Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wartości w prawie administracyjnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.11-WSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wartości w prawie administracyjnym
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć V rok Prawa I st. sem. zimowy studia stacjonarne
Plan zajęć V rok Prawo stacjonarne semestr zimowy 2021/2022
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Zaznajomienie studentów z zagadnieniami wartości w prawie administracyjnym oraz z zasadami występującymi w tym prawie

2. Uzyskanie przez studentów umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu prywatnym i zawodowym. Nabycie umiejętności interpretacji norm prawa administracyjnego w kontekście omówionych wartości i dostrzeżenia ich znaczenia i roli w życiu zawodowym i prywatnym

3. Zaznajomienie studentów z występującymi pojęciami odnoszącymi się do wartości i zasad w prawie administracyjnym, a także przybliżenie orzecznictwa sądów administracyjnych w normowaniu relacji organu administracji z adresatem działań tego organu oraz między samymi organami i podmiotami administracji publicznej

Pełny opis:

Aksjologia prawa administracyjnego

Pojęcie aksjologii

– podstawowe pojęcia takie jak:

godność,

wolność,

sprawiedliwość,

równość,

solidarność;

Zasady prawa administracyjnego mające zakotwiczenie

- Konstytucji

w przepisach ustrojowego prawa administracyjnego;

w przepisach proceduralnego prawa administracyjnego

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Zimmermann. Prawo administracyjne. Warszawa 2020 r.

J. Zimmermann Aksjomaty prawa administracyjnego; Warszawa 2013 r.

J. Zimmermann. Aksjomaty postępowania administracyjnego. Warszawa 2017 r.

Literatura uzupełniająca:

J. Filipek. Prawo administracyjne. Instytucje ogólne. T. I Zakamycze 2003 r.

Prawo administracyjne. Pod red. J. Bocia. Wrocław. 2010 r.

Administracja. Prawo administracyjne. Część ogólna. Pod red. J. Blicharz, L.Zacharko. Katowice 2018 r.

I. Skrzydło - Niżnik. Model ustroju samorządu terytorialnego w Polsce na tle zagadnień ustrojowego prawa administracyjnego. Kraków 2007 r.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.

K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.

K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.

K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.

K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.

K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe.

K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.

K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.

K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.

Umiejętności:

K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.

K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.

K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.

K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.

K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.

K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji

K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.

K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda.

K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: W trakcie zajęć studenci opracowują zagadnienia cząstkowe, a finalnie przygotowują glosę do wybranego przez siebie wyroku sądu powszechnego lub administracyjnego

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, dyskusje

Wykład

Zaliczenie przedmiotu wymaga przygotowania prac cząstkowych poświęconych konkretnym pojęciom, a finalnie student przygotowuje glosę do wybranego przez siebie wyroku sądu powszechnego lub administracyjnego. Jakość odpowiedzi a zagadnienia cząstkowo oraz glosy przesądza o ocenie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)