Gleboznawstwo i biologia gleby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.RPZ-GBG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo i biologia gleby |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykształcenie znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach (wybór i zastosowanie właściwej metodyki badań gleboznawczych); umiejętność interpretacji uzyska-nych wyników analiz laboratoryjnych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Charakterystyka ważniejszych skał macierzystych gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne. Trójfazowy układ gleby: faza stała, ciekła i gazowa. Właściwości fizykoche-miczne gleb. Właściwości chemiczne gleb. Właściwości biologiczne gleb. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia ich żyzności. B. Problematyka laboratorium: BHP na pracowni. Oznaczanie właściwości fizykochemicznych gleb. Oznaczanie właściwości chemicznych gleb. Projekt: wpływ wybranego ksenobiotyku na aktywność biologiczną gleb. Budowa morfologiczna gleb (ma-teriały kartograficzne). |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno- gleboznawcze. PWN, Warszawa, 2005 2. Drozd J., Licznar M., Pisarek I.: Gleboznawstwo – skrypt. WSP Opole 1992 3. Mocek A, Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR Poznań, 1997 4. Systematyka gleb Polski. Roczniki Glebozn.,62, 3, ss.193, 2011 5. Zawadzki S.: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa 1999 6. Źródła elektroniczne A.2. studiowana samodzielnie przez studenta B. Literatura uzupełniająca 1. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 opisuje procesy prowadzące do powstania gleb W2 omawia budowę morfologiczną gleb W3 przedstawia procesy zachodzące w litosferze W4 wyjaśnia przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w środowisku glebowym W5 wymienia podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w charakterystyce i diagnostyce gleb W6 operuje podstawowym słownictwem stosowanym w gleboznawstwie Umiejętności: U1 stosuje podstawowe techniki laboratoryjne przydatne w diagnostyce gleb U2 czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych U3 potrafi wykonać odkrywkę glebową i w terenie określić podstawowe właściwości fizyczne i fizykochemiczne gleb Kompetencje społeczne (postawy): K1 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium gleboznawczym K2 efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych K3 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia • W - prezentacja multimedialna • L - kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń Podstawowe kryteria W: ocena z prezentacji L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.