Biały wywiad
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BW.D3.3.BWyw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biały wywiad |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć II bezpieczeństwo wewnętrzne semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 h/ 1,2 ECTS • Udział w zajęciach: 15 h • Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego – 15 h Praca własna studenta: 20 h/ 0,8 ECTS • Przygotowanie się do zajęć: 15 h • Przygotowanie do zaliczeń: 5 h Suma:50 h/ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze źródłami, metodami i technikami białego wywiadu oraz z praktyczną możliwością wykorzystania informacji pozyskanych w ramach białego wywiadu. |
Pełny opis: |
Opis: Cele szczegółowe: 1. Zapoznanie studentów z metodami i technikami białego wywiadu. Student podczas wykładu zapozna się z praktycznymi metodami analizy informacji, w tym z analizą otwartych źródeł informacji. 2. Wskazanie na wagę informacji pozyskanych z otwartych źródeł. 3. Uzyskanie przez studentów umiejętności analizy otwartych źródeł informacji. Treści programowe: 1. Pojęcie i charakterystyka białego wywiadu. 2. Historia białego wywiadu. 3. Pojęcie informacji. 4. Metody i techniki białego wywiadu. 5. Stawianie hipotez i ich weryfikacja. 6. Sukcesy i porażki analityczne. 7. Błędy analityczne. |
Literatura: |
1. Aleksandrowicz T., Analiza informacji w administracji i biznesie, Warszawa 1999. 2. Herman M., Potęga wywiadu, Wyd. Bellona, Warszawa 2002. 3. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji w działaniu, Wyd. Difin, Warszawa 2012. 4. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2012. 5. Liedel K., Serafin T., Otwarte źródła informacji w działalności wywiadowczej, Wyd. Difin, Warszawa 2011. 6. Filipkowski W., Mądrzejowski W., Otwarte źródła informacji – wokół teorii i praktyki, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012. 7. Saramak B., Wykorzystanie otwartych źródeł informacji w działalności wywiadowczej: historia, praktyka, perspektywy, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015. 8. Zajączkowski W., Zrozumieć innych. Metoda analityczna w polityce zagranicznej, Wyd. KSAP, Warszawa 2011. 9. Dymarski K., Błędy w analizie rozpoznawczej, Wyd. Bellona nr 3/2013, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ BWyw1 zaawansowaną terminologię dotyczącą pojęcia informacji i zagadnień związanych z białym wywiadem (K_W01). 2. W_ BWyw2 źródła, metody i narzędzia, w tym techniki służące pozyskiwaniu informacji i danych ze źródeł otwartych właściwych dla białego wywiadu, które pozwalają opisywać i analizować pożądane struktury (K_W06). Umiejętności: student potrafi 3. U_ BWyw3 w dostępnych źródłach wyszukiwać, analizować, oceniać, dokonywać selekcji i interpretacji informacji i na ich podstawie ustalić stan faktyczny na potrzeby białego wywiadu (K_U01). 4. U_ BWyw4 samodzielnie planować i realizować uczenie się w ramach „lifelong learning” w zakresie białego wywiadu (K_U08). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 5. K_ BWyw5 permanentnego aktualizowania wiedzy, w celu podnoszenia własnych kompetencji zawodowych z zakresu białego wywiadu, w szczególności w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu do zasięgnięcia opinii ekspertów (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: • wykład tradycyjny, • wykład z prezentacją multimedialną, • rozwiązanie zadań, w tym z wykorzystaniem sieci internetowej, • dyskusja. Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) • Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,5); • Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny • ocena końcowa z pracy zaliczeniowej (test wielokrotnego wyboru). Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81- 90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Spustek | |
Prowadzący grup: | Henryk Spustek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oskar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Oskar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Kasperska-Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Kamila Kasperska-Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.