Staropolski parlamentaryzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-A-II-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Staropolski parlamentaryzm |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Administracji II st. sem. zimowy studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | |
Skrócony opis: |
W zakresie wiedzy: zakres materiału obejmuje dzieje ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej. Na podstawie dobranych haseł programowych ukazane zostaną zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasady ustroju społecznego i zasady ustroju politycznego). Wyeksponowane zostaną przede wszystkim zasady: suwerenności narodu szlacheckiego; mieszanej (monarchiczno-republikańskiej) formy rządów; podziału władzy oraz ustroju parlamentarnego. |
Pełny opis: |
W zakresie wiedzy: zakres materiału obejmuje dzieje ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej. Na podstawie dobranych haseł programowych ukazane zostaną zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasady ustroju społecznego i zasady ustroju politycznego). Wyeksponowane zostaną przede wszystkim zasady: suwerenności narodu szlacheckiego; mieszanej (monarchiczno-republikańskiej) formy rządów; podziału władzy oraz ustroju parlamentarnego. Treści programowe Problematyka wykładu I. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej szlacheckiej. II. Stan badań nad polskim parlamentaryzmem. III. Parlamentaryzm szlachecki w Rzeczypospolitej XVI-XVII w. Stan badań i postulaty badawcze. IV. Senat Rzeczypospolitej w XVI-XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze. V. Sejm i sejmiki Rzeczypospolitej w XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze. VI. Osiągnięcia i problemy badań nad parlamentaryzmem Wielkiego Księstwa Litewskiego. VII. Parlament miejscem politycznej integracji i społecznej edukacji. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Historia Sejmu polskiego, t. I. Do schyłku szlacheckiej Rzeczypospolitej, pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984. 2. W. Uruszczak, Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2008, t. 60, z. 2, s.125-156. 3. I. Lewandowska-Malec, Sejm walny koronny Rzeczypospolitej Obojga Narodów i jego dorobek ustawodawczy (1587-1632), Kraków 2009. 4. A. Rachuba, Wielkie Księstwo Litewskie w systemie parlamentarnym Rzeczypospolitej w latach 1569-1763, Warszawa 2002. 5. J. Dzięgielewski, Sejmy elekcyjne, elektorzy, elekcje 1573-1674, Pułtusk 2003. 6. Urzędnicy centralni i nadworni Polski XIV-XVIII wieku, pod red. A. Gąsiorowskiego, Kórnik 1992. B. Literatura uzupełniająca Studenci otrzymali wydruk bibliografii do dziejów sejmu i samorządu przygotowanej przez E.A. Mierzwę z: „Teki Sejmowe” 2010, nr 1, s. 157-239. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Znajomość dziejów ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej, zasad ustrojowych Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasad ustroju społecznego i zasad ustroju politycznego). Umiejętności Wyrobienie umiejętności postrzegania dziejów ustroju politycznego i społecznego Rzeczypospolitej szlacheckiej w kontekście tradycji kulturowej związanej z powstaniem i rozwojem parlamentaryzmu polskiego; gromadzenie informacji i sporządzanie opracowań dotyczących polskiego wkładu w rozwój instytucji parlamentarnych na przestrzeni dziejów; promocja tradycji kulturowej wywodzącej się z kolebki parlamentaryzmu polskiego. Kompetencje społeczne (postawy) Podnoszenie świadomości społeczno-politycznej; propagowanie idei samorządności, demokracji, a zwłaszcza tradycji, bogactwa historycznego i współczesności parlamentaryzmu polskiego z uwzględnieniem kontekstu europejskiego; podejmowanie działań służących rozwojowi oraz popularyzacji lokalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • wykład problemowy, wykład konwersatoryjny Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A.Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • zaliczenie ustne na podstawie prezentacji wybranych przez studentów tematów C. Podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów uczenia się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.