Chemia rolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-CR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia rolna |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. Umiejętność oceny żyzności gleby; Obieg składników pokarmowych i substancji organicznej – umiejętność oceny potrzeb nawozowych roślin; Nawozy mineralne i naturalne jako determinanty jakościowe i ilościowe produkcji rolniczej – wiedza z zakresu ich przemian w środowisku. |
Pełny opis: |
W01.Zasobność gleb. Żyzność gleb. Urodzajność gleb. Efektywność i optymalizacja nawożenia. W02. Przyswajalność składników pokarmowych dla roślin. Sposoby regulacji dostępności makro i mikroelementów dla roślin. W03. Węgiel i azot – przemiany związków azotu i węgla. Nawozy azotowe. W04. Fosfor – przemiany związków fosforu w glebie. Nawozy fosforowe. W05. Potas – przemiany związków potasu w glebie. Nawozy potasowe. W06. Magnez i wapń – przemiany nawozów magnezowych i wapniowych w środowisku glebowym. Zasady wapnowania. W07. Mikroelementy. W08. Podstawy nawożenia mikroelementami. W09-W10. Nawozy naturalne i organiczne. Podział, wpływ na środowisko, działanie i stosowanie (obornik, gnojówka, gnojowica, słoma, komposty, resztki pożniwne, torf, odpady przemysłowe i komunalne). W11. Podstawy diagnostyki nawożenia oraz metody wyznaczania potrzeb nawożenia. Efektywność i opłacalność nawożenia. W12. Wpływ nawozów mineralnych i naturalnych na środowisko. Przyrodnicze skutki nawożenia. W13. Toksyczne metale ciężkie w systemach nawożenia. W14. Wpływ nawożenia na cechy jakościowe roślin (zajęcia w terenie). W15. Zajęcia zaliczeniowe. |
Literatura: |
Mercik S.: Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. Wyd. SGGW, Warszawa, 2004. Mazur T., Gorlach E.: Chemia rolna. Wyd. PWN, 2001. Kzywy E.: Nawożenie gleb i roślin. Wyd. AR Szczecin, 2000. https://nawozy.eu/ Paul E.A., Clark F.E.: Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin, 2000. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Efekty uczenia się: |
Symbol Efekty kształcenia Obszarowe efekty kształcenia Wiedza R_W02 Posiada wiedzę z zakresu przemian nawozów mineralnych i naturalnych w glebach. P6S_WG, P6S_WK R_W04 Posiada wiedzę niezbędną do oceny potrzeb nawożenia roślin uprawnych. P6S_WG, P6S_WK R_W05 Rozumie związki przyczynowo- skutkowe pomiędzy żyznością gleby, plonowaniem roślin uprawnych i jakością środowiska glebowego. P6S_WG, P6S_WK R_W12 Jest świadomy zagrożeń wynikających z niewłaściwego stosowania środków nawozowych w produkcji rolnej. P6S_WG, P6S_WK Umiejętności R_U04 Rozpoznaje nawozy oraz potrafi określić potrzeby nawozowe roślin uprawnych. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU R_U06 Poprawnie ocenia wyniki analiz chemiczno-rolniczych i potrafi opracować zalecenia nawozowe. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU, P6S_UO R_U09 Potrafi ocenić opłacalność i efektywność nawożenia. P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU, P6S_UO Kompetencje społeczne (postawy) R_K01 Dąży do ustawicznej aktualizacji wiedzy i umiejętności fachowych przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych w toku szkoleń, kształcenia specjalizacyjnego oraz w trybie samokształcenia P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR R_K03 Ma świadomość wyższości jakości nad ilościową strukturą plonu. P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR R_K06 Ma świadomość, iż nawożenie i efektywność jego stosowania musi wynikać z kompleksowego powiązania z innymi technikami rolniczymi. P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach 3 kolokwia (nawozy mineralne, nawozy naturalne, przyrodnicze skutki nawożenia) Kolokwium zaliczeniowe w formie testu - całość |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.