Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo i biologia gleby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16.RPZ-GBG
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo i biologia gleby
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykształcenie znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach (wybór i zastosowanie właściwej metodyki badań gleboznawczych); umiejętność interpretacji uzyska-nych wyników analiz laboratoryjnych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Charakterystyka ważniejszych skał macierzystych gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne. Trójfazowy układ gleby: faza stała, ciekła i gazowa. Właściwości fizykoche-miczne gleb. Właściwości chemiczne gleb. Właściwości biologiczne gleb. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia ich żyzności.

B. Problematyka laboratorium: BHP na pracowni. Oznaczanie właściwości fizykochemicznych gleb. Oznaczanie właściwości chemicznych gleb. Projekt: wpływ wybranego ksenobiotyku na aktywność biologiczną gleb. Budowa morfologiczna gleb (ma-teriały kartograficzne).

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno- gleboznawcze. PWN, Warszawa, 2005

2. Drozd J., Licznar M., Pisarek I.: Gleboznawstwo – skrypt. WSP Opole 1992

3. Mocek A, Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR Poznań, 1997

4. Systematyka gleb Polski. Roczniki Glebozn.,62, 3, ss.193, 2011

5. Zawadzki S.: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa 1999

6. Źródła elektroniczne

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

1. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 opisuje procesy prowadzące do powstania gleb

W2 omawia budowę morfologiczną gleb

W3 przedstawia procesy zachodzące w litosferze

W4 wyjaśnia przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w środowisku glebowym

W5 wymienia podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w charakterystyce i diagnostyce gleb

W6 operuje podstawowym słownictwem stosowanym w gleboznawstwie

Umiejętności:

U1 stosuje podstawowe techniki laboratoryjne przydatne w diagnostyce gleb

U2 czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych

U3 potrafi wykonać odkrywkę glebową i w terenie określić podstawowe właściwości fizyczne i fizykochemiczne gleb

Kompetencje społeczne (postawy):

K1 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium gleboznawczym

K2 efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych

K3 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia

• W - prezentacja multimedialna

• L - kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń

Podstawowe kryteria

W: ocena z prezentacji

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)