Badania naukowe i próby kliniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.Z.BTM-BNPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe i próby kliniczne |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Baza danych PubMed. |
Skrócony opis: |
Student wykazuje umiejętność wyszukiwania informacji naukowych, korzystając z internetowych baz danych. Student umie prawidłowo zaplanować badanie naukowe, zaklasyfikować je do odpowiedniej kategorii. Student zna i rozumie zasady Evidence-Based Medicine. |
Pełny opis: |
Wykład Teoretyczne podstawy planowania badań naukowych. Etapy realizacji badania naukowego. Badania in vitro – ograniczenia i zalety. Zasady wyszukiwania informacji w bazach danych. Metody ewaluacji wartości publikacji naukowych. Produkty lecznicze terapii zaawansowanej (ATMP) – klasyfikacja, wymagania rejestracyjne, badania kliniczne. Badania epidemiologiczne w medycynie. Zasady generowania hipotez. Zasady bioetyczne. Badania naukowe z użyciem organizmów i mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych. Seminarium Główne typy badań naukowych w naukach medycznych. Fazy badań klinicznych, randomizacja, oślepienie próby, odpowiedzialność badacza w badaniu klinicznym. Eksperyment kliniczny - wybór uczestników, świadoma zgoda na udział w badaniu. Monitorowanie eksperymentu. Pomiar punktów końcowych. Wnioskowanie. Kwestionariusz jako narzędzie badawcze, ewaluacja pacjenta w trakcie badania klinicznego. Bezpieczeństwo pacjenta w badaniu - SAE, AE - definicja i postępowanie. Evidence-Based Medicine – pryncypia. Ocena informacji o metodzie terapeutycznej, rokowaniu, szkodliwości. Farmakoekonomika. Leki i wyroby medyczne - klasyfikacja, wymagania rejestracyjne, badania kliniczne. |
Literatura: |
Jędrychowski W.. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2004. Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. (red.). Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2008. |
Efekty uczenia się: |
K_W03. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i biologicznych związanych z biotechnologią medyczną. K_W05. Posiada aktualną, pochodzącą z fachowej literatury wiedzę z zakresu biotechnologii medycznej. K_W06. Zna metody statystyczne i narzędzia bioinformatyczne znajdujące zastosowanie w biotechnologii medycznej, ma wiedzę z zakresu modelowania procesów biologicznych i metodologii stosowanej w wytwarzaniu bioproduktów, a także formułowania hipotez i eksperymentalnego ich weryfikowania. K_U03. Potrafi dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł, w tym źródeł elektronicznych w oparciu o zdobytą wiedzę specjalistyczną. K_U05. Posługuje się metodami matematycznymi i statystycznymi w opisie zjawisk i analizie danych stosując przy tym narzędzia informatyczne. K_U10. Posiada umiejętność prezentowania zagadnienia lub wyników badań naukowych w formie pisemnej i ustnej posługując się specjalistycznym słownictwem typowym dla nauk przyrodniczych i technicznych. K_K01. Rozumie potrzeby ciągłego dokształcania w zakresie biotechnologii medycznej i potrzebę systematycznego aktualizowania swojej wiedzy w oparciu o literaturę naukową. K_K05. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, oraz przestrzega zasad etyki podczas uzyskiwania rzetelnych wyników badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot - Egzamin Wykład - Egzamin Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.