Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16-M-10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i oznaczeniami stosowanymi w matematyce wyższej. Zapoznanie z elementarnymi twierdzeniami i ich wykorzystaniem w zakresie algebry liniowej oraz rachunku wektorowego. Zapoznanie z twierdzeniami i ich wykorzystaniem w zakresie metod analitycznych matematyki wyższej funkcji jednej zmien-nej. Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych do rozwiązywania równań i układów równań linio-wych. Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych przy wykorzystaniu narzędzi matematycznych w ra-chunku różniczkowym i całkowym. Zapoznanie z kombinatorycznymi podstawami rachunku prawdopodobieństwa. |
Pełny opis: |
Problematyka konwersatorium: Podstawowe pojęcia i symbole. Funkcje rzeczywiste jednej zmiennej i ich własności. Wyrażenia wymierne i wielomiany. Algebraiczne rozwiązywanie równań. Elementy geometrii przestrzeni, podstawy ra-chunku wektorowego. Przestrzenie liniowe, macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych. Zbieżność w przestrzeni metrycznej, ciągi liczbowe. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej. Technika różniczkowania Eks-trema funkcji. Badanie funkcji jednej zmiennej. Całka oznaczona i nieoznaczona. Wybrane zastosowania całek. Elementy kombinatoryki. Kombinatoryczne podstawy rachunku prawdopodobieństwa. |
Literatura: |
A.Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć •Bronsztejn, Siemiendiajew; Matematyka. Poradnik encyklopedyczny. PWN, 1990 •Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I, cz II, PWN, W wa 2002 •Pietraszko J., Matematyka – teoria, przykłady, zadania, Ofic.Wyd. Polit. Wroc. W w 1997 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Jw. B. Literatura uzupełniająca •Żakowski W., Decewicz G: Matematyka cz. I, cz. II, WNT W-wa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 student podaje definicje, twierdzenia i przykłady w zakresie tematyki realizowanej na wykładzie Umiejętności U1 student posiadł umiejętność logicznego myślenia i wykonywania działań na zbiorach przy rozwiązywaniu zadań U2 student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania równań i nierówności oraz typowych zadań obliczeniowych U3 student potrafi wyznaczać układy równań liniowych oraz je rozwiązywać i analizować U4 student posiadł umiejętność formułowania zagadnień analitycznych przy pomocy symboli matematycznych U5 student posiadł umiejętność rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu analizy matematycznej funkcji jednej zmiennej, w tym zadań tekstowych U6 student potrafi zastosowań klasyczną definicję prawdopodobieństwa przy rozwiązywaniu zadań Kompetencje społeczne (postawy) K1 wyeliminowanie werbalnego sposobu zdobywania i przekazywania wiedzy K2 posiada zdolność samodzielnego i precyzyjnego myślenia |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia •zaliczenie z oceną (K) B. Formy zaliczenia •K – ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie pisemnego kolokwium i ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za rozwiązywanie zadań. C. Podstawowe kryteria K: - ocena wiadomości teoretycznych niezbędnych do rozwiązywania zadań i dyskusji w trakcie konwersatorium - obserwacja pracy studenta przy rozwiązywaniu zadań w trakcie zajęć - ocena umiejętności rozwiązywania zadań na sprawdzianach lub kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.