Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-G |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.kopz.wpt.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | zob. w sekcji "Literatura" |
Skrócony opis: |
Znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach (wybór i zastosowanie właściwej metodyki badań gleboznawczych); umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz laboratoryjnych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową; umiejętność interpretacji i sporządzania map glebowych. Suma godzin: 70 punkty ECTS:5 (4 ECTS = 70h udział w zajęciach; 1 ECTS = 15h samodzielne przygotowywanie do zajęć + 5h konsultacje z prowadzącym) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z problematyką nauk o glebie jako miejsca uprawy roślin użytkowych. Podkreślenie znaczenia właściwości gleb jako głównego czynnika warunkującego plonowanie roślin. Treści programowe: A. Problematyka wykładu: Miejsce gleby w naukach rolniczych. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Charakterystyka ważniejszych skał macierzystych gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne. Trójfazowy układ gleby: faza stała, ciekła i gazowa. Właściwości fizykochemiczne gleb. Właściwości chemiczne gleb. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia żyzności. Systematyka gleb Polski. Bonitacja gleb Polski. Kompleksy rolniczej przydatności gleb. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. B. Problematyka laboratorium: BHP na pracowni. Oznaczanie właściwości fizycznych gleb. Oznaczanie właściwości fizykochemicznych gleb. Oznaczanie właściwości chemicznych gleb. C. Problematyka zajęć terenowych: Metody pobierania próbek glebowych. Przygotowanie materiału glebowego do analiz laboratoryjnych. Odkrywka glebowa. Budowa morfologiczna gleb (materiały kartograficzne). Mapy glebowe i ich interpretacja.Metodyka prac inżynieryjno-rolniczych. Elementy kartografii gleb. |
Literatura: |
1.Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno- gleboznawcze. PWN, Warszawa, 2005. 2. Drozd J., Licznar M., Pisarek I.: Gleboznawstwo – skrypt. WSP Opole 1992. 3. Mocek A, Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR Poznań, 1997. 4. Systematyka gleb Polski. Roczniki Glebozn.,62, 3, ss.193, 2011. 5. Mocek A..: Gleboznawstwo. PWN, Warszawa 2016. 6. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się wg PRK z 2019 r. WIEDZA: po zakończeniu kursu student: 1. Opisuje procesy prowadzące do powstania gleb, omawia budowę morfologiczną gleb (R_W01); 2. Przedstawia procesy zachodzące w litosferze (R_W02); 3. Wyjaśnia przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w środowisku glebowym (R_W06); 4. Wymienia podstawowe technik i narzędzia badawcze stosowane w charakterystyce i diagnostyce gleb (R_W04); UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student: 1. Operuje podstawowym słownictwem stosowanym w gleboznawstwie (R_U02); 2. Stosuje podstawowe techniki laboratoryjne przydatne w diagnostyce gleb (R_U03); 3. Czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz wykorzystuje ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (R_U02, R_U011); 4. Wykonuje odkrywkę glebową i w terenie określa podstawowe właściwości fizyczne i fizykochemiczne gleb (R_U05, R_U09); 5. Potrafi ocenić stan zasobności, żyzność i urodzajność gleb, interpretuje mapy glebowe mapy tematyczne (R_U04, R_U010). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student: 1. Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium gleboznawczym (R_K06); 2. Efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych (R_K01); 3. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów (R_K02); 4. Jest koleżeński oraz pomocny w realizacji prac badawczych (R_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe metody i kryteria oceny: • wykład: egzamin pisemny (100%) • laboratorium: zaliczenie z oceną prace kontrolne - kolokwia (60%), sprawozdania z ćwiczeń (30%), aktywność podczas zajęć (10%); • kurs terenowy: aktywność podczas zajęć (40%); sprawozdanie z zajęć terenowych (60%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.