Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Staropolski parlamentaryzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.6-A-II-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Staropolski parlamentaryzm
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć II rok Administracji II st. sem. zimowy studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Wymagania:




Skrócony opis:

W zakresie wiedzy: zakres materiału obejmuje dzieje ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej. Na podstawie dobranych haseł programowych ukazane zostaną zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasady ustroju społecznego i zasady ustroju politycznego). Wyeksponowane zostaną przede wszystkim zasady: suwerenności narodu szlacheckiego; mieszanej (monarchiczno-republikańskiej) formy rządów; podziału władzy oraz ustroju parlamentarnego.

Pełny opis:

W zakresie wiedzy: zakres materiału obejmuje dzieje ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej. Na podstawie dobranych haseł programowych ukazane zostaną zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasady ustroju społecznego i zasady ustroju politycznego). Wyeksponowane zostaną przede wszystkim zasady: suwerenności narodu szlacheckiego; mieszanej (monarchiczno-republikańskiej) formy rządów; podziału władzy oraz ustroju parlamentarnego.

Treści programowe

Problematyka wykładu

I. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej szlacheckiej.

II. Stan badań nad polskim parlamentaryzmem.

III. Parlamentaryzm szlachecki w Rzeczypospolitej XVI-XVII w. Stan badań i postulaty badawcze.

IV. Senat Rzeczypospolitej w XVI-XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze.

V. Sejm i sejmiki Rzeczypospolitej w XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze.

VI. Osiągnięcia i problemy badań nad parlamentaryzmem Wielkiego Księstwa Litewskiego.

VII. Parlament miejscem politycznej integracji i społecznej edukacji.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Historia Sejmu polskiego, t. I. Do schyłku szlacheckiej Rzeczypospolitej, pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984.

2. W. Uruszczak, Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2008, t. 60, z. 2, s.125-156.

3. I. Lewandowska-Malec, Sejm walny koronny Rzeczypospolitej Obojga Narodów i jego dorobek ustawodawczy (1587-1632), Kraków 2009.

4. A. Rachuba, Wielkie Księstwo Litewskie w systemie parlamentarnym Rzeczypospolitej w latach 1569-1763, Warszawa 2002.

5. J. Dzięgielewski, Sejmy elekcyjne, elektorzy, elekcje 1573-1674, Pułtusk 2003.

6. Urzędnicy centralni i nadworni Polski XIV-XVIII wieku, pod red. A. Gąsiorowskiego, Kórnik 1992.

B. Literatura uzupełniająca

Studenci otrzymali wydruk bibliografii do dziejów sejmu i samorządu przygotowanej przez E.A. Mierzwę z: „Teki Sejmowe” 2010, nr 1, s. 157-239.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Znajomość dziejów ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej, zasad ustrojowych Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasad ustroju społecznego i zasad ustroju politycznego).

Umiejętności

Wyrobienie umiejętności postrzegania dziejów ustroju politycznego i społecznego Rzeczypospolitej szlacheckiej w kontekście tradycji kulturowej związanej z powstaniem i rozwojem parlamentaryzmu polskiego; gromadzenie informacji i sporządzanie opracowań dotyczących polskiego wkładu w rozwój instytucji parlamentarnych na przestrzeni dziejów; promocja tradycji kulturowej wywodzącej się z kolebki parlamentaryzmu polskiego.

Kompetencje społeczne (postawy)

Podnoszenie świadomości społeczno-politycznej; propagowanie idei samorządności, demokracji, a zwłaszcza tradycji, bogactwa historycznego i współczesności parlamentaryzmu polskiego z uwzględnieniem kontekstu europejskiego; podejmowanie działań służących rozwojowi oraz popularyzacji lokalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A.Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• zaliczenie ustne na podstawie prezentacji wybranych przez studentów tematów

C. Podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów uczenia się

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)