Nauka prawa i jej wpływ na rozwój prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-AIV-II-NPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka prawa i jej wpływ na rozwój prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Administracji II st stacjonarne semestr letni 2021/2022 Plan zajęć II rok Administracji II st. sem. letni studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Omówienie najważniejszych pojęć z zakresu nauki prawa (takich jak: szkoła, kierunek, nurt naukowy). 2. Przedstawienie głównych szkół we współczesnej nauce prawa ze szczególnym uwzględnieniem polskiej nauki prawa. 3. Ukazanie wzajemnych wpływów nauki prawa na rozwój prawa oraz obowiązującego prawa na naukę prawa. |
Pełny opis: |
Pojęcie szkoły, nurtu i kierunku naukowego (kryteria wyodrębnienia, problem wza-jemnych oddziaływań naukowych, znaczenie autorytetów w nauce). Główne szko-ły we współczesnej nauce prawa (np. historyczna, klasyczna, antropologiczna, socjologiczna). Pojęcie tradycji i postępu w nauce prawa. Omówienie najważniej-szych szkół naukowych i przedstawienie ich głównych przedstawicieli w polskiej oraz niemieckiej nauce prawa, a także zasygnalizowanie najistotniejszych kwestii w tym zakresie w rosyjskiej, francuskiej, angielskiej i włoskiej nauce prawa. Wpływ nauki prawa w innych krajach na rozwój polskiej nauki prawa. Syntetyczne przed-stawienie dziejów nauczania prawa w Polsce (najważniejszych polskich uczelni prawniczych, w tym na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego oraz wybranych wybitnych polskich prawników). Ukazanie wpływu nauki prawa na rozwój prawa ze szczególnym uwzględnieniem prawa cywilnego i karnego oraz aktualnie obowiązującego prawa na rozwój nauki i dydaktyki prawa. Aktualny podział na dziedziny, dyscypliny i specjalności naukowe w zakresie nauk prawnych (klasyfikacja KBN-ska). |
Literatura: |
(red.) J. Goćkowski, A. Siemianowski – „Szkoły w nauce”, Wrocław 1981. S. Kamiński – „Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauki i klasyfikacja nauk”, Lublin 1998. J. Karpiński – „Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych”, Warszawa 1980. T.S. Kuhn – „Struktura rewolucji naukowych”, Warszawa 1968. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań. K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. Kompetencje społeczne: K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: ustna Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny Aktywność na zajęciach oraz praca semestralna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.