Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie eksperymentu w naukach przyrodniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16.RPZ-PENP
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie eksperymentu w naukach przyrodniczych
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z metodami planowania i realizowania badań eksperymentalnych oraz opracowania wyników;

Wykształcenie umiejętności doboru odpowiedniego modelu matematycznego i sposobów jego weryfikacji.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Elementy metodologii nauk przyrodniczych; Repetytorium z metod statystycznych Wykorzystanie statystyki matematycznej do testowania hipotez; Tworzenie planów czynnikowych. Obliczanie i weryfikacja istotności współczynników równania regresji. Testowanie adekwatności równania regresji.

B. Problematyka laboratorium: Planowanie badań oraz analiz statystycznych dla wybranego zagadnienia (rozwiązywanie zadań). Praca nad projektami własnymi. Prezentacja wstępnych propozycji projektów badań i analiza ich poprawności metodologicznej. Wykonanie analiz statystycznych dla wygenerowanych wyników badań.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Greń J. Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Wyd. 7, PWN, Warszawa1982

• Krysicki W. i in. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Cz. I i II.

Wyd. 3. PWN, Warszawa 1993

• Górecka R. Teoria i Technika eksperymentu. Wyd. Politechniki Krakowskiej 1998

• Jańczewski D., Różycki C. i Synoradzki L.: Projektowanie procesów technologicznych, OWPW, Warszawa 2010

• Polański Z. Planowanie doświadczeń w technice. PWN, Warszawa 1984

• Mańczak K. Technika planowania eksperymentu. WTN, Warszawa 1976

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Jw.

B. Literatura uzupełniająca

• Gajda J., Szyper M. Modelowanie i badania symulacyjne systemów pomiarowych. Kraków 1998

• Materiały naukowe wskazane przez prowadzącego

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 ma przyswojone podstawy teorii eksperymentu, zna rolę teorii eksperymentu

W2 potrafi rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją doświadczeń oraz z analizą pomiarów

Umiejętności:

U1 potrafi scharakteryzować obiekt badań, umie określić cel doświadczenia

U2 zna metody doświadczalne

U3 potrafi projektować oraz weryfikować pełne i ułamkowe plany czynnikowe

U4 zna metody analizy wyników pomiarów

Kompetencje społeczne (postawy):

K1 potrafi pracować w zespole

K2 dba o powierzony sprzęt

K3 wie jak formułować wnioski na podstawie wyników badań

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia:

W - egzamin pisemny: testowy

L - ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz ustnego zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych

Podstawowe kryteria

W: wykazanie się wiedzą: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach;

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, poprawności wykonania sprawozdań oraz aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)