zadania i metody ekologii. Doświadczalnictwo ekologiczne. Modelowania zjawisk i procesów ekologicznych. Współżycie w biocenozie. Struktura zbiorowisk i populacji. Dynamika monokultur, zbiorowisk wielogatunkowych i różnowiekowych. Biometria. Elementy fizjotaktyki. Gospodarka w agroekosystemach. Wpływ skażeń chemicznych na rośliny stosowane w farmaceutyce i kosmetologii. Bioindykatory odkształceń środowiska. Monitoring zanieczyszczeń w ekosystemach. B. Problematyka laboratorium: Grupy ekologiczne roślin leczniczych w zależności od ich gospodarki wodnej, zapotrzebowania na światło i pH gleby. Wpływ zagęszczenia roślin na ich wzrost i śmiertelność. Wpływ światła na kiełkowanie nasion. Banki nasion. Zróżnicowanie aparatu asymilacyjnego – analiza biometryczna i masowa. Relacje między częścią nadziemną i podziemną roślin. Określenie powierzchni asymilacyjnej. Allelopatyczne oddziaływanie wydzielin korzeniowych. Bioindykatory zanieczyszczeń alkalicznych. Wpływ czynników abiotycznych na tempo dekompozycji. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń • Sporek K, Sporek M. 2008. Doświadczalnictwo ekologiczne- metody wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole • Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa • Wiąckowski S. 1998. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz A.2. studiowana samodzielnie przez studenta korzystanie z baz danych bibliotek B. Literatura uzupełniająca • Anioł-Kwiatkowska J. 1992. Rośliny kosmetyczne. WSiP, Warszawa • Falińska K. 1997. Ekologia roślin. PWN, Warszaw. • Frohne D. 2010. Leksykon roślin leczniczych. MedPharm Polska, Wrocław. • Hlava B., Stary F., Pospisil F. 1984. Rośliny kosmetyczne. PWRiL, Warszawa • Koźmińska – Kubarska A. 1984. Zarys kosmetyki lekarskiej. PZWL, Warszawa • Mowszowicz J. 1979. Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych i aklimatyzowanych. WSiP, W-wa • Mowszowicz J. 1985. Przewodnik do oznaczania krajowych roślin zielarskich. PWRiL. Wydanie II., W-wa • Ożarowski A., Jaroniewski W. 1989. Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa • Sporek K. 2002. Ekologia lasu – wybrane zagrożenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 wykazuje znajomość podstawowych praw i zasad ekologicznych W2 ma wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między organizmami a ich biotopem W3 zna problematykę ekologii zespołów i ekologii populacyjnej W4 wykazuje znajomość matematyki i statystyki na poziomie pozwalającym opisać zjawiska ekologiczne i zinterpretować wyniki eksperymentu Umiejętności U1 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych U2 przeprowadza podstawowe badania ekologiczne U3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną U4 wykazuje umiejętność krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii U5 wykazuje umiejętność pracy w zespole Kompetencje społeczne (postawy) K1 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie ekologii K2 wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt badawczy K3 przeprowadza obiektywną autoocenę własnej pracy i potrafi krytycznie ocenić wyniki pracy badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia W - egzamin ustny + projekt eksperymentu ekologicznego L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i sprawozdań z ćwiczeń C. Podstawowe kryteria W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu i projektu L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.