Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to EU substantive law

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.7-IEU
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Introduction to EU substantive law
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć III rok Prawa I st. sem. letni studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

1. European Union Law 2011-2012, Routlege 2010.

2. P. Craig, G. de Búrca, EU law. Text, cases and Materials, Oxford 2008.

3. C. Barnard, The Substantive Law of the EU. The Four Freedoms, Oxsford

2013.

4. P. Craig, G de Burca G., EU Law. Text, Cases and Materials, Oxford

2015.

5. P.Craig, The Lisbon Treaty. Law, Politics, and Treaty Reform, Oxford

2010.

Skrócony opis:

1. to familiarize students with the basis of institutional system of the EU law, like EU institutions and legal sources

2. to familiarize students with the scope of EU competences and basic principles of EU law

3. to familiarize students with basic freedoms of EU Internal Market and its social dimension

Pełny opis:

1. The development of European integration:

- stages of economic integration,

- evolution of the EU's founding treaties,

- evolution of EU membership,

- evolution of the structure of the EU.

2. Basic principles and values of the European Union:

- general objectives of the EU,

- EU values and sanctions of its violation,

- principles connected with relations between the EU and its Member States,

- principles connected with relations between the EU law and law of its Member States

- principles related to EU institutions,

- general principles of law: non-discrimination, access to justice, legal certainty, due process.

3. The European Union institutional structure:

- main institutions,

- advisory bodies,

- agencies,

- other institutions.

4. Sources of European Union law and its implementation:

- concept and main futures,

- elements: principles, primary law, international agreements, secondary law CJEU judgments,

- primacy of EU law,

- direct effect.

5. Fundamental rights in the European Union:

- the Court of Justice activity,

- the Treaty legal basis - Article 6 TFEU,

- the Charter of Fundamental Rights.

6. The European Union legal protection system:

- the action for nullity of EU legislation,

- the action for failure to act of the EU institutions,

- the action for damages,

- enforcement actions against Member States.

7. The Internal Market and its four freedoms:

- free movement of goods,

- free movement of workers,

- freedom of establishment,

- free movement of services,

- free movement of capital.

Literatura:

Basic literature and sources of law:

1. Consolidated version of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union.

2. D. Chalmers, D. Gareth, G. Monti, European Union Law: Cases and

Materials, Cambridge 2010.

3. C. Barnard, S. Peers S., European Union Law, Oxford 2017.

3. Craig P., de Burca G., EU Law. Text, Cases and Materials, Oxford 2015.

4. Craig P., The Lisbon Treaty. Law, Politics, and Treaty Reform, Oxford 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.

K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.

K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.

Umiejętności:

K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U08 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.

K_U09 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.

K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: mieszana

Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, wykorzystanie e-learningu

• Wykonanie zadań w platformie e-learningowej.

• Zadania z danego tematu powinny być wykonane w ciągu dwóch tygodni od zajęć.

• Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali:

100% - 5,0 (bdb)

90% - 4,5 (db+)

80% - 4,0 (db)

70% - 3,5 (dst+)

60% - 3,0 (dst)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www5-1 (2024-03-12)