Planowanie eksperymentu w naukach przyrodnicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16-PENP-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie eksperymentu w naukach przyrodnicznych |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z metodami planowania i realizowania badań eksperymentalnych oraz opracowania wyników; Wykształcenie umiejętności doboru odpowiedniego modelu matematycznego i sposobów jego weryfikacji. |
Pełny opis: |
A.Problematyka wykładu: Elementy metodologii nauk przyrodniczych; Repetytorium z metod statystycznych Wykorzystanie statystyki matematycznej do testowania hipotez; Tworzenie planów czynnikowych. Obliczanie i weryfikacja istotności współczynników równania regresji. Testowanie adekwatności równania regresji. B.Problematyka laboratorium: Planowanie badań oraz analiz statystycznych dla wybranego zagadnienia (rozwiązywanie zadań). Praca nad projektami własnymi. Prezentacja wstępnych propozycji projektów badań i analiza ich poprawności metodologicznej. Wykonanie analiz statystycznych dla wygenerowanych wyników badań. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć •Greń J. Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Wyd. 7, PWN, Warszawa 1982 •Krysicki W. i in. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Cz. I i II. Wyd. 3. PWN, Warszawa 1993 •Górecka R. Teoria i Technika eksperymentu. Wyd. Politechniki Krakowskiej 1998 •Jańczewski D., Różycki C. i Synoradzki L.: Projektowanie procesów technologicznych, OWPW, Warszawa 2010 •Polańsk Z. Planowanie doświadczeń w technice. PWN, Warszawa 1984 •Mańczak K. Technika planowania eksperymentu. WTN, Warszawa 1976 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Jw. B. Literatura uzupełniająca •Gajda J., Szyper M. Modelowanie i badania symulacyjne systemów pomiarowych. Kraków 1998 •Materiały naukowe wskazane przez prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 ma przyswojone podstawy teorii eksperymentu, zna rolę teorii eksperymentu W2 potrafi rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją doświadczeń oraz z analizą pomiarów Umiejętności: U1 potrafi scharakteryzować obiekt badań, umie określić cel doświadczenia U2 zna metody doświadczalne U3 potrafi projektować oraz weryfikować pełne i ułamkowe plany czynnikowe U4 zna metody analizy wyników pomiarów Kompetencje społeczne (postawy): K1 potrafi pracować w zespole K2 dba o powierzony sprzęt K3 wie jak formułować wnioski na podstawie wyników badań |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia •egzamin (W) •zaliczenie z oceną (L) B. Formy zaliczenia: •W - egzamin pisemny: testowy •L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz ustnego zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych C. Podstawowe kryteria W: wykazanie się wiedzą: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, poprawności wykonania sprawozdań oraz aktywności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.