Kurs nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.BT3-KNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs nauk społecznych |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Heller M., Filozofia i wszechświat, Universitas, Kraków 2006 (fragmenty wskazane przez prowadzącego); 2. Penrose R. : Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki, PWN, 2000. (fragmenty wskazane przez prowadzącego); 3. Popper R.K.: Logika odkrycia naukowego, Wyd. Aletheia 2006 (fragmenty wskazane przez prowadzącego); 4. Scruton R.: O ludzkiej naturze, Zysk i S-ka, 2020; 5. Sokal A, Bricmont J.: Modne bzdury, Prószyński i S-ka W-wa, 2004; 5. Tatarkiewicz W.: Historia filozofii, t.1-3, PWN W-wa 1978 (fragmenty wskazane przez prowadzącego. |
Skrócony opis: |
Celem podstawowym wykładu jest zapoznanie słuchaczy z głównymi nurtami współczesnej filozofii społecznej. Wykład obejmuje początkowo przegląd najistotniejszych zagadnień z filozofii rozumianej jako meta-dyscyplina wraz z elementami epistemologii, w tym metodologii badań społecznych, zagadnień etycznych i filozofii nauk społecznych osadzonych w niezbędnym kontekście historycznym. Celem dalszych zajęć jest pokazanie społecznych konsekwencji gwałtownego rozwoju technologicznego i procesu globalizacji. |
Pełny opis: |
1. Filozofia jako ogólna i fundamentalna wiedza o ludzkiej egzystencji i doświadczeniu. Obszary rozważań filozoficznych -przykłady. 2-3. Wybrane koncepcje filozoficzne w kontekście historycznym. Sokrates, jego etyka, poglądy logiczne i metody. Materializm Demokryta a świat ideii Platona. 4. Konfucjusz i jego idea przyjaznego państwa. Wprowadzenie do filozofii społecznej. 5-6. Metody dyskusji i współpracy umysłowej. Klasyczne metody rozumowania: indukcja, dedukcja, abdukcja. Narzędzia logiki, analizy pojęciowej i rygorystycznej argumentacji jako fundament filozofii. Dyskurs, dyskusja, dialektyka, erystyka. Typowe błędy we wnioskowaniu, przykłady. 7-8. Teoria naukowa a prawa przyrody. Podstawowe pojęcia i zasady związane z metodologią nauk jak np. paradygmat, weryfikacja, falsyfikacja. Model i rola modeli w nauce i technice. Abstrakcja, idealizacja a uproszczenia modelowe. 9-10. Cechy mądrości. Mądrość, a inteligencja. Mądrość a wiedza. Demencja cyfrowa. 11-12. Epistemologia i granice poznania. Empiryzm i racjonalizm metodologiczny. Wybrane zagadnienia metodologii badań społecznych. Relatywizm poznawczy. 13-14. Globalizacja, idea zrównoważonego rozwoju i bariery w jej wdrażaniu. Dialektyka glokalizacji. Problematyka skali rozwiązań strukturalnych a zielona filozofia Scrutona. 15. Podsumowanie i uzupełnienie zajęć, zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
1. Aronson E., Aronson J.: Człowiek istota społeczna, PWN, W-wa 2020. 2. Cohen M.: Filozofia od środka, wyd. Olesiejuk, 2016; 3. Giddens A.: Europa w epoce globalnej, PWN, W-wa 2020; 4. Scruton R.: Zielona filozofia, Zysk i S-ka, 2017. |
Efekty uczenia się: |
EKW1 -Dzięki uzyskaniu wiedzy na temat podstawowych problemów filozoficznych i metodologicznych dotyczących nauk szczegółowych, student uzyskuje fundamentalną wiedzę z zakresu wnioskowania i metodologii badań naukowych. EKW2 - Dzięki podstawom etyki i elementom filozofii społecznej poznaje uwarunkowania społeczne i ekonomiczne związane z globalizacją i rozwojem nowoczesnych technologii. EKK1 - Zna podstawy etyki i ma krytyczne podejście do wyników badań związanych z ekologicznymi aspektami wykorzystania biotechnologii i współczesnej technologii cyfrowej. EKK2 -Zapoznając się z ogólną metodologią nauk przyrodniczych student zyskuje kompleksowy punkt widzenia na rolę i ograniczenia współczesnej nauki w kontekście praktycznego stosowania jej metod. Zna elementarne zasady wnioskowania i ma świadomość możliwości popełniania metodycznych błędów. EKK3 -Student potrafi obserwować i oceniać podejmowane problemy z perspektywy humanistycznej, tj. przyjmującej za punkt wyjścia życiowe cele człowieka, jego zainteresowania i akcentującej możliwości poznawcze ludzkiego rozumu przez co uzyskuje dodatkowe motywacje do samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa, próg zaliczeniowy 50% z 100% oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Bąk | |
Prowadzący grup: | Mirosław Bąk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Bąk | |
Prowadzący grup: | Mirosław Bąk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.