Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regiony autonomiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.A.D3.3.MON2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Regiony autonomiczne
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajeć II rok Administracji I st semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1.Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, pojęciami i instytucjami prawa rodzinnego i opiekuńczego

2. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą: podstawowych problemów prawa rodzinnego tj. prawa małżeńskiego, regulacji w zakresie stosunków między rodzicami a dziećmi, w tym na temat : pochodzenia dziecka, władzy rodzicielskiej, obowiązku alimentacyjnego, przysposobienia, pieczy zastępczej, opieki i kurateli

3. Zdobycie przez studenta umiejętności posługiwania się tekstem prawnym, poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz zastosowania uzyskanej wiedzy przy rozwiązywaniu zadanych problemów praktycznych, a także nabycie umiejętności korzystania z orzecznictwa Sądu Najwyższego, literatury prawniczej

Pełny opis:

1.Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, pojęciami i instytucjami prawa rodzinnego i opiekuńczego

2. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą: podstawowych problemów prawa rodzinnego tj. prawa małżeńskiego, regulacji w zakresie stosunków między rodzicami a dziećmi, w tym na temat : pochodzenia dziecka, władzy rodzicielskiej, obowiązku alimentacyjnego, przysposobienia, pieczy zastępczej, opieki i kurateli

3. Zdobycie przez studenta umiejętności posługiwania się tekstem prawnym, poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz zastosowania uzyskanej wiedzy przy rozwiązywaniu zadanych problemów praktycznych, a także nabycie umiejętności korzystania z orzecznictwa Sądu Najwyższego, literatury prawniczej

Podczas realizacji przedmiotu omówione są następujące zagadnienia:

1. Zasady, systematyka, źródła prawa rodzinnego, geneza prawa rodzinnego i opiekuńczego, wyjaśnienie podstawowych pojęć

2. Rola sądu opiekuńczego i jego organów pomocniczych, a także jednostek wsparcia rodziny

3. Problematyka zawarcia małżeństwa, ustalenia nieistnienia mał-żeństwa, podstawy prawne unieważnienia małżeństwa

4. Majątkowe i niemajątkowe prawa i obowiązki małżonków

5. Stosunki majątkowe między małżonkami

6. Ustanie małżeństwa i separacja – zagadnienia materialne i pro-cesowe

7. Sposoby ustalania pochodzenia dziecka

8. Władza rodzicielska i kontakty z dzieckiem - powstanie władzy rodzicielskiej, treść, środki ingerencji sądu w zakres władzy ro-dzicielskiej

9. Obowiązek alimentacyjny, dochodzenie roszczeń alimentacyj-nych, świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

10. Przysposobienie (rodzaje i skutki przysposobienia, przesłanki przysposobienia, tajemnica przysposobienia, rozwiązanie przy-sposobienia, zagadnienia proceduralne)

11. Opieka i kuratela

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Wyd. LEX a Wolters Kluwer business,

2. Andrzejewski M., Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, WYd. C.H.Beck, 2020

3. Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze. System Prawa Prywatnego, tom 12, Wydanie 2, C. H. Beck 2011,

Literatura uzupełniająca:

1. Ignaczewski J., Władza rodzicielska i kontakty z dzieckiem. Komentarz, C. H. Beck, Wydanie 4, Warszawa 2019

2. Jędrejek G., Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz aktualizowany, Wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, 2019

3. Dolecki H., Sokołowski T., Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, Wydanie 2, Warszawa 2013

4. Safjan M., Bosek L., Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1-86, wydanie 1, C. H. Beck, 2016,

5. Piasecki K., Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wydanie 5, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011

6. K. Osajda, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, wydanie 8, C. H. Beck, 2020,

7. Krzemiński Z., Alimenty i ojcostwo. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, 2008

8. J. M., Instytucje prawa rodzinnego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2014

9. Flaga- Gieruszyńska K., Prawo o aktach stanu cywilnego. Komentarz, Wydanie 2, C. H. Beck, 2020

10. Gromek K., Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, wydanie 7, C. H. Beck, Warszawa, 2020

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.

K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.

Umiejętności:

K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach i dyskusji, obecność na zajęciach, rozwiązywanie kazu-sów, pozytywne zaliczenie testu kończącego przedmiot, zgodnie z następującymi kryteriami

Najwyższy Najniższy Ocena

100% 92% bdb (5)

91,99% 84 % db plus (4,5)

83,99% 74% db (4,0)

73,99% 64% dst plus (3,5)

63,99% 50% dst (3,0)

49,99% 0,00 % Nast. (2,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Wilk
Prowadzący grup: Aleksandra Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Wilk
Prowadzący grup: Aleksandra Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Kozłowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)