Prawo konstytucyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.A.Z3.1.PK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo konstytucyjne |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I rok Administracja niestacjonarne semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Nakład pracy studenta: | 2,8 – kontakt bezpośredni 70h(60h+10h) 2,2 – praca własna (55h) |
Skrócony opis: |
1. Zaznajomienie studentów ze specyfiką i szczególną rolą prawa konstytucyjnego, jako gałęzi wytyczającej granice regulacji normatywnej pozostałych źródeł prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego. 2. Zaznajomienie studentów z zasadami i regułami stanowiącymi fundament demokratycznego państwa, przestrzegającego wolności i praw człowieka i obywatela 3. Nauczenie studentów umiejętności oceniania regulacji normatywnych przez pryzmat zasad, reguł i specyfiki prawa konstytucyjnego. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, charakterystyka norm prawa konstytucyjnego 2. prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa 3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy (pojęcia) 6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie) 7. zasada demokratycznego państwa prawnego 8. zasady suwerenności państwa i narodu 9. różnica między trójpodziałem władz a jednolitością władzy (doktryna, idea praw człowieka, gospodarka i własność) 10. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane 11. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej 12. zasada trójpodziału władz 13. zasada republikańskiej formy państwa 14. zasada dobra wspólnego 15. Wolności i prawa człowieka w Konstytucji RP Tematyka ćwiczeń 1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); cechy i charakterystyka Konstytucji RP, ustaw, rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodowym a ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego; 2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy; 3. Partie polityczne (p.p.) (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii); 4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu); 5. Władza ustawodawcza (funkcje władzy ustawodawczej, bikameralizm nierównoprawny parlamentu polskiego w zakresie organizacji S. i S., w zakresie funkcji prawodawczej, funkcji kontrolnej, funkcji kreacyjnej, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu, organy izb, ich powoływanie i kompetencje); 6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w systemie parlamentarnym; Prezydent RP, jego powoływanie, funkcje, status i kompetencje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM, powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej); 7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., two-rzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009; 2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016; 3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009; 4. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998; Literatura uzupełniająca: 1.Rzeczpospolita jako dobro wspólne, wywiad z Prezesem NSA, Januszem Trzcińskim, „Rzeczpospolita” z 6 czerwca 2005 2. A. Ławniczak, Ewolucja pojęcia „naród” w polskich konstytucjach, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 1992, nr 1290, Prawo CC 3. W. Skrzydło, Współczesne tendencje w zakresie stosowania systemu rządów, [w:] TEAMS, s. 18-29. 3. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze. K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych. K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych. Umiejętności: K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych. K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób spełnienia rygoru: egzamin, zaliczenie z oceną Forma zdawania wykładu: test wielokrotnego wyboru, podanie synonimu oraz przeciwieństwa do wskazanego terminu; pytania otwarte problemowe, mieszana Forma zaliczenia ćwiczeń: test wielokrotnego wyboru, test jednokrotnego wyboru, pytania otwarte pisemne, mieszana Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną; ćwiczenia: prezentacja zagadnień, analiza tekstów prawnych, dyskusje. ZALICZENIE oraz EGZAMIN: Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych. Studenci dostają przygotowany szablon zaliczenia lub egzaminu (ew. z podziałem na grupy). Szablon zawiera: kilkanaście-kilkadziesiąt pytań testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony wolności i praw człowieka i obywatela. Punktacja Za każde pytanie otwarte przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy i stopnia trudności. Za prawidłowo rozwiązane pytanie testowe jednokrotnego wyboru przydziela się dwa punkty. Za pytania wielokrotnego wyboru przydziela się 4 punkty za prawidłowe zaznaczenie wszystkich odpowiedzi prawdziwych i niezaznaczenie żadnej odpowiedzi fałszywej. Student dostaje 4 punkty, jeśli zaznaczył: Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 2 popr/ 0 fał Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 3 popr / 0 fał Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 4 popr Student dostaje 1 pkt, jeśli zaznaczył: Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1 popr / 0 fał Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1, 2 popr / 0 fał Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 2, 3 popr Student dostaje 0 pkt., jeśli zaznaczył: Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1, 2 fał Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1 fał Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 1 popr popr – poprawny wariant odpowiedzi fał – fałszywy wariant odpowiedzi Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb. 65 punktów za całość: 0-28 – ndst 29-35 – dst 26-42 – dst + 43-49 – db 50-57 – db+ 58-65 – bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Frankiewicz-Bodynek | |
Prowadzący grup: | Anna Frankiewicz-Bodynek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Frankiewicz-Bodynek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Frankiewicz-Bodynek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Frankiewicz-Bodynek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.