Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.A.Z3.1.PK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć I rok Administracja niestacjonarne semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Nakład pracy studenta:

2,8 – kontakt bezpośredni 70h(60h+10h)

2,2 – praca własna (55h)

Skrócony opis:

1. Zaznajomienie studentów ze specyfiką i szczególną rolą prawa konstytucyjnego, jako gałęzi wytyczającej granice regulacji normatywnej pozostałych źródeł prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego.

2. Zaznajomienie studentów z zasadami i regułami stanowiącymi fundament demokratycznego państwa, przestrzegającego wolności i praw człowieka i obywatela

3. Nauczenie studentów umiejętności oceniania regulacji normatywnych przez pryzmat zasad, reguł i specyfiki prawa konstytucyjnego.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, charakterystyka norm prawa konstytucyjnego

2. prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa

3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy (pojęcia)

6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie)

7. zasada demokratycznego państwa prawnego

8. zasady suwerenności państwa i narodu

9. różnica między trójpodziałem władz a jednolitością władzy (doktryna, idea praw człowieka, gospodarka i własność)

10. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane

11. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej

12. zasada trójpodziału władz

13. zasada republikańskiej formy państwa

14. zasada dobra wspólnego

15. Wolności i prawa człowieka w Konstytucji RP

Tematyka ćwiczeń

1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); cechy i charakterystyka Konstytucji RP, ustaw, rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodowym a ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego;

2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy;

3. Partie polityczne (p.p.) (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii);

4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu);

5. Władza ustawodawcza (funkcje władzy ustawodawczej, bikameralizm nierównoprawny parlamentu polskiego w zakresie organizacji S. i S., w zakresie funkcji prawodawczej, funkcji kontrolnej, funkcji kreacyjnej, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu, organy izb, ich powoływanie i kompetencje);

6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w systemie parlamentarnym; Prezydent RP, jego powoływanie, funkcje, status i kompetencje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM, powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej);

7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., two-rzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009;

2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016;

3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009;

4. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998;

Literatura uzupełniająca:

1.Rzeczpospolita jako dobro wspólne, wywiad z Prezesem NSA, Januszem Trzcińskim, „Rzeczpospolita” z 6 czerwca 2005

2. A. Ławniczak, Ewolucja pojęcia „naród” w polskich konstytucjach, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 1992, nr 1290, Prawo CC

3. W. Skrzydło, Współczesne tendencje w zakresie stosowania systemu rządów, [w:] TEAMS, s. 18-29.

3.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.

K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.

Umiejętności:

K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób spełnienia rygoru: egzamin, zaliczenie z oceną

Forma zdawania wykładu: test wielokrotnego wyboru, podanie synonimu oraz przeciwieństwa do wskazanego terminu; pytania otwarte problemowe, mieszana

Forma zaliczenia ćwiczeń: test wielokrotnego wyboru, test jednokrotnego wyboru, pytania otwarte pisemne, mieszana

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną; ćwiczenia: prezentacja zagadnień, analiza tekstów prawnych, dyskusje.

ZALICZENIE oraz EGZAMIN:

Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.

Studenci dostają przygotowany szablon zaliczenia lub egzaminu (ew. z podziałem na grupy). Szablon zawiera: kilkanaście-kilkadziesiąt pytań testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony wolności i praw człowieka i obywatela.

Punktacja

Za każde pytanie otwarte przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy i stopnia trudności. Za prawidłowo rozwiązane pytanie testowe jednokrotnego wyboru przydziela się dwa punkty. Za pytania wielokrotnego wyboru przydziela się 4 punkty za prawidłowe zaznaczenie wszystkich odpowiedzi prawdziwych i niezaznaczenie żadnej odpowiedzi fałszywej.

Student dostaje 4 punkty, jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 2 popr/ 0 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 3 popr / 0 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 4 popr

Student dostaje 1 pkt, jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1 popr / 0 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1, 2 popr / 0 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 2, 3 popr

Student dostaje 0 pkt., jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1, 2 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 1 popr

popr – poprawny wariant odpowiedzi

fał – fałszywy wariant odpowiedzi

Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.

65 punktów za całość:

0-28 – ndst

29-35 – dst

26-42 – dst +

43-49 – db

50-57 – db+

58-65 – bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: Anna Frankiewicz-Bodynek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)