Wartości w prawie administracyjnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.11-WSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wartości w prawie administracyjnym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć V rok Prawa I st. sem. zimowy studia stacjonarne Plan zajęć V rok Prawo stacjonarne semestr zimowy 2021/2022 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Zaznajomienie studentów z zagadnieniami wartości w prawie administracyjnym oraz z zasadami występującymi w tym prawie 2. Uzyskanie przez studentów umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu prywatnym i zawodowym. Nabycie umiejętności interpretacji norm prawa administracyjnego w kontekście omówionych wartości i dostrzeżenia ich znaczenia i roli w życiu zawodowym i prywatnym 3. Zaznajomienie studentów z występującymi pojęciami odnoszącymi się do wartości i zasad w prawie administracyjnym, a także przybliżenie orzecznictwa sądów administracyjnych w normowaniu relacji organu administracji z adresatem działań tego organu oraz między samymi organami i podmiotami administracji publicznej |
Pełny opis: |
Aksjologia prawa administracyjnego Pojęcie aksjologii – podstawowe pojęcia takie jak: godność, wolność, sprawiedliwość, równość, solidarność; Zasady prawa administracyjnego mające zakotwiczenie - Konstytucji w przepisach ustrojowego prawa administracyjnego; w przepisach proceduralnego prawa administracyjnego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Zimmermann. Prawo administracyjne. Warszawa 2020 r. J. Zimmermann Aksjomaty prawa administracyjnego; Warszawa 2013 r. J. Zimmermann. Aksjomaty postępowania administracyjnego. Warszawa 2017 r. Literatura uzupełniająca: J. Filipek. Prawo administracyjne. Instytucje ogólne. T. I Zakamycze 2003 r. Prawo administracyjne. Pod red. J. Bocia. Wrocław. 2010 r. Administracja. Prawo administracyjne. Część ogólna. Pod red. J. Blicharz, L.Zacharko. Katowice 2018 r. I. Skrzydło - Niżnik. Model ustroju samorządu terytorialnego w Polsce na tle zagadnień ustrojowego prawa administracyjnego. Kraków 2007 r. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej. K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii. K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe. K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych. K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku. K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych. K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: W trakcie zajęć studenci opracowują zagadnienia cząstkowe, a finalnie przygotowują glosę do wybranego przez siebie wyroku sądu powszechnego lub administracyjnego Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, dyskusje Wykład Zaliczenie przedmiotu wymaga przygotowania prac cząstkowych poświęconych konkretnym pojęciom, a finalnie student przygotowuje glosę do wybranego przez siebie wyroku sądu powszechnego lub administracyjnego. Jakość odpowiedzi a zagadnienia cząstkowo oraz glosy przesądza o ocenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.