Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Łąkarstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.23-Lak
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Łąkarstwo
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Falkowski M. 1983. Łąkarstwo i gospodarka łąkowa. PWRiL, Warszawa.

Moraczewski R. 1984. Łąkarstwo. PWRiL, Warszawa.

Czasopisma zajmujące się zagadnieniami łąkarskimi.

Skrócony opis:

Opanowanie podstawowej problematyki dotyczącej rodzajów i sposobów użytkowania łąk oraz pastwisk

Zdobycie umiejętności rozpoznawania wybranych gatunków roślin typowych dla użytków zielonych

Pełny opis:

Problematyka wykładów: Podstawowe pojęcia. Cechy ekosystemu trawiastego. Rozmieszczenie użytków zielonych w Polsce i na świecie. Gospodarcze znaczenie użytków zielonych. Udział czynników biotycznych w kształtowaniu użytków zielonych. Rodzaje użytków zielonych w Polsce. Przyczyny degradacji, sposoby poprawy i właściwe zagospodarowanie zbiorowisk trawiastych. Podsiew jako sposób naprawy zdegradowanych użytków zielonych. Racjonalne nawożenie zbiorowisk trawiastych. Czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Zasady gospodarowania na łąkach różnego rodzaju. Użytkowanie kośne. Produkcja siana. Produkcja kiszonek i suszu. Gospodarka pastwiskowa.

Problematyka seminariów: Charakterystyka łąk naturalnych i antropogenicznych. Przyrodnicze znaczenie użytków zielonych. Wpływ czynników klimatycznych na zbiorowiska trawiaste. Wpływ warunków glebowych na zbiorowiska trawiaste. Usytuowanie w terenie a cechy użytku zielonego. Wpływ roślin motylkowych na jakość runi łąkowej. Zastosowanie kiszonek w karmieniu bydła. Trawy dobrej, średniej i gorszej jakości. Trawy na łąki trwałe, pastwiska i użytki przemienne. Rośliny motylkowe na łąki trwałe, pastwiska i użytki przemienne. Zioła łąk i pastwisk. Rośliny trujące. Rośliny szkodliwe. Sposoby zwalczania roślin trujących i szkodliwych.

Problematyka zajęć terenowych: Samodzielne oznaczanie wybranych gatunków roślin łąkowych i pastwiskowych.

Literatura:

Grynia M. 1974. Trujące i szkodliwe rośliny łąk i pastwisk. PWRiL, Poznań.

Grzegorczyk S. 2001. Łąkoznawstwo. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.

Praca zbiorowa 1988. Przewodnik łąkarski. PWRiL, Warszawa.

Rogalski M. (red.) 2005. Łąkarstwo. Wyd. Krupisz, Poznań.

Rutkowska B. 1984. Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych. PWRiL, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student:

R_W01 zna terminologię i pojęcia z zakresu nauk wykorzystywanych w rolnictwie oraz z zakresu matematyki, chemii, biologii i geografii fizycznej, przydatne w prowadzeniu produkcji rolniczej, z podstawami metodycznymi tych nauk

R_W03 zna botaniczne i zoologiczne podstawy funkcjonowania biocenoz, w tym agrocenoz, oraz zasady ochrony bioróżnorodności

R_ U02 potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z literatury naukowej oraz innych źródeł

R_ U05 samodzielnie oraz w grupie diagnozuje stan poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego

R_K04 jest świadom swojej roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich oraz jest odpowiedzialny za to środowisko

R_K05 jest świadom konieczności stosowania etycznych postaw w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej, niezbędności posiadania ku temu odpowiedniej wiedzy, a także zdaje sobie sprawę ze skutków działalności, która może prowadzić do zagrożenia środowiska, zdrowia i życia człowieka

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

wykłady - kolokwium pisemne (pytania otwarte)

seminaria - ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników z przygotowanych prezentacji oraz z kolokwium (pytania otwarte)

zajęcia terenowe - przygotowanie i zaliczenie zielnika

Kryteria oceniania:

do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań

do zaliczenia seminariów konieczne jest poprawne przygotowanie i przedstawienie prezentacji oraz udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań (kolokwium)

zajęcia terenowe - ocena za przygotowanie i zaliczenie zielnika

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-4 (2025-05-14)