Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.Z-E-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie organizacji materii na poziomie zbiorowisk organizmów żywych oraz wyjaśnienie zachodzących tu zjawisk, jako podstawowych problemów biologicznych; pogłębienie wiedzy dotyczącej wzajemnych zależności pomiędzy organizmami oraz współzależnościami pomiędzy organizmami i ich biotopem; zainteresowanie problematyką współczesnej ekologii jako analizą funkcjonowania ekosystemów; poznanie nowoczesnych metod i narzędzi badawczych stosowanych w ekologii; umiejętność wykorzystywania wiedzy w konkretnych sytuacjach; umiejętność analizy oraz dostrzegania powiązań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Ekologia jako nauka i jej przedmiot. Zadania i metody ekologii. Doświadczalnictwo ekologiczne. Modelowania zjawisk i procesów ekologicznych. Współżycie w biocenozie. Struktura zbiorowisk i populacji. Dynamika monokultur, zbiorowisk wielogatunkowych i różnowiekowych. Biometria. Elementy fizjotaktyki. Gospodarka w agroekosystemach. Wpływ skażeń chemicznych na rośliny. Bioindykatory odkształceń środowiska. Monitoring zanieczyszczeń w ekosystemach. B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych Grupy ekologiczne roślin w zależności od ich gospodarki wodnej, zapotrzebowania na światło, odporności na zanieczyszczenia powietrza i pH gleby. Wpływ zagęszczenia roślin na ich wzrost i śmiertelność. Wpływ światła na kiełkowanie nasion. Banki nasion. Zróżnicowanie aparatu asymilacyjnego – analiza biometryczna i masowa. Relacje między częścią nadziemną i podziemną roślin. Określenie powierzchni asymilacyjnej. Allelopatyczne oddziaływanie wydzielin korzeniowych. Bioindykatory zanieczyszczeń alkalicznych. Wpływ czynników abiotycznych na tempo dekompozycji. . |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń Sporek K, Sporek M. 2008. Doświadczalnictwo ekologiczne- metody wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa. Czarnowski M. 1989. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN. Warszawa. Ebiś M. 2001. Struktura biomasy sosny zwyczajnej. PWN. Warszawa-Wrocław. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta korzystanie z baz danych bibliotek A. Literatura uzupełniająca Sporek K. 2002. Ekologia lasu – wybrane zagrożenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej. Opole. Wiąckowski S. 1998. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta. Bydgoszcz Falińska K. 1997. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. Mowszowicz J. 1979. Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych i aklimatyzowanych. WSiP. Warszawawa Schauer Th., Caspari C. 2005. Przewodnik do rozpoznawania roślin. Elipsa. Poznań. Seneta W. 1991. Dendrologia. Tom I i II. PWN. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 wykazuje znajomość podstawowych praw i zasad ekologicznych W 2 ma wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań między organizmami a ich biotopem W 3 zna problematykę ekologii zespołów i ekologii populacyjnej W 4 wykazuje znajomość matematyki i statystyki na poziomie pozwalającym opisać zjawiska ekologiczne i zinterpretować wyniki eksperymentu. Umiejętności U 1 posługuje się fachową terminologią w wypowiedziach ustnych i pisemnych U 2 przeprowadza podstawowe badania ekologiczne U 3 wykazuje umiejętność przeprowadzenia analizy uzyskanych wyników badań i przedstawia je w logiczny sposób podpierając się analizą matematyczną U 4 wykazuje umiejętność krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii U 5 wykazuje umiejętność pracy w zespole. Kompetencje społeczne (postawy) K 1 wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie ekologii K 2 wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt badawczy, K 3 przeprowadza obiektywną autoocenę własnej pracy i potrafi krytycznie ocenić wyniki pracy badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia W: egzamin ustny + projekt eksperymentu ekologicznego L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i sprawozdań z ćwiczeń Podstawowe kryteria W: poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu i projektu L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.