Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dostęp do informacji publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.6-AIV-DEI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dostęp do informacji publicznej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć II rok Adminisracji I st. sem. letni studia stacjonarne
Plan zajęć II rok Administracji I st stacjonarne semestr letni 2021/2022
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Nakład pracy studenta:

1,4 – kontakt bezpośredni 34h (30h+4h)

1,6 – praca własna (41h)

Skrócony opis:

1. w zakresie wiedzy:

poznanie genezy i podstaw regulacji prawnej dostępu do informacji oraz podejścia do jawności w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej, zrozumienie kluczowych aspektów instytucji prawnej dostępu do informacji a także sposobów ich implementacji w prawie polskim

2. w zakresie postaw:

kształtowanie świadomej postawy w zakresie potrzeby stosowania zasady jawności a także konsekwencji braku przestrzegania tych zasad

3. . w zakresie umiejętności:

umiejętność znajdowania i interpretowania regulacji prawnych z zakresu dostępu do informacji; umiejętność stosowania ich w praktyce

Pełny opis:

Przedstawienie genezy instytucji i roli dostępu do informacji i rozwoju podstaw regulacji prawnej w tym zakresie w prawie międzynarodowym (Konwencja EKG z Aarhus i Konwencja Rady Europy z Tromso) i prawie Unii Europejskiej (postanowienia Traktatowe oraz prawo wtórne) oraz ich implementacji w prawie polskim. Kształtowanie się dwóch reżimów prawnych (dostęp do informacji o środowisku i dostęp do informacji publicznej) w prawie europejskim i polskim.

Szczegółowe omówienie podstaw prawnych dostępu do informacji w Konstytucji RP oraz regulacji prawnej dostępu do informacji publicznej oraz dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, w tym odpowiednio zakresu podmiotowego i przedmiotowego a także form i procedury uregulowanego w nich dostępu do informacji. W ramach wykładu konwersatoryjnego zadania praktyczne z identyfikacją przepisów prawa polskiego implementujących odpowiednie postanowienia zawarte w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej

Literatura:

• J. Jendrośka, M. Bar, Dostęp do informacji. Skrypt. Wrocław 2009

• Dostęp do informacji publicznej, P.Szustakiewicz (red), wyd.Beck, 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.

Umiejętności:

K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.

K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.

K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: mieszana

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana

Metody dydaktyczne: analiza tekstów, symulacje działań, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism

1) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach

lub

2) na podstawie testu zaliczeniowego

• a) dla osób nie spełniających wymagań nt. obecności

• b) na wyższy stopień

Ad 1)Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach:

• obecność:

- nieobecność na maks 1 zajęciach = ocena dobra

- nieobecność na 2 zajęciach = ocena dostateczna

• aktywności na zajęciach – uznaniowo ocena podwyższona o pól stopnia

• posiadanie notatek z wszystkich zajęć

2)Zaliczenie na podstawie testu

• Test

o 3 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 3 punkty

o 3 pytania otwarte (punktacja 0-6) – max 18 punktow

• Punktacja pytań otwartych

o Zawartość merytoryczna: 0-4 punkty

o Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań: 0-2 punkty

• Ocena

o 11-12 pkt: dostateczny

o 11-12 pkt: dostateczny

o 13-14 pkt: dostateczny plus

o 15-16 pkt : dobry

o 17-18 pkt: dobry plus

o 19-21 pkt : bardzo dobry

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)