Ochrona różnorodności biologicznej w rolnictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-ORBwR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona różnorodności biologicznej w rolnictwie |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Weiner. J. 2006. Życie i ewolucja biosfery. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Czasopisma (wybrane artykuły): Ochrona Przyrody, Polish Journal of Agronomy. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką różnorodności biologicznej, czynnikami środowiskowymi mającymi wpływ na bioróżnorodność, zagrożeniami oraz metodami jej ochrony. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Istota bioróżnorodności – definicja, poziomy i ich charakterystyka, znaczenie. Podstawy prawne ochrony bioróżnorodności - konwencje międzynarodowe i przepisy krajowe o ochronie różnorodności biologicznej. Powstawanie zmienności genetycznej – mutacje spontaniczne i indukowane, krzyżowanie wewnątrz- i międzygatunkowe. Czynniki wpływające na kształtowanie się bioróżnorodności w ekosystemach (czynniki abiotyczne i interakcje biocenotyczne). Różnorodność gatunkowa w skali lokalnej. Miary i wskaźniki bioróżnorodności. Procesy erozji genetycznej. Zagrożenia różnorodności na obszarach rolnych. Programy rolnośrodowiskowe i inne działania mające na celu ochronę różnorodności biologicznej. Problematyka zajęć konwersatoryjnych: Zasoby genetyczne zwierząt – przykłady cennych rodzimych ras występujących w Polsce i innych krajach. Możliwości gospodarowania zasobami fauny – historie odtwarzania ras, reintrodukcja, programy ochrony wybranych gatunków zwierząt. Różnorodność biologiczna roślin użytkowych. Techniki ochrony roślin w warunkach in situ i ex situ. Gatunki obce i problemy związane z ich występowaniem. Wybrane przykłady praktyczne wskazujące na możliwości zwiększenia bioróżnorodności w gospodarstwie i krajobrazie rolniczym. |
Literatura: |
Andrzejewski R. i A.Weigle [red.] (2003) Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa Stawicka J., Szymczak-Piątek M., Wieczorek J. 2006. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW, Warszawa Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego Symonides E. 2014. Różnorodność biologiczna Polski - jej stan, zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony. Przyszłość. Świat - Europa – Polska, 2/30: 12-35 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza R_W01. Definiuje pojęcie różnorodności biologicznej, zna jej miary i wskaźniki. R_W03. Zna formy ochrony bioróżnorodności in situ i ex situ mające znaczenie w zachowaniu zasobów genetycznych roślin użytkowych i zwierząt gospodarskich oraz gatunków dzikiej flory i fauny. R_W05, R_W14. Opisuje i interpretuje zależności między bioróżnorodnością a czynnikami środowiskowymi, w tym zagrożeniami związanymi z produkcją rolniczą. R_W16. Zna programy rolnośrodowiskowe sprzyjające zachowaniu bioróżnorodności. Umiejętności R_ U02. Potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z literatury naukowej oraz innych źródeł celem wskazania naturalnych i antropogenicznych przyczyny współczesnego spadku bioróżnorodności. R_ U07, R_ U016. Samodzielnie i w grupie planuje logiczny ciąg działań służących zachowaniu różnorodności biologicznej w gospodarstwie i krajobrazie rolniczym. Kompetencje społeczne (postawy) R_K01. Dostrzega i rozumie potrzebę samodoskonalenia wiedzy i umiejętności dla odpowiedzialnego wykonywania zawodu. R_K04. Docenia wagę i rolę różnorodności biologicznej w funkcjonowaniu gospodarstwa rolnego i środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: zaliczenie z oceną zajęcia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: wykład: kolokwium pisemne zajęcia konwersatoryjne: opracowanie określonego zagadnienia/tematu i jego prezentacja oraz aktywność na zajęciach Kryteria: W: wykazanie się wiedzą - do zaliczenia konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach. K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.