Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia stosowana

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16.BT3-ES
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia stosowana
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć II roku Biotechnologii 3-semestralnej, II stopnia, stacjonarne, semestr 02 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Literatura uzupełniająca:

Czarnowski M. 1989. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN. Warszawa.

Ebiś M. 2001. Struktura biomasy sosny zwyczajnej. PWN. Warszawa-Wrocław

Markow M. 1978. Argofitocenologia. PWRiL. Warszawa.

Aldrich R.J. 1997. Ekologia chwastów w roślinach uprawnych. Towarzystwo Chemii i Inżynierii Ekologicznej. Opole


Skrócony opis:

poznanie organizacji materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych;

pogłębienie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem;

zainteresowanie problematyką współczesnej ekologii jako analizą funkcjonowania ekosystemów;

poznanie nowoczesnych metod i narzędzi badawczych stosowanych w ekologii;

umiejętność wykorzystywania wiedzy w konkretnych sytuacjach;

umiejętność analizy oraz dostrzegania powiązań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.

Pełny opis:

Treści kształcenia (oddzielnie dla każdej formy zajęć):

Wykład

Ekologia jako dyscyplina naukowa i jej przedmiot badań.

Zasady modelowania zjawisk ekologicznych – Modelowanie zjawisk i procesów ekologicznych.

Modelowanie zdolności produkcyjnej siedliska.

Modele przyrostu biomasy.

Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmów.

Ekologia biocenoz. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz.

Ekosystem. Gospodarka w ekosystemach.

Ekologia stosowana (eksploatacja gatunków, walka ze szkodnikami, zmiany zachodzące w ekosystemach naturalnych)

Zagrożenia biotopów.

Wpływ skażeń chemicznych na rośliny. Zależności fitoekologiczne.

Organizmy wskaźnikowe i ich rola bioindykacyjna

Monitoring zanieczyszczeń w ekosystemach rolniczych i leśnych.

Laboratorium

Grupy ekologiczne roślin w zależności od ich gospodarki wodnej, zapotrzebowania na światło i pH gleby.

Wpływ zagęszczenia roślin na ich wzrost i śmiertelność. Wpływ światła na kiełkowanie nasion. Zróżnicowanie aparatu asymilacyjnego – analiza biometryczna i masowa. Relacje między częścią nadziemną i podziemną roślin. Określenie powierzchni asymilacyjnej.

Allelopatyczne oddziaływanie wydzielin korzeniowych.

Bioindykatory zanieczyszczeń (analiza prób pobranych w ramach zajęć terenowych)

Wpływ czynników abiotycznych na tempo dekompozycji.

Określenie wieku populacji osobnika (określenie wieku drzew z odwiertów dordzeniowych pobranych na zajęciach terenowych)

Ocena biomasy i parametrów biometrycznych badanej populacji (tabelaryczne opracowanie danych zebranych w terenie, określenie biomasy poszczególnych sortymentów, obliczenie powierzchni aparatu asymilacyjnego)

Zajęcia terenowe

Założenie obiektu doświadczalnego.

Opis stanowiska i siedliska.

Pobieranie prób gleby o nienaruszonej strukturze z wyodrębnionych poziomów genetycznych w profilu glebowym.

Biometria - pomiary

Określenie wieku populacji i osobnika.

Określenie skumulowanej ilości biomasy na jednostce powierzchni.

Wykorzystanie modeli do obliczeń masy, powierzchni aparatu asymilacyjnego, przyrostu objętości. Pobór prób sadzonek mikoryzowanych i nie mikoryzowanych do oceny ich parametrów biometrycznych.

Monitoring opadów (depozyt suchy i mokry).

Budowa chwytników kołnierzowych opadu atmosferycznego na przestrzeni wolnej od roślinności i pokrytej roślinnością.

Literatura:

Sporek K., Sporek M. 2016. Doświadczalnictwo ekologiczne - metody wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole.

Sporek M. 2018. Powierzchnia listowia sosny zwyczajnej jako funkcja struktury populacji. PWN. Warszawa

Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa

Efekty uczenia się:

EUW1 wykazuje znajomość praw i zasad ekologicznych

EUW2 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między organizmami a ich biotopem

EUW3 zna problematykę ekologii zespołów i ekologii populacyjnej

EUW4 wykazuje znajomość matematyki w tym statystyki na poziomie pozwalającym opisać zjawiska ekologiczne i zinterpretować wyniki eksperymentu.

EUU1 potrafi przeprowadzić podstawowe badania ekologiczne samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna

EUU2 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną

EUU3 potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z literatury

EUK1 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

EUK2 potrafi współdziałać i pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

M1 wykład informacyjno – problemowy z prezentacją multimedialną

M2 laboratoria: wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych

M3 zajęcia terenowe realizowane na powierzchni doświadczalnej w ekosystemie leśnym

M3 konsultacje

Ocenianie

Wykład

Test - poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu (próg zaliczeniowy 60%)

Laboratorium

ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych z kolokwium (70% składowej oceny końcowej, próg zaliczeniowy 50%), oraz sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń (30% składowej oceny końcowej, próg zaliczeniowy 100%)

Kurs terenowy

ocena na podstawie wykonanego sprawozdania i ustnego przedstawienia wykonywanych zadań oraz uzyskanych wyników (próg zaliczeniowy 100%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs terenowy, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sporek
Prowadzący grup: Monika Sporek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)