Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona różnorodności biologicznej w rolnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.23-ORBwR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona różnorodności biologicznej w rolnictwie
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Literatura uzupełniająca:

Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa


Weiner. J. 2006. Życie i ewolucja biosfery. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa


Czasopisma (wybrane artykuły): Ochrona Przyrody, Polish Journal of Agronomy.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką różnorodności biologicznej, czynnikami środowiskowymi mającymi wpływ na bioróżnorodność, zagrożeniami oraz metodami jej ochrony.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

Istota bioróżnorodności – definicja, poziomy i ich charakterystyka, znaczenie. Podstawy prawne ochrony bioróżnorodności - konwencje międzynarodowe i przepisy krajowe o ochronie różnorodności biologicznej. Powstawanie zmienności genetycznej – mutacje spontaniczne i indukowane, krzyżowanie wewnątrz- i międzygatunkowe. Czynniki wpływające na kształtowanie się bioróżnorodności w ekosystemach (czynniki abiotyczne i interakcje biocenotyczne). Różnorodność gatunkowa w skali lokalnej. Miary i wskaźniki bioróżnorodności. Procesy erozji genetycznej. Zagrożenia różnorodności na obszarach rolnych. Programy rolnośrodowiskowe i inne działania mające na celu ochronę różnorodności biologicznej.

Problematyka zajęć konwersatoryjnych:

Zasoby genetyczne zwierząt – przykłady cennych rodzimych ras występujących w Polsce i innych krajach. Możliwości gospodarowania zasobami fauny – historie odtwarzania ras, reintrodukcja, programy ochrony wybranych gatunków zwierząt. Różnorodność biologiczna roślin użytkowych. Techniki ochrony roślin w warunkach in situ i ex situ. Gatunki obce i problemy związane z ich występowaniem. Wybrane przykłady praktyczne wskazujące na możliwości zwiększenia bioróżnorodności w gospodarstwie i krajobrazie rolniczym.

Literatura:

Andrzejewski R. i A.Weigle [red.] (2003) Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa

Stawicka J., Szymczak-Piątek M., Wieczorek J. 2006. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW, Warszawa

Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego

Symonides E. 2014. Różnorodność biologiczna Polski - jej stan, zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony. Przyszłość. Świat - Europa – Polska, 2/30: 12-35

Efekty uczenia się:

Wiedza

R_W01. Definiuje pojęcie różnorodności biologicznej, zna jej miary i wskaźniki.

R_W03. Zna formy ochrony bioróżnorodności in situ i ex situ mające znaczenie w zachowaniu zasobów genetycznych roślin użytkowych i zwierząt gospodarskich oraz gatunków dzikiej flory i fauny.

R_W05, R_W14. Opisuje i interpretuje zależności między bioróżnorodnością a czynnikami środowiskowymi, w tym zagrożeniami związanymi z produkcją rolniczą.

R_W16. Zna programy rolnośrodowiskowe sprzyjające zachowaniu bioróżnorodności.

Umiejętności

R_ U02. Potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z literatury naukowej oraz innych źródeł celem wskazania naturalnych i antropogenicznych przyczyny współczesnego spadku bioróżnorodności.

R_ U07, R_ U016. Samodzielnie i w grupie planuje logiczny ciąg działań służących zachowaniu różnorodności biologicznej w gospodarstwie i krajobrazie rolniczym.

Kompetencje społeczne (postawy)

R_K01. Dostrzega i rozumie potrzebę samodoskonalenia wiedzy i umiejętności dla odpowiedzialnego wykonywania zawodu.

R_K04. Docenia wagę i rolę różnorodności biologicznej w funkcjonowaniu gospodarstwa rolnego i środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

wykład: zaliczenie z oceną

zajęcia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

wykład: kolokwium pisemne

zajęcia konwersatoryjne: opracowanie określonego zagadnienia/tematu i jego prezentacja oraz aktywność na zajęciach

Kryteria:

W: wykazanie się wiedzą - do zaliczenia konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach.

K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)