Podstawy prawa precedensowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-A-PPp |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa precedensowego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Administracji I st. sem. zimowy studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest zaznajomienie studenta z podstawowymi problemami wpływającymi na zmiany w sposobach postrzegania prawa; zaznajomienie z uwarunkowaniami geopolitycznymi i prawnymi wpływającymi na rozwój kultury prawnej, jej przeobrażeń oraz procesów konwergencyjnych |
Pełny opis: |
Treści programowe: - znaczenie i wpływ kultury dla kształtowania się systemów prawnych; - historia kształtowania się systemu anglosaskiego; - cechy kultury common law na tle innych kultur prawnych, odmienności tego typu kultury prawnej w systemach konkretnych (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej); - źródła prawa w kulturze anglosaskiej, definicja i podziały precedensów, znacznie precedensów samoistnych dla kształtowania się systemu prawa; - odmienności języka prawnego i prawniczego w systemie common law, metod tworzenia, wykładni i stosowania prawa względem kultury prawa stanowionego; -problematyka aktywizmu i pasywizmu sędziowskiego w kulturze anglosaskiej i kontynentalnej; - polska teoria prawa wobec możliwości zastosowania precedensów niesamoistnych w kulturze prawa stanowionego. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura podstawowa: A.1. 1) M. Koszowski, Anglosaska doktryna precedensu. Porównanie z polską doktryną orzeczniczą, Warszawa 2009. 2) L. Morawski, Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa 2003. 3) R. Tokarczyk, Współczesne kultury prawne, Kraków 2005. A.2. 1) L. Morawski, Precedens a wykładnia, „Państwo i Prawo”, nr 10/1996. 2) R. Tokarczyk, Kultura prawa europejskiego, „Studia Europejskie”, nr 1/2000. B. Literatura uzupełniająca 1) A. Orłowska, Czy orzeczenia Trybunału Europejskiego są precedensami?, [w:] Teoretycznoprawne problemy integracji europejskiej, red. L. Leszczyński, Lublin 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna historię ewolucji ustrojów i systemów prawa, instytucji prawa i jego źródeł; rozumie wpływ kultury prawnej na funkcjonowanie społeczeństwa , organów publicznych i instytucji; zna pojęcia języka prawnego i prawniczego systemów civil law i common law; zna i rozumie znacznie źródeł prawa w systemie anglosaskim i systemie prawa stanowionego, rozumie pojęcia: prawo sędziowskie, zasada stare deisis, ratio decidendi i obiter dicta; ma wiedzę na temat procedur sądowych w prawie anglosaskim oraz roli wykładni w tym typie prawa. Umiejętności Posiada umiejętność spójnego, merytorycznego myślenia i wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych kulturą prawną common law z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki; posiada umiejętność wskazania podobieństw i różnic w zakresie kryteriów kształtujących kontynentalny i anglosaski system prawa; posiada umiejętność analizy wykładni orzeczeń sądowych; dokonuje identyfikację strategii argumentacyjnych oraz posiada umiejętności prezentacji własnych tez i poglądów. Kompetencje społeczne (postawy) Zdolność analizy współczesnego znaczenia systemów prawnych wobec wyzwań globalizacji i regionalizacji; kształtowanie aprobujących postaw wobec różnorodnych kultur prawnych; świadomość swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju; zdolność do pogłębiania wiedzy i nadążania za zmianami prawa |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne z pytaniami (zadaniami) otwartymi oceny : na podstawie wiedzy przedstawionej w czasie ustnego zaliczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.