Agroekonomia i zarządzanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-AIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agroekonomia i zarządzanie |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Zob. w sekcja "Literatura". |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z: problematyką funkcjonowanie gospodarki żywnościowej, ze szczególnym uwzględnieniem powiązań agrobiznesu zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym oraz zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem rolnym. Suma godzin: 45h Punkty ECTS: 3 (2 ECTS = 45h udział w zajęciach; 1 ECTS = samodzielne przygotowanie do zajęć: 5h +przygotowanie projektu: 15h + przygotowanie do zaliczenia: 5h) |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE A. Problematyka wykładu 1. Agrobiznes – istota, cechy 2. Polityka żywnościowa 3. Charakterystyka agregatów agrobiznesu 4. Powiązania integracyjne w agrobiznesie 5. Bezpieczeństwo żywnościowe 6. Marketing produktów żywnościowych 6. Globalizacja rolnictwa, rolnictwo transgeniczne B. Problematyka konwersatorium 1. Zmiany ustroju rolnego 2. Gospodarstwo rolne jako przedsiębiorstwo 3. Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolnej 4. Planowanie produkcji rolnej 5. Ocena efektywności produkcji rolnej 6. Zarządzanie przedsiębiorstwem rolnym |
Literatura: |
F. Kapusta, Agrobiznes, Difin, Warszawa, 2008 (lub wydanie 2 z 2012 roku). F. Kapusta, Teoria Agrobiznesu. Ćwiczenia. Wyd. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2007. J. Adamczyk, Marketing i zarządzanie w agrobiznesie, Politechnika Rzeszowska, Rzeszów 2000. F. Tomczak, Gospodarka rodzinna w rolnictwie. Uwarunkowania i mechanizmy rozwoju wsi i rolnictwa, IRWiR PAN, Warszawa, 2005. Inne wskazane przez Prowadzącego podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Student zna uwarunkowania funkcjonowania ogniw agrobiznesu, rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich szczególnie tej związanej z produkcją rolną; zna współczesne kanały marketingowe sprzedaży produktów rolnych (R_W17); • Student zna i rozumie uwarunkowania ekonomiczne organizacji i prowadzenia produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych (R_W16); Umiejętności • Student potrafi dokonać identyfikacji uwarunkowań ekonomicznych i społeczenych determinujących efektywność produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym (R_U019); • Student potrafi dokonać oceny ekonomicznego potencjału dla możliwości prowadzenia produkcji rolnej (roślinnej i zwierzęcej) i na tej podstawie sformułować decyzję gospodarczą (R_U20); Kompetencje społeczne • Student jest świadomy swojej roli i oddziaływania na warunki społeczno-ekonomiczne na obszarach wiejskich (R_K04); |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Kolokwium pisemne (wielowartościowa skala ocen) Konwersatorium: • F1: projekt • F2: zaangażowanie Studenta podczas zajęć (zadania, aktywność) Ocena końcowa z konwersatorium: wynikająca z F1 i F2 (wielowartościowa skala ocen) |
Praktyki zawodowe: |
brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.