Myśl administracyjno-prawna i ekonomiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.AII.Z2.2.MAPiE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Myśl administracyjno-prawna i ekonomiczna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Uzyskanie i ugruntowanie wiedzy teoretycznej pozwalającej na pogłębienie i doskonalenie umiejętności oraz kompetencji społecznych: a) w zakresie dotyczących państwa, prawa, społeczeństwa, ekonomii oraz etyki, b) w zakresie jasnego, konsekwentnego i jednoznacznego formułowania myśli i poglądów dotyczących państwa, prawa, społeczeństwa, ekonomii i etyki, a także argumentowania w tym kontekście, d) w zakresie aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym. Opanowanie umiejętności praktycznego stosowania języka prawniczego i politologicznego w toku procedur sądowych, administracyjnych, dyplomatycznych i politycznych. |
Pełny opis: |
1. Wkład myśli starożytnej w rozwój nauki o państwie, ekonomii i etyki; 2. Średniowieczne koncepcje ustrojowe, społeczne i administracyjne i ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowej i europejskiej; 3. Renesansowy i wczesnonowożytny realizm polityczny oraz racja stanu a ich współczesny wymiar; 4. Nowatorskie rozwiązania administracyjno-prawne i gospodarcze polskiej myśli doby renesansu. B. PROBLEMATYKA ĆWICZEŃ: 1.Założenia oraz konsekwencje reformacji i kontrreformacji i ich wpływ na rozwiązania ustrojowo-prawne, gospodarcze i etyczne; 2.Państwo dobrobytu - podstawy ideowe i wyzwania teraźniejszość; 3.Ordoliberalizm i społeczna gospodarka rynkowa jako przykład niemieckiego cudu gospodarczego; 4. Azjatycki kapitalizm państwowy jako przejaw nowoczesnej gospodarki; 5. Libertariański spór o wolność jednostki i granice aktywności państwa; 6. Wyzwania i zagrożenia XXI w. (globalizm, feminizm i genderyzm, ekologizm, terroryzm geopolityczny i militarny). |
Literatura: |
Wykaz literatury: 1. K. Chojnicka, Olszewski H., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004 2. Leksykon myślicieli politycznych i prawnych, red. E. Kundera i M. Maciejewski, wyd. III- zmienione i uzupełnione, Warszawa 2009 3. Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub - Ciembroniewicz, Kraków 2000 3. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1969 2. R. Tokarczyk Współczesne doktryny polityczne, Lublin 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań. K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości. K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości. K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się. Kompetencje społeczne: K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji, zdolność do kierowania zespołami ludzkimi. K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich. K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje Egzamin: trzy pytania otwarte z zakresu zagadnień obowiązujących do zaliczenia przedmiotu. Skala ocen-0-40%-2,0; 41-60%-3,0; 61-70%-3,5; 71-80%-4,0; 81-90%-4,5; 91-100%-5,0. Zaliczenie ćwiczeń: projekty studenckie połączone z prezentacją multimedialną, w których student zobowiązany jest do rozwiązania problemu badawczego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.