Łąkarstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-Lak |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Łąkarstwo |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Falkowski M. 1983. Łąkarstwo i gospodarka łąkowa. PWRiL, Warszawa. Moraczewski R. 1984. Łąkarstwo. PWRiL, Warszawa. Czasopisma zajmujące się zagadnieniami łąkarskimi. |
Skrócony opis: |
Opanowanie podstawowej problematyki dotyczącej rodzajów i sposobów użytkowania łąk oraz pastwisk Zdobycie umiejętności rozpoznawania wybranych gatunków roślin typowych dla użytków zielonych |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: Podstawowe pojęcia. Cechy ekosystemu trawiastego. Rozmieszczenie użytków zielonych w Polsce i na świecie. Gospodarcze znaczenie użytków zielonych. Udział czynników biotycznych w kształtowaniu użytków zielonych. Rodzaje użytków zielonych w Polsce. Przyczyny degradacji, sposoby poprawy i właściwe zagospodarowanie zbiorowisk trawiastych. Podsiew jako sposób naprawy zdegradowanych użytków zielonych. Racjonalne nawożenie zbiorowisk trawiastych. Czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Zasady gospodarowania na łąkach różnego rodzaju. Użytkowanie kośne. Produkcja siana. Produkcja kiszonek i suszu. Gospodarka pastwiskowa. Problematyka seminariów: Charakterystyka łąk naturalnych i antropogenicznych. Przyrodnicze znaczenie użytków zielonych. Wpływ czynników klimatycznych na zbiorowiska trawiaste. Wpływ warunków glebowych na zbiorowiska trawiaste. Usytuowanie w terenie a cechy użytku zielonego. Wpływ roślin motylkowych na jakość runi łąkowej. Zastosowanie kiszonek w karmieniu bydła. Trawy dobrej, średniej i gorszej jakości. Trawy na łąki trwałe, pastwiska i użytki przemienne. Rośliny motylkowe na łąki trwałe, pastwiska i użytki przemienne. Zioła łąk i pastwisk. Rośliny trujące. Rośliny szkodliwe. Sposoby zwalczania roślin trujących i szkodliwych. Problematyka zajęć terenowych: Samodzielne oznaczanie wybranych gatunków roślin łąkowych i pastwiskowych. |
Literatura: |
Grynia M. 1974. Trujące i szkodliwe rośliny łąk i pastwisk. PWRiL, Poznań. Grzegorczyk S. 2001. Łąkoznawstwo. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn. Praca zbiorowa 1988. Przewodnik łąkarski. PWRiL, Warszawa. Rogalski M. (red.) 2005. Łąkarstwo. Wyd. Krupisz, Poznań. Rutkowska B. 1984. Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych. PWRiL, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student: R_W01 zna terminologię i pojęcia z zakresu nauk wykorzystywanych w rolnictwie oraz z zakresu matematyki, chemii, biologii i geografii fizycznej, przydatne w prowadzeniu produkcji rolniczej, z podstawami metodycznymi tych nauk R_W03 zna botaniczne i zoologiczne podstawy funkcjonowania biocenoz, w tym agrocenoz, oraz zasady ochrony bioróżnorodności R_ U02 potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z literatury naukowej oraz innych źródeł R_ U05 samodzielnie oraz w grupie diagnozuje stan poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego R_K04 jest świadom swojej roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich oraz jest odpowiedzialny za to środowisko R_K05 jest świadom konieczności stosowania etycznych postaw w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej, niezbędności posiadania ku temu odpowiedniej wiedzy, a także zdaje sobie sprawę ze skutków działalności, która może prowadzić do zagrożenia środowiska, zdrowia i życia człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykłady - kolokwium pisemne (pytania otwarte) seminaria - ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników z przygotowanych prezentacji oraz z kolokwium (pytania otwarte) zajęcia terenowe - przygotowanie i zaliczenie zielnika Kryteria oceniania: do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań do zaliczenia seminariów konieczne jest poprawne przygotowanie i przedstawienie prezentacji oraz udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań (kolokwium) zajęcia terenowe - ocena za przygotowanie i zaliczenie zielnika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.