Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia rolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.23-CR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia rolna
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: 1. Umiejętność oceny żyzności gleby; Obieg składników pokarmowych i substancji organicznej – umiejętność oceny potrzeb nawozowych roślin; Nawozy mineralne i naturalne jako determinanty jakościowe i ilościowe produkcji rolniczej – wiedza z zakresu ich przemian w środowisku.

Pełny opis:

W01.Zasobność gleb. Żyzność gleb. Urodzajność gleb. Efektywność i optymalizacja nawożenia. W02. Przyswajalność składników pokarmowych dla roślin. Sposoby regulacji dostępności makro i mikroelementów dla roślin. W03. Węgiel i azot – przemiany związków azotu i węgla. Nawozy azotowe. W04. Fosfor – przemiany związków fosforu w glebie. Nawozy fosforowe. W05. Potas – przemiany związków potasu w glebie. Nawozy potasowe. W06. Magnez i wapń – przemiany nawozów magnezowych i wapniowych w środowisku glebowym. Zasady wapnowania. W07. Mikroelementy. W08. Podstawy nawożenia mikroelementami. W09-W10. Nawozy naturalne i organiczne. Podział, wpływ na środowisko, działanie i stosowanie (obornik, gnojówka, gnojowica, słoma, komposty, resztki pożniwne, torf, odpady przemysłowe i komunalne). W11. Podstawy diagnostyki nawożenia oraz metody wyznaczania potrzeb nawożenia. Efektywność i opłacalność nawożenia. W12. Wpływ nawozów mineralnych i naturalnych na środowisko. Przyrodnicze skutki nawożenia. W13. Toksyczne metale ciężkie w systemach nawożenia. W14. Wpływ nawożenia na cechy jakościowe roślin (zajęcia w terenie). W15. Zajęcia zaliczeniowe.

Literatura:

Mercik S.: Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. Wyd. SGGW, Warszawa, 2004.

Mazur T., Gorlach E.: Chemia rolna. Wyd. PWN, 2001.

Kzywy E.: Nawożenie gleb i roślin. Wyd. AR Szczecin, 2000.

https://nawozy.eu/

Paul E.A., Clark F.E.: Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin, 2000.

Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO)

Efekty uczenia się:

Symbol Efekty kształcenia Obszarowe efekty kształcenia

Wiedza

R_W02 Posiada wiedzę z zakresu przemian nawozów mineralnych i naturalnych w glebach. P6S_WG, P6S_WK

R_W04 Posiada wiedzę niezbędną do oceny potrzeb nawożenia roślin uprawnych. P6S_WG, P6S_WK

R_W05 Rozumie związki przyczynowo- skutkowe pomiędzy żyznością gleby, plonowaniem roślin uprawnych i jakością środowiska glebowego. P6S_WG, P6S_WK

R_W12 Jest świadomy zagrożeń wynikających z niewłaściwego stosowania środków nawozowych w produkcji rolnej. P6S_WG, P6S_WK

Umiejętności

R_U04 Rozpoznaje nawozy oraz potrafi określić potrzeby nawozowe roślin uprawnych. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU

R_U06 Poprawnie ocenia wyniki analiz chemiczno-rolniczych i potrafi opracować zalecenia nawozowe. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU, P6S_UO

R_U09 Potrafi ocenić opłacalność i efektywność nawożenia. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU, P6S_UO

Kompetencje społeczne (postawy)

R_K01 Dąży do ustawicznej aktualizacji wiedzy i umiejętności fachowych przez

podnoszenie kwalifikacji zawodowych w toku szkoleń, kształcenia specjalizacyjnego oraz w trybie samokształcenia

P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR

R_K03 Ma świadomość wyższości jakości nad ilościową strukturą plonu. P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR

R_K06 Ma świadomość, iż nawożenie i efektywność jego stosowania musi wynikać z kompleksowego powiązania z innymi technikami rolniczymi. P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

aktywność na zajęciach

3 kolokwia (nawozy mineralne, nawozy naturalne, przyrodnicze skutki nawożenia)

Kolokwium zaliczeniowe w formie testu - całość

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)