Sytuacja obywateli w ochronie bezpieczeństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.10-BW-SOB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sytuacja obywateli w ochronie bezpieczeństwa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć III rok Bezpieczeństwo Wewnętrzne I st. sem. zimowy studia stacjonarne Plan zajęć III rok Bezpieczeństwo wewnętrzne I st. stacjonarne semestr zimowy 2021/2022 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
1. Przedstawienie sytuacji obywateli w ochronie bezpieczeństwa. Wzajemne relacje, obowiązki państwa i pozycja obywateli, konflikty interesów oraz oczekiwania w tym zakresie i możliwości realizacji. 2. Omówienie organów odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom. 3. Ukazanie współczesnych wyzwań (zagrożeń) w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. |
Pełny opis: |
Pojęcie bezpieczeństwa i jego rodzaje. Model państwa a formy zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom. Zapewnienie bezpieczeństwa obywateli jako zadanie publiczne państwa. Pozycja obywatela w ramach działań państwa mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa. Proceduralizacja zadań państwa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Prewencyjny charakter działań państwa. Prawa człowieka a ochrona bezpieczeństwa (konflikt interesów). Instrumenty prawne w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa (postanowienia konstytucji i wybranych aktów prawnych). Prawa człowieka (ochrona godności człowieka) a działania organów w sferze ochro-ny bezpieczeństwa. Terroryzm a prawa człowieka i zapewnienie bezpieczeństwa. Prywatyzacja zadań państwa w zakresie gwarantowania bezpieczeństwa obywatelom. Formy społecznej partycypacji w zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli. Przejmowanie zadań państwa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przez jednostki samorządu terytorialnego. Prywatne firmy ochrony osób i mienia (podstawy prawne ich działalności). Prawo do samodzielnej obrony obywateli (problem prawa do posiadania broni) oraz znaczenie stosunków dobrosąsiedzkich a zapewnienie bezpieczeństwa. |
Literatura: |
Janina Czapska – „Bezpieczeństwo obywateli. Studium z zakresu polityki i prawa”, Kraków 2004. (red.) Izabela Oleksiewicz, Marta Pomykała, Jan Rajchel – „Ochrona praw jednostki a bezpieczeństwo państwa”, Dęblin 2012. Paweł Soloch – „System ochrony ludności i reagowania kryzysowego w czasie poko-ju - rola organów administracji publicznej i podległych służb”, Warszawa 2001. (red.) Ewa M. Guzik-Makaruk – „Poczucie bezpieczeństwa obywateli w Polsce. Iden-tyfikacja i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom”, Warszawa 2011. M. Lisiecki – „Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym”, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania. K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw. Umiejętności: K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych. Kompetencje społeczne: K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: ustna Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje Aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.