Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe prawo humanitarne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BW.D3.2.MPH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowe prawo humanitarne
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć I bezpieczeństwo wewnętrzne semestr zimowy 2024/25
Plan zajęć I Bezpieczeństwo Wewnętrzne SS semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

1. Bieńkowski W., Konwencje genewskie jako podstawa funkcjonowania wojskowych służb medycznych, [w:] Międzynarodowe prawo humanitarne. Antecendencje i wyzwania współczesności, red. J. Nowakowska-Małusecka, Katowice 2010

2. Bierzanek R., Wojna a prawo międzynarodowe, Warszawa 1982

3. Bierzanek R., Symonides J., Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2005

4. Goniewicz M., Goniewicz K., Ochrona służb medycznych w konfliktach zbrojnych a konflikt w Afganistanie, [w:] Konwencje genewskie 60 lat później. Nowe wyzwania dla międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych, Warszawa 2010

5. Goździkiewicz W., Bezpośredni udział ludności cywilnej w działaniach zbrojnych i jego skutki prawne, [w:] Ochrona ludności cywilnej przez Siły Zbrojne RP w misjach poza granicami kraju a międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, red. B. Janusz-Pawletta, Warszawa 2012

6. Hodolska M., Korespondent wojenny. Ofiarnik i ofiara we współczesnym świecie, Kraków 2006

Izydorczyk J., Wiliński P., Międzynarodowy Trybunał Karny. Organizacja, powstanie, jurysdykcja, akty prawne, Kraków 2008

7. Lubiszewski M., Użycie znaku rozpoznawczego w świetle norm międzynarodowego prawa humanitarnego. Uwagi „de lege lata” i „de lege ferenda”, Olsztyn 2005;

8. Łubiński P., Status kombatanta i uprawnienia jeńców wojennych, innych osób zatrzymanych, [w:] Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, red. Z. Falkowski, M. Marcinko, Warszawa 2014

Niciński K., Kazimierowicz K., Zasady ochrony zabytków w prawie krajowym i międzynarodowym, Warszawa 2009

9. Randzio-Sajkowska K., Sajkowski M., Ochrona osób cywilnych w konfliktach zbrojnych [w:] Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, red. K. Lankosz, Dęblin 2006

10. Strulak T., Działania na rzecz rozbrojenia i kontroli zbrojeń, [w:] Organizacja Narodów Zjednoczonych, bilans i perspektywy, red. J. Symonides, Warszawa 2006;

11. Szpak A., Status prawny „private military contractors” według międzynarodowego prawa humanitarnego, [w:] Współczesne problemy praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, red. T. Jasudowicz, M. Balcerzak, J. Kapelańska-Pręgowska, Toruń 2009

12. Żeligowski M., Zakazy i ograniczenia użycia środków prowadzenia działań zbrojnych w świetle Międzynarodowego Prawa Konfliktów Zbrojnych, [w:] Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, red. Z. Falkowski, M. Marcinko, Warszawa 2014

13. Żeligowski M., Zakazane i dozwolone metody prowadzenia działań zbrojnych w świetle Międzynarodowego Prawa Humanitarnego Konfliktów Zbrojnych, [w:] Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, red. Z. Falkowski, M. Marcinko, Warszawa 2014

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 5h


B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 35h

Przygotowanie do zaliczenia: 15h


Skrócony opis:

Celem prowadzonego kształcenia jest zapoznanie studentów z problematyką międzynarodowego prawa humanitarnego, w tym przedstawienie studentom podstawowych zagadnień związanych z prowadzeniem konfliktów zbrojnych, to jest m.in. z zasadami postępowania wobec jeńców wojennych, rannych i chorych, ludności cywilnej oraz omówienie kluczowych kwestii związanych z ochroną obiektów cywilnych.

Pełny opis:

Opis:

W ramach zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi zasadami oraz normami międzynarodowego prawa humanitarnego, pojęciami funkcjonującymi w ramach międzynarodowego prawa humanitarnego (takimi jak:

międzynarodowy i niemiędzynarodowy konflikt zbrojny, działania zbrojne, kombatant, cel wojskowy, dobra

szczególnie chronione). Przedstawione zostaną dwa nurty międzynarodowego prawa humanitarnego – dot. zakazów i ograniczeń prowadzenia działań zbrojnych oraz ochrony poszczególnych kategorii osób i obiektów w czasie konfliktu zbrojnego i okupacji wojennej. Poruszone zostaną zagadnienia stosowania, przestrzegania i egzekwowania prawa humanitarnego, bazując na przykładach historycznych i współczesnych wojen.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do Międzynarodowego Prawa Humanitarnego (MPH)

2. Źródła MPH

3. Status kombatanta i ochrona jeńców wojennych

4. Ochrona ludności cywilnej, obiektów cywilnych i dóbr kulturalnych

5. Metody i środki prowadzenia działań zbrojnych

6. Broń powodująca nadmierne cierpienia i powodująca niekontrolowane skutki

7. Cele wojskowe i dobra cywilne

8. Konflikty zbrojne o charakterze nie międzynarodowym

9. Terroryzm w międzynarodowych i niemiędzynarodowych konfliktach zbrojnych

10. Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża

11. Mechanizmy wdrażania i kontroli przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego

12. Karanie zbrodni międzynarodowych

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Z. Falkowski, M. Marcinko (red.), Międzynarodowe Prawo Humanitarne Konfliktów Zbrojnych, Warszawa 2014.

2. A. Szpak, Międzynarodowe prawo humanitarne, Toruń 2014.

3. B. Janusz-Pawletta, Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, Warszawa 2013.

4. D. Fleck (red.), The Handbook of International Humanitarian Law, wyd. 4, Oxford 2021.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. M. Marcinko, Normatywny paradygmat prowadzenia działań zbrojnych w niemiędzynarodowym konflikcie zbrojnym, Wrocław 2019.

2. M. Marcinko, M. Stefańska, M. Kolaj (red.), Międzynarodowe prawo humanitarne - odpowiadamy na twoje pytania, Warszawa 2019.

B. Literatura uzupełniająca

1. Sassòli M., International Humanitarian Law: Rules, Controversies, and Solutions to Problems Arising in Warfare, Cheltenham 2019.

2. Henckaerts J.M., Studium poświęcone zwyczajowemu międzynarodowemu prawu humanitarnemu. Wkład w rozumienie i poszanowanie zasad prawa dotyczących konfliktu zbrojnego, Warszawa 2006.

3. Clapham A., Gaeta P., Haeck T., Priddy A. (red.), The Oxford Handbook of International Law in Armed Conflict, Oxford 2014.

4. M. Marcinko, P. Łubiński, Wybrane zagadnienia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego, Kraków 2009.

5. K. Lankosz (red.), Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, Dęblin 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_MPH1 treść i znaczenie podstawowych zasad i norm międzynarodowego prawa humanitarnego oraz proces ich powstawania i zakres zastosowania (k_W01).

2. W_MPH2 relacje zachodzące między zasadami i normami międzynarodowego prawa humanitarnego a innymi dziedzinami prawa międzynarodowego oraz systemami prawa krajowego, jak również innymi naukami społecznymi i humanistycznymi (k_W03).

Umiejętności: student potrafi

3. U_MPH1 właściwie interpretować i zastosować zasady i normy międzynarodowego prawa humanitarnego w odniesieniu do sytuacji zachodzących w przypadku konfliktów zbrojnych (k_U01);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_MPH1 upowszechniania wiedzy na temat międzynarodowego prawa humanitarnego w społeczeństwie (w kręgach cywilnych i wojskowych) (k_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:

A. Formy zajęć

wykład / ćwiczenia

B. Tryb realizacji

w Sali dydaktycznej

C. Liczba godzin

30h / 15h

D. Sposób zaliczenia

Egzamin/ zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne:

metoda projektu

analiza materiałów źródłowych

dyskusja

wykład z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej z ćwiczeń: praca zaliczeniowa (70%,) obecność na zajęciach (20%), aktywność (10%).

Zaliczenie egzaminu w formie testu jednokrotnego wyboru

Ocena końcowa z przedmiotu:

• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥

91% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty z

pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-

90% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych mniej istotnych

aspektów (≤71-80% stopnia opanowania

wiedzy);

• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 –

osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych istotnych aspektów

lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych ważnych aspektów

lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak

osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się

(≤50% stopnia opanowania wiedzy).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Paluch
Prowadzący grup: Alicja Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Grochalski, Paweł Szewczyk
Prowadzący grup: Stefan Grochalski, Paweł Szewczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Paluch
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Paluch
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)