Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16-M-10
Kod Erasmus / ISCED: 11.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Matematyka
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i oznaczeniami stosowanymi w matematyce wyższej.

Zapoznanie z elementarnymi twierdzeniami i ich wykorzystaniem w zakresie algebry liniowej oraz rachunku wektorowego.

Zapoznanie z twierdzeniami i ich wykorzystaniem w zakresie metod analitycznych matematyki wyższej funkcji jednej zmien-nej.

Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych do rozwiązywania równań i układów równań linio-wych.

Wykształcenie elementarnych umiejętności obliczeniowych niezbędnych przy wykorzystaniu narzędzi matematycznych w ra-chunku różniczkowym i całkowym.

Zapoznanie z kombinatorycznymi podstawami rachunku prawdopodobieństwa.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium: Podstawowe pojęcia i symbole. Funkcje rzeczywiste jednej zmiennej i ich własności. Wyrażenia wymierne i wielomiany. Algebraiczne rozwiązywanie równań. Elementy geometrii przestrzeni, podstawy ra-chunku wektorowego. Przestrzenie liniowe, macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych. Zbieżność w przestrzeni metrycznej, ciągi liczbowe. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej. Technika różniczkowania Eks-trema funkcji. Badanie funkcji jednej zmiennej. Całka oznaczona i nieoznaczona. Wybrane zastosowania całek. Elementy kombinatoryki. Kombinatoryczne podstawy rachunku prawdopodobieństwa.

Literatura:

A.Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

•Bronsztejn, Siemiendiajew; Matematyka. Poradnik encyklopedyczny. PWN, 1990

•Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I, cz II, PWN, W wa 2002

•Pietraszko J., Matematyka – teoria, przykłady, zadania, Ofic.Wyd. Polit. Wroc. W w 1997

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Jw.

B. Literatura uzupełniająca

•Żakowski W., Decewicz G: Matematyka cz. I, cz. II, WNT W-wa 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 student podaje definicje, twierdzenia i przykłady w zakresie tematyki realizowanej na wykładzie

Umiejętności

U1 student posiadł umiejętność logicznego myślenia i wykonywania działań na zbiorach przy rozwiązywaniu zadań

U2 student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania równań i nierówności oraz typowych zadań obliczeniowych

U3 student potrafi wyznaczać układy równań liniowych oraz je rozwiązywać i analizować

U4 student posiadł umiejętność formułowania zagadnień analitycznych przy pomocy symboli matematycznych

U5 student posiadł umiejętność rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu analizy matematycznej funkcji jednej zmiennej, w tym zadań tekstowych

U6 student potrafi zastosowań klasyczną definicję prawdopodobieństwa przy rozwiązywaniu zadań

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 wyeliminowanie werbalnego sposobu zdobywania i przekazywania wiedzy

K2 posiada zdolność samodzielnego i precyzyjnego myślenia

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

•zaliczenie z oceną (K)

B. Formy zaliczenia

•K – ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie pisemnego kolokwium i ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za rozwiązywanie zadań.

C. Podstawowe kryteria

K: - ocena wiadomości teoretycznych niezbędnych do rozwiązywania zadań i dyskusji w trakcie konwersatorium

- obserwacja pracy studenta przy rozwiązywaniu zadań w trakcie zajęć

- ocena umiejętności rozwiązywania zadań na sprawdzianach lub kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)