Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody statystyczne w naukach przyrodniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.26-MSNP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody statystyczne w naukach przyrodniczych
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: Plan zajęć II roku Paleobiologii II stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/2025-Z)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Literatura uzupełniająca:

Ferguson G.A., Takane Y. 1999. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fowler J., Cohen L., Jarvis P. 1997. Practical statistics for field biology. Chichester–New York, John Wiley & Sons.

Hammer Ø., Harper D.A.T. 2006. Paleontological Data Analysis. Blackwell Publishing.

Quinn G.P., Keough M.J. 2002. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press.

Sokal R.R., Rohlf F.J. 1995. Biometry. New York, Freeman and Company.

Zar J.H. 1999. Biostatistical analysis. New Jersey, Prentice-Hall Inc.

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi metodami statystycznymi

Pełny opis:

A. Problematyka wykładów: Cel analiz statystycznych w naukach przyrodniczych. Populacja generalna a próba. Średnie i miary rozproszenia. Przedział ufności dla średniej. Testowanie hipotez w oparciu o rozkład dwumianowy i normalny. Podstawowe testy parametryczne i nieparametryczne. Układy eksperymentalne w biologii. Efekty ustalone i losowe. Analiza regresji i korelacji. Analiza wariancji i analiza kowariancji. Prezentacja wyników analiz statystycznych.

B. Problematyka laboratoriów komputerowych: Wykonywanie przy pomocy programu komputerowego analiz statystycznych i interpretacja uzyskanych wyników. Podstawowe statystyki; badanie normalności rozkładu; testy t Studenta; podstawowe testy nieparametryczne; analiza frekwencji (test zgodności, test niezależności); test Kruskala–Wallisa; korelacja.

Literatura:

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Meissner W. 2010. Przewodnik do ćwiczeń z przedmiotu Metody statystyczne w biologii. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. K_W14_stosuje zaawansowane narzędzia statystyczne adekwatne do badanych problemów _P7S_WG

2. K_W15 Wyszukuje i wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne niezbędne w rozwiązywaniu problemów z zakresu statystyki_P7S_WG

3. K_W17 Ma rozszerzoną wiedzę na temat bogactwa współczesnych podejść doświadczalnych w biologii i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań_P7S_WG

4. K_W18_przedstawia zaawansowane metody i techniki prowadzenia badań terenowych (w tym planowania eksperymentów) w środowisku przyrodniczym_P7S_WG

Umiejętności: student potrafi

5. K_U04_planuje zadania badawcze z zakresu studiowanej specjalności biologicznej pod kierunkiem opiekuna_P7S_UO

6. K_U05_stosuje metody statystyczne do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym _P7S_UW

7. K_U06_wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania_P7S_UW

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

8. K_K01_ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych _P7S_UW

9. K_K02_konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych_P7S_UK

10. K_K03_jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych_P7S_UW

Metody i kryteria oceniania:

W: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi oraz testowymi (sprawdzian wiadomości teoretycznych, umiejętności interpretacji wyników analiz statystycznych, krótkich problemów do rozwiązania) (efekty 1, 2, 3)

L: Sprawdzian praktyczny: wykazanie się umiejętnością wyboru odpowiedniej metody statystycznej, wykonania zadania przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego oraz wyciągnięcia wniosków z uzyskanych wyników (efekty 4-9)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

W: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach

L: uzyskanie ze sprawdzianu minimum połowy punktów możliwych do uzyskania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Mitrus
Prowadzący grup: Sławomir Mitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)