Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dostęp do informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.11-X-DoI
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dostęp do informacji
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć V rok Prawa I st. sem. letni studia stacjonarne
Plan zajęć V rok Prawa stacjonarne semestr letni 2021/2022
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

1. w zakresie wiedzy:

poznanie genezy i podstaw regulacji prawnej dostępu do informacji oraz podejścia do jawności w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej, zrozumienie kluczowych aspektów instytucji prawnej dostępu do informacji a także sposobów ich implementacji w prawie polskim

2. w zakresie postaw:

kształtowanie świadomej postawy w zakresie potrzeby stosowania zasady jawności a także konsekwencji braku przestrzegania tych zasad

3. w zakresie umiejętności:

umiejętność znajdowania i interpretowania regulacji prawnych z zakresu dostępu do informacji; umiejętność stosowania ich w praktyce

Pełny opis:

Przedstawienie genezy instytucji dostępu do informacji i rozwoju podstaw regulacji prawnej w tym zakresie w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej oraz ich implementacji w prawie polskim. Szczegółowe omówienie podstaw prawnych dostępu do informacji w Konstytucji RP oraz regulacji prawnej dostępu do informacji publicznej oraz dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, w tym odpowiednio zakresu podmiotowego i przedmiotowego a także form i procedury uregulowanego w nich dostępu do informacji. W ramach wykładu konwersatoryjnego zadania praktyczne z identyfikacją przepisów prawa polskiego implementujących odpowiednie postanowienia zawarte w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej

Literatura:

• J. Jendrośka, M. Bar, Dostęp do informacji. Skrypt. Wrocław 2009

• Dostęp do informacji publicznej, P.Szustakiewicz (red), wyd.Beck, 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.

K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.

K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.

Umiejętności:

K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom

K_U06 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.

K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne

Metody dydaktyczne: analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną

Lista zagadnień problemowych omówiona na ostatnich zajęciach i udostępniona studentom

Egzamin pisemny – test odwołujący się do zagadnień problemowych

• Test

– 3 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 3

– 3 pytania otwarte (punktacja 0-6) – max 18

• Punktacja pytań otwartych

– Zawartość merytoryczna: 0-4 punkty

– Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań: 0-2 punkty

• Ocena

– 11-12 pkt: dostateczny

– 11-12 pkt: dostateczny

– 13-14 pkt: dostateczny plus

– 15-16 pkt : dobry

– 17-18 pkt: dobry plus

– 19-21 pkt : bardzo dobry

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www5-1 (2024-03-12)