Nauka społeczna kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.4.Z-A-NSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka społeczna kościoła |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć I rok Administaracja I st. sem. letni studia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej pozwalającej na pogłębienie i doskonalenie umiejętności oraz kompetencji społecznych: 1) w zakresie dotyczącym podstawowych pojęć i kierunków ewolucji społecznej myśli Kościoła rzymsko-katolickiego, 2) w zakresie jasnego, konsekwentnego i jednoznacznego formułowania myśli i poglądów dotyczących nauczania społecznego Kościoła, a także argumentowania w tym kontekście, 3) w zakresie aktywnego i świadomego uczestnictwa w kreowaniu światopoglądu katolickiego |
Pełny opis: |
PROBLEMATYKA WYKŁADU: 1.wczesnochrześcijańska i średniowieczna myśl na temat państwa, prawa, społeczeństwa oraz modelu relacji państwo - kościół; 2. ewolucja doktryny Kościoła w czasach nowożytnych; 3. prekursorzy katolickiej nauki społecznej XIX w.; 4. nauczanie papieskie (od Leona XIII, Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Pawła VI, Jana Pawła II Benedykta XVI do Franciszka) o koncepcji państwa i prawa, stosunkach społeczno-gospodarczych i roli Kościoła |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: 1. T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Częstochowa-Jasna Góra 1999 2. J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Rzym 1986 Cz. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1985 R. Charles, D. Maclaren, Kościół w świecie współczesnym. Nauczanie społeczne Kościoła w świetle Soboru Watykańskiego II, Poznań 1995 L. Casati, A. Bonora, G. Ambrosio, A. Bonandi, G. Angelini, G. Colombo, Katolicka nauka społeczna, Kraków 1998 B. Literatura uzupełniająca: 1. M. Novak, A. Rauscher, M. Zięba, Chrześcijaństwo, demokracja, kapitalizm, Poznań 1993 2. M. Novak, Liberalizm – sprzymierzeniec czy wróg Kościoła, Nauczanie społeczne Kościoła a instytucje liberalne, Poznań 1993 3. V. Possenti, Katolicka nauka społeczna wobec dziedzictwa Oświecenia, Kraków 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu podstaw chrześcijaństwa, ze szczególnym uwzględnieniem nauki społecznej Kościoła; - zna stanowisko papiestwa w odniesieniu do współczesnych problemów ustrojowo-prawnych, gospodarczych, społecznych i etycznych; Umiejętności: - samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu myśli społecznej Kościoła oraz powiązanych z nią pokrewnych dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów prawniczych; - posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego myślenia i wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny idei społecznej Kościoła, zwłaszcza w kontekście współczesnych problemów polityczno-prawnych i etycznych, z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład / wykład problemowy / wykład konwersatoryjny / wykład z prezentacją multimedialną. Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie aktywność w dyskusji/przygotowania pisemnych prac na ocenę. Oceny zaliczeniowe określane są indywidualnie z zachowaniem zasad ich adekwatności do zaplanowanych efektów uczenia się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.