Podstawy biotechnologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S3-6-CH-W-F2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biotechnologii |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów finalizujących studia I stopnia na kierunku chemia, z wybranymi zagadnieniami współczesnej biotechnologii, jako interdyscyplinarnej sfery działań harmonijnie łączącej elementy chemii, biologii i technologii w celu zastosowania alternatywnych, efektywnych metod wytwarzania wyrobów chemicznych o specjalnych właściwościach i jakości, albo korzystnej transformacji istniejących substancji. W toku zajęć zaprezentowane zostaną także znane możliwości zastosowania procesów biotechnologicznych w różnorodnych sferach aktywności ludzi. Dyskusje, prowadzone w trakcie zajęć konwersatoryjnych w oparciu o przygotowane wystąpienia studentów (prezentacje multimedialne), dotyczyły będą np. perspek-tyw, innowacji ale też kontrowersji związanych z coraz powszechniejszym wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu i konwersatorium Biotechnologia - charakterystyka sfery aktywności; elementy biochemii, enzymologii i mikrobiologii w odniesieniu do proce-sów biotechnologicznych; rola mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych - mikroorganizmy jako naturalnie uzdolnie-ni „bioinżynierowie” lub ulepszone genetycznie katalizatory procesów biotechnologicznych; zasady doboru biokatalizatora i warunków przebiegu procesu biotechnologicznego; aktywność mikroorganizmów w procesach biotransformacji; biotechnologia w produkcji żywności; wybrane zagadnienia z biotechnologii roślin; zastosowanie biotechnologii w ochronie zdrowia; produkcja biopaliw w procesach biotechnologicznych; możliwości zastosowania procesów biotechnologicznych w gospodarowaniu zaso-bami środowiska; biotechnologia vs bioetyka; wybrane aspekty prawne regulujące zastosowanie procesów biotechnologicznych; bioinformatyka jako użyteczne narzędzie współczesnej biotechnologii |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, 2009 2. Miksch K., Biotechnologia Środowiskowa, wydania zbiorowe 3. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2008 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Smith J.E., Biotechnology, Cambridge University Press, 2004 B. Literatura uzupełniająca Informacje pozyskane z odpowiednich, tematycznych, internetowych baz danych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Numer Efekt kształcenia (student, który zaliczył przedmiot, potrafi) Odniesienie W_01 Dysponuje wiedzą odnośnie budowy molekuł związków chemicznych i rozumie zależności między strukturą i reaktywnością cząsteczek związków chemicznych K_W04 K_W05 W_02 Zna właściwości chemiczne wybranych substancji ulegających przemianom w procesach biotechnologicznych i pojmuje istotę zachodzących reakcji K_W05 K_W06 W_03 Zna procesy chemiczne związane z przemianami materii i energii zachodzącymi w komórkach żywych organizmów i rozumie ich wzajemne powiązania K_W07 W_04 Posiada ogólną wiedzę odnośnie podstaw technologii wytwarzania wybranych wyrobów chemicznych K_W05 W_05 Dysponuje wiedzą w zakresie nauk biologicznych, która pozwala na zrozumienie zjawisk i procesów zachodzących w komórkach żywych organizmów oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie. K_W16 W_06 Zna podstawy chemiczne istotnych procesów biologicznych K_W17 Umiejętności Numer Efekt kształcenia (student, który zaliczył przedmiot, potrafi) Odniesienie U_01 Rozpoznaje związki chemiczne, których właściwości fizyko-chemiczne i obecność określonych elementów struktury decydują, iż staja się wartościowymi substratami procesów biotechnologicznych K_W16 K_U02 U_02 Potrafi zastosować podstawowe pakiety oprogramowania do tworzenia prezentacji multimedialnych, zapisu i przechowywania danych oraz odpowiedniego wykorzystania informacji pochodzących z Internetu K_U15 U_03 Korzysta z dostępnych źródeł aktualnej wiedzy w tym także z opracowań anglojęzycznych K_U18 K_U20 U_04 Umiejętnie prezentuje przygotowany materiał naukowy, zdając sobie sprawę ze znaczenia popularyzacji wiedzy K_U17 K_U24 Kompetencje społeczne (postawy) Numer Efekt kształcenia (student, który zaliczył przedmiot, potrafi) Odniesienie K_01 Jest świadomy złożoności procesów biotechnologicznych i podstawowej roli chemii w ich przebiegu K_K06 K_K09 K_02 Jest świadomy niebezpieczeństwa wynikającego z niekompetentnego stosowania związków chemicznych i biokatalizatorów K_K12 K_03 Rozumie potrzebę popularyzowania wiedzy z zakresu zastosowań współczesnej biotechnologii jako alternatywy ograniczającej negatywne oddziaływanie związków chemicznych i uciążliwych technologii na środowisko K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • wykład: sprawdzian pisemny testowy • konwersatorium: ocena zostanie ustalona w toku dyskusji (negocjacji) uwzględniającej aktywny i merytoryczny udział uczestników zajęć B. Formy zaliczenia • wykład: test zaliczeniowy zawierający pytania (zadania) otwarte i zamknięte • konwersatorium: dyskusja bazująca na ocenie aktywności uczestników zajęć, w odniesieniu do ustalonej, odpowiedniej liczby punktów, odpowiadającej sumie ocen cząstkowych C. Podstawowe kryteria • wykład: do zdania testu zaliczeniowego konieczne jest rozwiązanie zadań, w stopniu umożliwiającym uzyskanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów • konwersatorium: przygotowanie prezentacji multimedialnej, wystąpienie na forum grupy, aktywny udział w dyskusjach i pozytywna ocena za ich prowadzenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.